המחסור הקשה בביצים לקראת חג הפסח, בעיצומו של הסגר בגל הראשון של הקורונה והמראות של לקוחות רבים הממתינים זמן ממושך בתורים, על מנת לרכוש על פי מכסה כמות מוגבלת, יוצרים ככל הנראה חשש בקרב הישראלים. כדי למנוע הישנות מקרים מהסוג הזה, משרד החקלאות הודיע היום (רביעי) על פתיחת מכסות ייבוא ביצים, בהיקף של כ-20 מיליון יחידות, זאת גם ברקע הגידול שחל בימים האחרונים בקניות של מוצרי מזון, מחשש להטלת סגר ולנוכח החשש ממחסור לקראת תקופת החגים בספטמבר.

כאמור, על פי נתוני בנק ישראל, בימים האחרונים חל גידול של כ-10%, לעומת השבוע הקודם, ברכישות בכרטיסי אשראי של מוצרי מזון, תרופות ומוצרי חשמל. מבדיקה שערכו גורמי מקצוע במשרד מול יצרנים, משווקים ורשתות שיווק, כחלק מההיערכות ל"גל השני" של הקורונה, עולה כי בשלב הנוכחי השוק מאוזן בביצים ובבשר עוף (פטם) ומוצרי חלב קיימים עדיין עודפים.

במשרד החקלאות מעריכים שפתיחת הייבוא תאפשר ליבואנים להתארגן, כך שיוכלו לייבא ביציים במהלך חודש אוגוסט, לקראת העלייה בביקוש בשל ראש השנה, ואף לתת מענה במידת הצורך להתמודדות עם הגדלת הביקושים לאור "הגל השני" של הקורונה.

משרד החקלאות הודיע שגורמי המקצוע במשרד ממשיכים לעקוב אחרי השוק באופן קבוע וייפעלו להגדלת מכסות בהתאם לביקושים. "החקלאים הישראלים מייצרים את הרוב המכריע של הביצים הנצרכות בישראל, בהיקף של כשניים-שלושה מיליארדי ביצים בשנה", ציין איצקוביץ, "בתקופות בהן הביקוש עולה על ההיצע, בעיקר סביב חגי תשרי ופסח, מאשר המשרד ייבוא ביצים כדי למנוע מחסור בשוק. השנה יובאו ביצים מספרד, פורטוגל ואיטליה. הביצים המשווקות אשר מקורן מהארץ ומחו"ל תימכרנה במחירי פיקוח בהתאם".