מימש את האיומים: פרופ' גבי ברבש הודיע הערב (רביעי) על ויתורו על המועמדות לתפקיד הממונה על נגיף הקורונה. הפרסומים אודות מינויו של פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, לתפקיד "מפקד הקורונה", עוררו תקווה אצל רבים, אך כעת מתברר שהשמחה - הגיעה מוקדם מדי.

"נגיף הקורונה מציב את מדינת ישראל בפני אחד האתגרים המורכבים בתולדותיה. עוד מראשית האירועים סברתי שבאירוע עם כל כך הרבה משתנים, שבו עדיין רב הנסתר על הגלוי, ישנה חשיבות עליונה בריכוז כלל הכוחות תחת מעטפת ניהולית אחת שתמקד את המאמץ הלאומי הנדרש להתמודדות בסדר גודל שכזה", מסר ברבש.

"עבורי, התגייסות אישית לנושא היתה עניין מובן מאליו, ושקלתי זאת בכובד ראש. אני סבור שיש לפנות את הדרך למקבלי ההחלטות להמשיך ולדון בנושאים הדחופים שעומדים על הפרק, ולא בנושאים פרסונליים. אני מבקש להודות לראש הממשלה ולשר הבריאות על עצם פנייתם אלי. הצלחתה של מדינת ישראל במערכה מול נגיף הקורונה תלויה באמת בכל אחת ואחד מאיתנו. אני אמשיך לתת כתף ולסייע במאמץ הלאומי החשוב הזה בדרכים שונות, כשם שעשיתי מאז שהתפרץ הנגיף",הוסיף. 

עפר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עפר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

חה״כ עפר שלח, לשעבר יו״ר ועדת הקורונה, הגיב להחלטת פרופ׳ ברבש וכתב: ״‫טוב עשה גבי ברבש שוויתר על מה שהוצע לו - עלה התאנה לכשלונו של נתניהו. ‬‫כל עוד אין מנהלת אין מה למנות פרוייקטור, וכל עוד ביבי בשלטון יהיו פה רק כאוס ופגיעה באזרחים‬״. 

גם חה"כ משה יעלון הגיב לוויתור ואמר: "אינני מכיר את פרופ׳ ברבש אישית. הערב ברור לי, שהוא לא יס-מן, והוא לא מתאים לנתניהו. כל עוד שיקולים פוליטיים - אישיים גוברים על שיקולים לאומיים, לא ננצח את הנגיף". 

כזכור, מוקדם יותר דיווחו בחדשות 12 דיווחו הערב כי ברבש הציב אולטימטום - לפיו במידה ולא יאושר מינויו עוד הערב, ולא יתקבלו הסכמות על הסמכויות שהתפקיד יכלול - הוא יסיר את מועמדותו. 

גם חה"כ מיקי לוי, חבר בוועדת הקורונה, כתב כי מדובר ב"כאוס וברדק. הממשלה הזו לא מסוגלת אפילו למנות פרויקטור שיתחיל לעבוד. הכל משחקי כוח פוליטיים חסרי אחריות. ואחר כך באים לכנסת ולעם בטענות - חסרי בושה". 

בתוך כך, חדשות 13 דיווחו כי מאחורי הקלעים מתחולל קרב איתנים בין שר הבריאות יולי אדלשטיין לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. ברבש רוצה לקבל סמכויות נרחבות ממשרד הבריאות ומשרדי ממשלה אחרים ומבחינתו מדובר בתנאי עיקרי להצלחתו בתפקיד ולהצלחת הממשלה במיגור הקורונה, בעוד אדלשטיין מעוניין לשמור חלק מהסמכויות בתחום משרדו. על פי הדיווח, מבחינת שר הבריאות ישנם מועמדים נוספים והוא צפוי לקבל החלטה ביממה הקרובה. 

נתניהו ואדלשטיין  (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
נתניהו ואדלשטיין (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לפני כשבוע החלה השמועה בדבר מינויו הצפוי של ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות. ברבש (70), בעברו גם מנכ"ל בית החולים איכילוב, הוא רופא פנימאי בהכשרתו, וכן בעל תואר שני במינהל מערכות בריאות. הוא מלמד בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ובחודשים האחרונים הפך מוכר יותר בקרב הציבור הרחב בשל הופעותיו כפרשן קבוע באולפן חברת החדשות סביב התפשטות נגיף הקורונה.  

עדיין לא ברור מה תהיינה סמכויותיו של הפרויקטור, אולם ככל הנראה ירכז את הניהול הבין משרדי לטיפול הלאומי בקורונה, תחת קורת הגג של משרד הבריאות. בתדרוך לכתבים בשבוע שעבר, אמר מנכ"ל המשרד, פרופ' חזי לוי כי "לדעתנו יש הרבה מקום להפריד בין הרגולציה לבין הביצוע האופרטיבי. אבל בשיח הזה, במערכה הזאת יש מקום לאחריות של משרד הבריאות". לוי הסביר כי "הכוונה שיהיה מפקד-על שינהל את כל המערכה. יש למערכה הזאת כמה מרכיבים – לוגיסטי, תקציבי, של כוח אדם, וכמובן רפואי. הכוונה שהכל ינוהל על ידי מפקד משלט. יש מרכיבים מקצועיים שלא ניתן להתעלם מהם – כגון מודלים רפואיים, וזה חלק מהותי שמזין את האופרציה".

יש לציין כי המינוי מגיע על רקע פרסומים בשבוע האחרון אודות חילוקי דעות של שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר המינוי. בהודעה שיצאה השבוע, הדגישו בלשכתו של אדלשטיין כי "בניגוד לפרסומים, שר הבריאות לא מנהל שום מאבק על זהות הפרויקטור. אנחנו מבינים את הרצון לתבל ידיעות ברכילות עסיסית, רק חבל שהיא פשוט לא נכונה. השר אדלשטיין בוחן את המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד".

משרד הבריאות לא הגיב.