שלוש שנים לאחר שמרין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני האיחוד הלאומי, קוממה עליה את הציבור היהודי בצרפת, היא מנסה כעת לחזר אחר קולותיהם של היהודים. לה פן, שהתמודדה לנשיאות צרפת, היא בתו של הפוליטיקאי הקיצוני ז'אן מרי לה פן, הידוע בעמדותיו האנטישמיות.

ב־2017 טענה לה פן כי צרפת לא הייתה אחראית לגורלם היהודים במלחמת העולם השנייה, וכי השלטון באותם הימים צריך לשאת באחריות. הדברים נאמרו ביום האזכרה למצוד על יהודי פריז, שרוכזו בחודש יולי 1942 על ידי המשטרה באצטדיון החורף בפריז, לא הרחק ממגדל אייפל, ואלפים מהם גורשו לאושוויץ.

השבוע, ביום הזיכרון למצוד, שינתה לה פן לחלוטין את נימת דבריה כאשר צייצה בטוויטר: "היום שבו הוסגרו היהודים על ידי צרפתים, מחייב לזכור את הביטוי הנורא והנתעב ביותר של האנטישמיות... עלינו להיות נחושים במאבק שלא הסתיים נגד המגיפה הזאת ונגד אלה בצרפת שתוקפים את בני עמנו היהודים". 

מרין לה פן (צילום: רויטרס)
מרין לה פן (צילום: רויטרס)

בעקבות ציוץ דרמטי זה, החמיא ללה פן סרז' קלרספלד, "צייד הנאצים" הנודע ואחד מבכירי הקהילה היהודית בצרפת, שאמר: "היא עשתה צעד לעבר הערכים של הרפובליקה כאשר גינתה את המצוד נגד היהודים, שעליו היה אחראי המרשל פטן, דמות הנערצת על אביה". קלרספלד הוסיף כי לה פן עדיין צריכה להודיע כי היא מקבלת את החוק נגד הכחשת השואה, שנחקק ב־1990.

עוד יצוין כי גורמים נוספים בקהילה היהודית תומכים בשינוי העמדה הפומבי של לה פן, שככל הנראה חושבת כבר על הבחירות הבאות ומכלכלת בהתאם את צעדיה.

בנושא נוסף: אתמול נפתח בגרמניה משפטו של סטיפן באליט (28), שביצע פיגוע בעיר האלה ביום כיפור בשנה שעברה. באליט הגיע לבית הכנסת בעיר, ירה לעבר הכניסה, אולם, למרבה המזל, לא הצליח לפרוץ את דלת הכניסה. בשלב זה הוא פתח ביריות לעבר העוברים ושבים, והרג שני בני אדם, לא יהודים. להגנתו, טען באליט כי הוא ביקש "להגן על גרמניה מפני החלפת אזרחיה במהגרים". עוד הוסיף כי מודל החיקוי שלו היה הטבח בעיר כריסטצ'רץ' בניו זילנד, שבו נרצחו 51 בני אדם.