חופשת הקיץ הארוכה מגיעה בפתחו של גל הקורונה השני, בתקופה בה חלק מההורים נותרו ללא מקור הכנסה. תקופה זו מחייבת היערכות קפדנית בהיבט של כלכלת המשפחה, חישוב הוצאות ותעדוף פעילויות המצריכות עלות כספית. כמו כן, אלו ימים המזמנים הפעלת חשיבה יצירתית כדי למצוא פתרונות תעסוקה ועניין לילדים, כאלו שיאפשרו עשייה מגוונת לכל הגילאים ללא הוצאות רבות. 

בתקופה זו מומלץ לכל המשפחות לתכנן לוח זמנים שבועי לכל שבוע וליהנות מפעילות משותפת עם הילדים בהשקעה כספית מינימלית. אז איך עושים זאת? להלן ההמלצות שריכזנו עבורכם:

הורים עובדים יכולים לקיים "קייטנת הורים" בה יהיו 5-6 ילדים, אשר בכל יום מימות השבוע יתארחו באחד הבתים, כך שכל אחד מההורים יהיה בחופש יום בשבוע ובשאר הימים יעבוד וילדו יבלה בקייטנה אצל הורה אחר. 

בין הפעילויות הראשונות והחשובות נמצאת הפעילות בתנועה בבית ובחצר: משחקי כדור, התעמלות בוקר, משחקים חברתיים של פעם, באולינג מבקבוקי ליטר וחצי מלאים במעט חול בתחתית וכדומה. חשוב שהילדים יתרגלו להיות בתנועה מתמדת, להפעיל את הגוף ולשכלל את המיומנויות המוטוריות שלהם.

כאשר תרצו להירגע מעט ולהצטנן בחלל ממוזג, ניתן לקיים פעילויות יצירה מחומרים שנמצאים בבית. כך גם נחסוך בעלויות ונשמור על איכות הסביבה. כך לדוגמה, ניתן להכין בובת כפפה לתיאטרון מגרב, ראש דשא מגרביונים קרועים; כלי נגינה או כלי לעיצוב פרחים מבקבוקי משקה ריקים, גזירה ותפירה של מוצרים משאריות בדים או מוצרי טקסטיל שיצאו משימוש; הכנת עיסת נייר לפיסול מקרעי עיתונים ישנים או ניירות משומשים שהושרו במעט דבק; ציור על שאריות עץ שניתן למצוא ליד נגריות; הדפסים צבעוניים על פרטי לבוש שיש בבית. כמו כן ניתן להצטייד בחומרי יצירה זולים כמו אבקת גבס ותבניות אשר לתוכן ניתן ליצוק את האבקה מעורבבת במעט מים וכשיתייבש לצבוע ולהכין תערוכה.

אפשר לקיים קייטנות הורים (צילום: אריאל בשור)
אפשר לקיים קייטנות הורים (צילום: אריאל בשור)

כמובן שניתן להחזיר לסדר היום המשפחתי את קריאת הסיפורים ומשחקי הקופסה החברתיים, שיאפשרו את העשרת השפה והרחבת התקשורת עם בני הבית או החברים המתארחים. גם פעילויות שגרתיות כמו בישול ואפיה יכולות להפוך לחגיגה של ממש אם תשתפו בהן את הילדים, תלמדו יחד מתכונים חדשים, תכירו חומרי גלם, כלים ומכשירים, ובסוף תטעמו ותיהנו.

בנוסף, פעם בשבוע אפשר לקיים יום בעל אפיון מיוחד, כמו יום אינדיאנים, יום קופים, יום פיות, יום יער ועוד הצעות כיד הדמיון הטובה שלכם ושל הילדים. נושא היום ישפיע על כל ההתנהלות של אותו יום, על הלבוש, המזון והפעילויות. יום שכזה יצריך הכנה מוקדמת, קריאת חומר משותפת על הנושא הממוקד, הכנת אביזרים, תכנון הארוחה והתלבושות.

אפשרות נוספת היא לשלב את המדיה הדיגיטלית בתבונה ולהפוך לצלמים. זה יאפשר לילדים לשכלל את מיומנויות הצילום שלהם, להתנסות בזויות צילום שונות, בתאורה משתנה ובאפקטים שונים של המצלמות הדיגיטליות או של הטלפונים הניידים. לאחר שהשתפרו בביצועים, ניתן להזמין אותם לבחור נושאים שונים שירצו לצלם, ליצור מאגרי תמונות ולבנות יחד מצגות מהתמונות שצילמו.

ניתן גם "לצאת מהבית" באמצעות המחשב לסיורים וירטואליים במוזיאוני מדע ואומנות לילדים. בעקבות הקורונה אתרים רבים פתחו אתרי אינטרנט נגישים המספקים הצצה למגוון המוצגים והפעילויות הקיימים בהם. מומלץ לצפות יחד עם הילדים, לתווך להם את מה שפגשו ב"סיור", לקשר את המידע החדש לידע הקודם של הילדים ולהרחיב אותו. ניתן גם לפעול עם הילדים בעקבות המוצגים שצפינו בהם ולערוך תערוכה משלנו בהשראת אומן או מדען. יש לזכור להישמר מפני שימוש רצוף ללא השגחה באתרים שונים, העלולים לחשוף ילדים צעירים לתכנים שאינם מותאמים להם. 

חשוב לא פחות שנשאיר מקום לילדים לתכנן וליצור בעצמם משחקי מסלול, משחקי דמיון, משחקי קלפים, חידונים וכן נאפשר להם לתכנן ולבנות בעצמם מוצרים שונים. 

כדאי מאוד ללמד את הילדים לחשוב קדימה ולתכנן את צעדיהם לקראת הבאות. באמצע ספטמבר יחול ראש השנה וכולנו תקווה כי נוכל לחגוג אותו בחיק המשפחה. ניתן כבר עכשיו להכין יחד עם הילדים סדנה ליצירת ברכות ומתנות לחג תוצרת בית לכל המשפחה ולארוז אותן עם הילדים בדרכים יצירתיות. 

חופשה נעימה ומהנה!

הכותבת היא מומחית לחינוך לגיל הרך, מכללת לוינסקי לחינוך