הקואליציה ממשיכה להתנהל מסערה לסערה, כשהמחלוקת הנוכחית פרצה אתמול לאחר שחברי כחול לבן הצביעו בעד החוק האוסר על טיפולי המרה, בניגוד לעמדת הממשלה ולמורת רוחם של חברי הכנסת החרדים. בעקבות זאת שוב עולים קולות האומרים שהממשלה הזאת לא תוכל להחזיק מעמד וישראל שוב נמצאת בדרך לבחירות. 

השר להשכלה גבוהה והמים שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM האפשרות של הליכה לבחירות: "התשובה שלי היא שאני לא יודע. אני מקווה מאוד שלא, אבל אם הדברים ימשיכו להתנהל כמו שהיה אתמול בכנסת, זה פשוט בלי שמישהו רוצה או החליט זה יביא אותנו אוטומטית לבחירות".

משעל: אבל כמו שהילדים אומרים, אתם התחלתם, הליכוד התחיל, אתם מפרים את ההסכם הקואליציוני בלי להניד עפעף, הנה קח למשל את עניין התקציב. כתוב בתקציב דו שנתי ואתם עכשיו מחרחרים ריב ללכת על חד שנתי ומאיימים בניגוד להסכם הקואליציוני.
"בוא נעשה סדר. קודם כל, מה שקרה אתמול בכנסת זו לא שאלה של קיום או אי קיום של ההסכם הקואליציוני. חצי משרי הממשלה הצביעו בניגוד לעמדת הממשלה שהם יושבים בה, ושיש להם בה 50% מהמניות. הם קודם קיבלו החלטה אחת בממשלה, הרי הם יכלו לתמוך בחוק הזה בשלב הדיון בממשלה אם זה היה כל כך חשוב ואידאולוגי כך שהם לא יכלו להתפשר על זה. אז קודם קיבלו החלטה שלא תומכים בחוק, ואח"כ נכנסו למליאת הכנסת והצביעו הפוך מעמדת הממשלה. אני חיב להגיד שעוד לא ראיתי דבר כזה. במשך שנים הייתי ראש קואליציה, מכיר איך מתנהלים הדברים, כשזה מגיע לכאלו מצבים בדרך כלל שרים מתפטרים מהממשלה".

משעל: אז כחול לבן שברו את הכלים. האם זו סיבה ללכת לבחירות?
"לא, זה לא ענין של סיבה, פשוט הממשלה לא יכולה לתפקד. אם שרי הממשלה מצביעים בניגוד לעמדתה היא פשוט מתפרקת, ככה זה קורה. עכשיו לכן זו בכלל לא שאלה של מי שבר או לא שבר כלים, פשוט הממשלה לא יכולה לתפקד בתנאים האלה".

פלג: אבל אני קורא הבוקר בידיעות אחרונות שיש כבר נקמה של הליכוד, ואתם מתכוונים להתריס ולקדם הצעות חוק שאתם יודעים שאלו דברים בנפשם של השותפים שלכם.
"שוב, זה לא עניין של מי בנפשו של זה או של זה. יש תהליך קבלת החלטות, יש ממשלה, מביאים החלטות לממשלה, שם מתקבלות החלטות ואז ברגע שמתקבלת עמדת הממשלה, שרי הממשלה לפי תקנון עבודת הממשלה, לא משנה מה בכלל העמדות הפוליטיות, מחויבים לעמדה הזאת. אז אם אתה לא מסוגל לפעול לפי עמדת הממשלה אתה עוזב אותה, הרי אף אחד לא מחזיק אף אחד בכוח בממשלה".

משעל: אם כך, לאור זאת אז מתבקשת השאלה: האם אתם עם האחריות הפוליטית שיש על כתפיכם מסוגלים לקחת את עם ישראל לבחירות עם מיליון מובטלים, עם נגיף קורונה שמתדפק כבר בשער בקול גבורה ומצילות תופים.
"התשובה מאוד פשוטה - אנו מאוד לא רוצים בחירות. הרי אם היינו רוצים בחירות לא היינו מקיימים את הממשלה הזאת. כשהקמנו אותה לפי הסקרים היו לנו ארבעים ומשהו מנדטים אם היינו הולכים לבחירות. הקמנו את הממשלה, התפשרנו על הרוטציה, על ייצוג לא שווה בתוך הממשלה, כשממשלה כמו כל לבן שכמעט כל חבר כנסת שם הוא שר, בניגוד מוחלט למה שקורה בצד השני של הממשלה. הלכנו רחוק מאוד. אבל אם בסופו של דבר ממשלה לא מסוגלת לתפקד, אם לא עובר תקציב כי לא מעבירים אותו, הזכרת את עניין התקציב החד שנתי או הדו שנתי. נכון כשבאביב הכינו את ההסכמים הקואליציוניים חשבו שהסיפור של קורונה אולי יהיה מאחורינו ולכן יהיה ניתן לתכנן פה תקציב דו שנתי. לאור הסיטואציה בה אנו נמצאים, אומרים כל המומחים".

משעל: באמת השר אלקין, תהיה רציני. עזוב מומחים, יש הסכם. תראה, אתה 4-3 דקות מסביר לנו שכחול לבן לא מקיימת הסכם, ואתה עכשיו מנמק למה הליכוד לא יקיים את ההסכם.
"גם נגיד בנק ישראל, גם ראש אגב התקציבים, גם החשב הכללי, כולם, אנשים שהם לא חשודים בתמיכה במפלגה כזאת או אחרת. אפילו ראש האופוזיציה יאיר לפיד שגם הוא לא חשוד באהדה לבנימין נתניהו או לליכוד, והיה שר האוצר לשעבר, כולם אומרים במציאות הזאת אי אפשר לתכנן דו שנתי, כי אנו ממש לא יודעים מה הולך לקרות בשנה הבאה וכדאי קצת להתקרב ולראות מהי הדינמיקה הכלכלית. בסיטואציה הזאת זה לגיטימי למרות מה שהיה כתוב בהסכם, הרי אנו לא כופים זאת על כחול לבן, אלא אנו באים אליהם ואומרים יש כאן מדינה ומציאות כלכלית, כולם בטוחים ואומרים שנכון לנהל את זה כרגע לא בתקציב דו שנתי כמו שאנו מעדיפים במציאות הרגילה".

משעל: אז אתם תתעקשו.
"אנו נתעקש על מה שנכון למדינת ישראל. בסופו של דבר, אם כל המומחים הכלכליים שהם לא חשודים בפנייה לצד כזה או אחר אומרים שזה מה שנכון לכלכלת ישראל, אי אפשר בכלל חשש פוליטי כזה או אחר של כחול לבן לגרור את המדינה"

משעל: אז מה שאתה אומר לי, שהליכוד יוביל לבחירות חדשות כי הוא יתעקש על תקציב חד שנתי?
"הליכוד לא יביא לבחירות חדשות כי אנו לא רוצים בחירות, ובשונה מכולם עשינו צעדים מאוד מרחיקי לכת כדי לא להגיע לשם. יחד עם זאת, אנו לא נקבל החלטות שהן גרועות למדינת ישראל. ולכן, אם מה שנכון למדינת ישראל הוא תקציב חד שנתי, נמשיך לנסות לשכנע את כחול לבן למה שכולם ממליצים".

משעל: ואם הם לא יסכימו? ואם הם יתעקשו על ההסכם הקואליציוני מה תעשו?
"מה המשמעות, שהם יגידו שצריך לקבל החלטה גרועה לכלכלת מדינת ישראל, לסכן אותה, רק בגלל ההתעקשות שלהם? אתה חושב שככה ממשלה צריכה לתפקד? אם הם יצביעו בניגוד לעמדת הממשלה היא תוכל לתפקד ככה? ברור שזה לא רציני. הממשלה מחליטה א' קורה ב', אי אפשר לנהל בצורה הזאת מדינה. לכן אני מאוד מקווה שכולם יעצרו פה לפני שהגענו לתהום, אנו כרגע על פי התהום, עוד דקה ניפול לשם, צריך לעשות הכל".

משעל: תלחצו על ברקסים שלא ניפול לתהום
"אז זה בדיוק מה שצריך לעשות. התנהלות כמו שהייתה אתמול לוקחת אותנו לתהום ולכן כולם צריכים להתעשת פה דקה אחת לפני שיהיה מאוחר מדי, ולהבין שאם רוצים שהממשלה תתפקד יש כללים ברורים לתפקוד הממשלה וצריך לחזור אליהם".

משעל: יש עוד שאלה שאני רוצה לשאול על הכובע של השר להשכלה גבוהה. אתה מתעמת עם ראשי האוניברסיטאות וכל זה בגלל שהחלטת בעצם לא להמשיך את כהונתה של מיכל נוימן, מנכ"לית המל"ג. למה בעצם? אף אחד לא מצליח להבין למה אתה עושה את הדברים האלה.
"תראה איזו טעות בתוך השאלה עצמה. קודם כל לא החלטתי להמשיך או לא להמשיך את כהונתה, אני עוד מתלבט בסוגיה הזאת. הסמכות למינוי מ"מ מנכ"ל המל"ג, גוף שאני עומד בראשו - אני לא רק השר להשכלה גבוהה אלא גם יו"ר מל"ג -  לפי חוק היא שלי ושלי בלבד. עכשיו, ראשי האוניברסיטאות הם ראשי הגופים המפוקחים על ידי המל"ג ומתערבים בשאלה לא להם, ואומרים אנחנו רוצים לקבוע מי יהיה מנכ"ל של הרגולטור והמפקח עלינו. נראה לך תקין? היית רוצה שבאיזשהי מציאות מפוקח שאין לן סמכות לפיקוח בכלל יתערב בשאלה מי יפקח עליו?

פלג: פרופ' רון רובין, אתה מכיר את הדברים שלו? כי הוא אומר טורקיה זה כאן, ומכוון אליך.
"אני מכיר את הדברים שלו, זה מאוד יפה רק שהוא לא מסביר למה. אם הייתי מתערב במינוי מנכ"ל אוניברסיטת חיפה שפרופ' רובין עומד בראשה, הוא היה אומר לי שאני אדם הזוי, אך משום מה, ראשי הגופים המפוקחים תוקפים אותי ואומרים אנחנו רוצים להתערב בהכל כולל גם בשאלה מי יפקח עלינו. זה בניגוד מוחלט לחוק ולכללים, ולכן אני לא מחפש להתעמת עם האוניברסיטאות, אני רוצה לעבוד עם ראשיהן על ההסדרים האמיתיים שעומדים על סדר היום. כועסים עליי על זה שתמכתי בעמדות הסטודנטים ואני אמשיך לתמוך בעמדות ציבור הסטודנטים. הם כועסים עליי שאני עושה תפקידים ומקבל החלטות שהם בתחום אחריותי, ואמשיך לעשות זאת".