השמש הישראלית חזקה ויוקדת. בקיץ הזה כולנו מתגוננים מפני קורונה, עוטים מסיכה, שומרים מרחק ומשתמשים באלכוג'ל. אבל בחודשים אלה חשוב שלא נשכח להגן על עצמנו גם מפני סרטן העור. כובע על הראש, מריחה של קרם הגנה על אזורים חשופים או בחירה בבגדים בעלי שרוולים ארוכים.

ובנוסף, חשוב להתייחס גם לתזונה. התפריט התזונתי אינו בחזית המלחמה בסרטן העור, אך הוא יכול להוות שכבת הגנה נוספת. בפרט בצל העובדה שבישראל שכיחות סרטן העור היא מהגבוהות בעולם.

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. הוא משמש כשכבת הגנה חיצונית מפני פגיעה פיזית, זיהומים, מצבי חום או קור קיצוניים, בעל תפקיד בוויסות נוזלי הגוף ואיזון טמפרטורת הגוף. השפעות חיצוניות ופנימיות יכולות לפגוע בהגנת העור על הגוף ולמחלות עור כמו סרטן.

הסוג הנפוץ ביותר של סרטן העור הוא קרצינומה של תאי הבסיס (הנמצאים בחלק החיצוני של העור). לרוב הוא אינו קטלני בזכות התגובה הטובה לטיפול. אחריו נפוץ סרטן מסוג קרצינומה של תאי הקשקש, המתפתח בשכבת האפיתל של העור או ברקמות הריריות השונות של הגוף. ואילו הסרטן הפחות שכיח אך הקטלני ביותר, בפרט אם הגילוי מאוחר, הוא מלנומה הנגרמת על ידי פגיעה בתאים האחראים לייצור הפיגמנטים (מלנוציטים) הנותנים לעור את צבעו.

נמצא כי בהירי עור, שבעורם פחות מלנין (פיגמנט צבע), המשמש כשכבת מגן מפני קרינת UV (אולטרה סגול), הם בעלי סיכוי גדול יותר ללקות בסרטן העור. גם בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן העור, אלה שיש להם נטייה לפתח כוויות שמש ואוכלוסיות באזורים שטופי שמש נמצאים בסיכון גבוה. 

תזונה ובריאות העור

קיימות ראיות מדעיות לכך שהתערבות תזונתית עשויה להועיל, במיוחד לאוכלוסיות אלה. ידוע כי ויטמין A חיוני לצמיחה והתפתחות בריאה של תאי העור. מחקר שהתפרסם ביולי אשתקד בכתב העת של האיגוד הרפואי האמריקאי לדרמטולוגיה מצא כי בקרב אנשים שהתזונה שלהם כללה רמות גבוהות של ויטמין A הייתה ירידה של 17% בסיכון לחלות בסרטן העור מסוג קרצינומה של תאי קשקש.

החוקרים, מאוניברסיטת בראון ברוד איילנד, ארצות הברית, בחנו את התזונה ואת שכיחות סרטן העור בקרב המשתתפים בשני מחקרים מפורסמים וארוכי טווח: מחקר הבריאות של האחיות ומחקר שעקב אחר אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

את משתתפי המחקר חילקו לחמש קטגוריות בהתאם לרמות צריכת ויטמין A. החוקרים מצאו כי משתתפים שצרכו את הכמות הממוצעת היומית הגבוהה ביותר של ויטמין A (כמו שיש בבטטה בינונית או בשני גזרים גדולים) היו בסיכון נמוך ב־17% לחלות בסרטן עור. זאת לעומת משתתפים שצרכו את הכמות הממוצעת היומית הפחותה ביותר של הוויטמין (כמו שיש בשליש כוס צ'יפס בטטה או גזר קטן). מקורו של רוב הוויטמין A היה בעיקר פירות וירקות, ולא מזונות מן החי או תוספים. ובנוסף, גם אכילה של רמות גבוהות של פיגמנטים אחרים על בסיס צמחי הדומים לוויטמין A - כמו למשל ליקופן, המקנה את הצבע האדום, הנפוץ בעגבניות ואבטיח - קשורה לירידה בסיכון לסרטן העור.

הניתוח התבסס על מחקר תצפיתי, כזה שבו לא ניתן לקבוע בוודאות קשר של סיבה ותוצאה בין ויטמין A להפחתת הסיכון לסרטן העור. ייתכן, מסבירים החוקרים, שגורם נוסף גרם לקשר - כמו לדוגמה העובדה שאנשים שצרכו יותר ויטמין A נטו גם לשתות פחות אלכוהול. אך זהו בהחלט בסיס להמשך מחקר. כך או כך, המחקר מספק סיבה טובה נוספת לצרוך פירות וירקות באופן קבוע, כחלק מתזונה מאוזנת.

צמחונות ובריאות העור

נמצא קשר בין דיאטות המבוססות על תזונה צמחונית להפחתת הסיכון לסוגים שונים של סרטן כמו ריאות, פה, גרון ומעי. ייתכן שזאת הודות לצריכה גבוהה של פירות וירקות. לגבי יתר סוגי הסרטן המחקרים בתזונה מוגבלים או כלל לא קיימים.

ניתן להעשיר את התפריט בתוספי תזונה, אך עדיף להעשיר אותו בפירות ובירקות, שכן יש עדיין הרבה מאוד רכיבים תזונתיים שהמבנה הכימי שלהם עוד לא מזוהה והם אינם נמצאים בתוספי תזונה.

הרכיבים הפעילים הם בעיקר נוגדי החמצון, המגינים על התאים ומאיטים את הזדקנותם כמו: ויטמין C, ויטמין E, אבץ, סלניום, קרוטנואידים, חומצות פנוליות ופלבנואידים. ויטמין C וויטמין E מצויים בשפע בירקות ופירות ויכולים במיוחד לסייע לתאים בהגנה מפני סרטן העור.

דיאטה ים תיכונית

הדיאטה הים תיכונית מורכבת מפירות, ירקות, דגים, שמן זית, יין ועשבי תיבול טריים. לדיאטה זו קשר להפחתת הסיכון לתמותה באופן כללי. מספר קטן של מחקרים בחן את הקשר שבין דיאטה ים תיכונית לסרטן העור.

במחקר שנערך בבית חולים סן קרלו די ננסי ברומא נמצא קשר בין דיאטה ים תיכונית להפחתת הסיכון למלנומה. צריכת פירות, ירקות, תה, דגים - במיוחד דגים עשירים באומגה 3 כמו סרדינים, אנשובי, טונה וסלמון - נראו בעלי אפקט מגן.

צריכה של המאכלים הבאים הייתה קשורה באופן מובהק עם ירידה בסיכון למלנומה: ירקות מבושלים (יותר מחמש פעמים בשבוע), ירקות ממשפחת המצליבים (כמו כרובית, ברוקולי, כרוב, לפת וצנון) לפחות שלוש פעמים בשבוע, ירקות עליים ירוקים (חסה, תרד) שלוש פעמים בשבוע, פירות - לפחות פרי אחד ביום, ולפחות חמישה פירות הדר בשבוע.