במערכת הפוליטית גוברת ההערכה שראש הממשלה בנימין נתניהו מבקש לפזר את ממשלת הרוטציה ולהוביל לבחירות מוקדמות, אבל ממצאי סקר מנדטים המתפרסם כאן עשויים להוציא לו את הרוח מהמפרשים - אף על פי שהציבור ברובו מאמין שהמשברים בקואליציה יסתיימו בסופו של דבר בקלפי.

על פי הסקר שנערך על ידי מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס, עבור "מעריב־סופהשבוע", מפלגת הליכוד בראשות נתניהו מאבדת מכוחה ומקבלת 32 מנדטים, ירידה של 4 מנדטים לעומת הסקר הקודם. אין ספק כי חוסר שביעות הרצון של הציבור מאופן ניהול משבר הקורונה בפן הכלכלי והבריאותי, הכאוס והזיגזגים שמאפיינים את החלטות הממשלה, נתוני התחלואה הגואים, והמחאות הגוברות ברחוב באים לידי ביטוי בסקר.

הנהנה העיקרי מירידת קרנה של הממשלה והיחלשות הליכוד הוא יו”ר האופוזיציה ויו”ר יש עתיד־תלם, ח”כ יאיר לפיד, שמפלגתו מטפסת ל־18 מנדטים, עלייה בשני מנדטים לעומת הסקר הקודם. הרשימה המשותפת בראשות ח”כ איימן עודה מתבססת כמפלגה השלישית בגודלה ושומרת על יציבות עם 15 מנדטים. ימינה בראשות ח”כ נפתלי בנט, שהקים קבינט צללים לענייני קורונה ולא מפסיק לאתגר את הממשלה מהאופוזיציה, רשמה בסקר הקודם זינוק מטאורי והגיעה ל־12 מנדטים, כמו גם בסקר הנוכחי, ונראה כי בשלב זה לפחות היא מיצתה את העלייה בכוחה.

סקר 103FM: כמה מהישראלים מעריכים שהמשברים בקואליציה יובילו לבחירות?

ש”ס בראשות השר אריה דרעי עוקפת את כחול לבן ומקבלת 10 מנדטים, אחד יותר לעומת הסקר הקודם. לעומת זאת כחול לבן בראשות ראש הממשלה החליפי בני גנץ ממשיכה במסלול ההתרסקות שמאפיין אותה מאז נכנסה לממשלת הרוטציה, והיא מגיעה בסקר הנוכחי לשפל של 9 מנדטים, ירידה במנדט לעומת הסקר הקודם. 

תמונת שאר המנדטים נראית כך: ישראל ביתנו בראשות ח”כ אביגדור ליברמן 9, יהדות התורה בראשות השר יעקב ליצמן 8, ומרצ בראשות ח”כ ניצן הורוביץ, שהצליח להעביר השבוע בקריאה טרומית, בסיוע כחול לבן, הצעת חוק האוסרת על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה ללהט”בים, סוגרת את הרשימה עם 7 מנדטים.

מתחת לאחוז החסימה נותרו עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר – 1.8%, העבודה בראשות עמיר פרץ – 1.2%, הבית היהודי בראשות רפי פרץ – 0.8% ודרך ארץ של הנדל והאוזר - 0.5%. מבחינת הגושים: לימין 62 מנדטים, לשמאל־מרכז 49, ולליברמן שנע בין שני המחנות - 9.
על פי הסקר 48% מהציבור משוכנע שהמתיחות בין כחול לבן בנושא הטיפול במשבר הקורונה והעברת חוק ההמרה עשויה להוביל לפירוק הקואליציה ולהליכה לבחירות, לעומת 29% שאינם סבורים כך. 23% אינם יודעים להשיב אם המתיחות תסתיים בקלפי.

 

נתניהו התייחס לכך במסיבת העיתונאים שערך אמש בנושא הקורונה ואמר כי "אני לא חותר לבחירות ורוצה תקציב, אבל שותפיי לא רוצים להעביר". בתגובה נמסר מכחול לבן: "ראש הממשלה צריך להפסיק לדרדר לבחירות ולעשות שני דברים - לטפל במשבר הקורונה באמצעות תקציב ארוך טווח ולעמוד בהסכם שחתם עליו".

בסקר נוסף שנערך על ידי מכון המחקר מאגר מוחות עבור רדיו 103FM והמתפרסם היום הנתונים עבור הליכוד וכחול לבן מעודדים יותר. כאן מפלגת הליכוד מקבלת 35 מנדטים לעומת 12 לכחול לבן. יש עתיד־תלם 17, הרשימה המשותפת 15, ימינה 11, ש”ס 9, ישראל ביתנו 8, יהדות התורה 8 ומרצ 5.

בסקר נבחנה שביעות הרצון של הציבור מטיפולו של נתניהו במשבר הכלכלי ובאבטלה. 69% מהציבור נותנים לו ציון גרוע עד גרוע מאוד, 13% מעניקים לנתניהו ציון בינוני, ורק 18% מעניקים לראש הממשלה ציון טוב־טוב מאוד. שני הסקרים נערכו אתמול ושלשום. בסקר מנחם לזר השתתפו 533 חברים בפאנל המשיבים של Panel4all לביצוע מחקרים על גבי האינטרט. טעות הדגימה המרבית היא 4.4%. בסקר מאגר מוחות השתתף מדגם של 511 משיבים בפאנל אינטרנטי. טעות הדגימה המרבית היא 4.4%.