"צריך לאפשר להורים לחזור לעבודה": בראיון ל"המקומון" מספר ממלא מקום ראש עיריית רמת גן, ליעד אילני, על מערכת היחסים עם ראש העירייה שידעה כבר עליות ומורדות, המציאות הכלכלית המורכבת שאליה נקלענו, ההערכות לשנת הלימודים הבאה בצל הקורונה והניסיונות לפתור את מצוקת התחבורה בעיר. "שמנו את האגו בצד, ואנו פועלים בשיתוף פעולה למימוש הדברים שהתחייבנו עליהם".

"אנחנו רואים גידול חד בבקשות לסיוע ולקבלת הנחות בתשלומי הארנונה – ונצטרך לתגבר תקציבי רווחה על חשבון אירועי תרבות", אומר ל"המקומון" ממלא מקום ראש עיריית רמת גן, ליעד אילני.

אילני, המחזיק בשורת תיקים בכירים בעירייה, מעריך שלנוכח המציאות המורכבת של משבר הקורונה המתמשך, ההיערכות חייבת להיות בכל התחומים. "צריכים להיות ערוכים למצב שבו הקורונה תלווה אותנו עוד תקופה ארוכה", הוא מדגיש. נפגשתי עם אילני ב"קפה שקד" בשכונת רמת חן, והוא דיבר בפתיחות רבה על המציאות המורכבת והתוכניות העתידיות.

לאחר עליות ומורדות ביחסיו המורכבים עם ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, הוא מדבר על המשך שיתוף פעולה. "זה כמו בזוגיות, יש לעתים עליות ומורדות, אבל שמנו את האגו בצד ואנו פועלים בשיתוף פעולה למימוש הדברים שהתחייבנו עליהם", הוא מבהיר – "כבר רואים תוצאות בשטח, והבטחות שנתתי לפני הבחירות ממומשות".

ל"המקומון" נודע שלאחרונה אף מתנהלים מגעים מאחורי הקלעים על איחוד בין הרשימות של שאמה הכהן ואילני לקראת הבחירות לעירייה. את המגעים מוביל מנחם (מנדול) זליחובסקי.

אתה מרוצה משיתוף הפעולה?
"תמכתי בכרמל לפני הסיבוב השני, מתוך אמונה והבנה שהוא יוביל בעשור הקרוב ביחד איתי הבטחות שנתתי לציבור. אנחנו משתפים פעולה והולכים ביחד".

לאילני היו טענות לאחר הסיבוב הראשון בבחירות לראשות העירייה, שהוא יכול היה לעלות לסיבוב השני אם ראש רשימת יש עתיד, המשנה לראש העירייה עו"ד גלעד שריר, היה מסיר את התמודדותו.

יש לך משקעים ממערכת הבחירות?
"אין לי ספק שגלעד היה צריך להסיר את המועמדות. אבל עם כל הכאב, מה שהיה היה והכל לטובה. אני שמח על שיתוף הפעולה בינינו כיום – ועל שיתוף הפעולה שלי עם ראש העירייה".

נערכים לכל תרחיש

הגל השני של הקורונה בעיצומו. התחלתם להיערך לשנת הלימודים שתיפתח בספטמבר?
"יש עיקרון בסיסי שחייבים לשמר, והוא מתן אפשרות להורים לצאת לעבודה".

מה זה אומר בפועל?
"לאפשר לילדים בגילאי 9-3 ללמוד בקפסולות של 17-15 תלמידים – מגני טרום-טרום חובה עד לכיתה ד', ונצטרך לשמור עליהם. בכיתות ה'-י"ב נצטרך להיערך להמשך למידה מרחוק".

היו טענות על מחסור במחשבים אצל חלק מהתלמידים.
"נצטרך לוודא שלכל תלמיד יש מחשב וחיבור לאינטרנט".

הנתונים וההערכות משתנים כמעט מדי יום, ואילני מדגיש את הצורך להיערך לכל תרחיש. "הכל יהיה תלוי במצב התחלואה. את הסבב הראשון ביצענו די טוב. גם במציאות המורכבת של הסבב השני התמודדנו – ועכשיו צריכים לחשוב הלאה. שני העקרונות המנחים יהיו שמירת בריאות התלמידים ומתן אפשרות להורים לצאת לעבודה".

שקלתם לדחות את יישום הרפורמה לגיל הרך בצהרונים?
"על איכות החינוך לא מתפשרים גם בעת משבר כמו הקורונה. הרפורמה תיושם כמתוכנן מ-1 בספטמבר. היעדים העיקריים הם הגדלת שכר משמעותית לסייעות והגדלת היקף המשרה למפעילות. בכל גני הטרום-טרום חובה המדריכה תגיע לגן כבר ב-12:30, ותמשיך איתם עד לסיום הפעילות בצהרון. ככה ניצור רצף".

מהי העלות הכספית של השינויים?
"כ-2 מיליון שקל בשנה. אנחנו גם נתחיל לשלוח סייעות ומפעילות למבחני אישיות, כחלק מתנאי הקבלה. ניהול הצהרונים יועבר מבית עמנואל לאגף החינוך".

מה זה אומר בפועל?
"מבחינה פדגוגית ומקצועית, אגף החינוך יהיה אחראי. בית עמנואל יהיה אחראי מנהלתית ועל תשלומי המשכורות".

לנוכח הגידול במספרי התלמידים, יש היערכות לתוספת כיתות?
"נבנתה תוכנית בינוי ושיפוץ של מוסדות החינוך לעשור הקרוב, בעלות של כמיליארד שקל. יש מוסדות חינוך שבושה איך שהם נראים. אנחנו בוחנים הקמת תיכון נוסף באזור מכללת רמת גן, וממשיכים בעבודות הקמת התיכון באזור רמת אפעל. בבית הספר הגפן נבצע בינוי בשלבים, בגבעולים תהיה תוספת אגף, בניצנים תהיה הריסה ובנייה, בחשמונאים יהיה שיפוץ וביהל"ם נפתח מסלול מונטסורי. נעבור בית ספר אחרי בית ספר".

יהיו שינויים בחלוקת המשאבים בין מוסדות החינוך?
"תקציב החינוך גדל השנה בכ-40 מיליון שקל, לכ-527 מיליון שקל. ניישם צדק חלוקתי בין בתי הספר. היו עיוותים בחלוקת התקציבים, בגלל השינויים בחלק מבתי הספר, וחייבים לשנות אותם".

אילני סבור שיש לשים בסדר עדיפות גבוה גם את "הקורונה הכלכלית", ומזהיר מההשלכות הקשות של אבטלה גואה במדינה. "25% אבטלה עלולים לגרום לפגיעה אנושה, לא רק כלכלית, אלא גם בבריאות הנפשית".

העירייה ערוכה למתן מענה לנוכח המצוקה הכלכלית הגוברת?
"כמו שהממשלה הכריזה על תוכנית סיוע לשנה הקרובה, גם ברשויות המקומיות נצטרך לתגבר תקציבי רווחה על חשבון אירועי תרבות. אנחנו רואים יותר פניות לאגף הרווחה ויותר בקשות להנחות בארנונה. עלינו כעירייה לחשוב מערכתית על מתן סיוע, בהתאם ליכולות ולמגבלות".

באיזה פלח של האוכלוסייה רואים את הגידול החד ביותר בפנייה לשירותי הרווחה?
"בעיקר פניות של משפחות. אני גם שומע על יותר ויותר משפחות צעירות שחוזרות לגור אצל ההורים עם הילדים שלהן. גם רואים יותר נשואים ללא ילדים ורווקים שחוזרים להורים. זה יביא להערכתי לירידה במחירי השכירות".

מצוקת התחבורה לא תעלם

אילני, המחזיק בתיק התחבורה, מעריך שעד שלא תהיה תחבורה ציבורית יעילה, מצוקת עומסי התנועה והחניה תמשיך ללוות אותנו. "אנחנו יוזמים פעולות נקודתיות, אבל מדובר כאן בנושא לאומי", הוא אומר.

יש פתרון נקודתי לעומסי התנועה הכבדים ליוצאים מרחוב הירדן בשעות הלחץ של הבוקר?
"קיבלנו תקצוב לתכנון שלושה גשרים מעל כביש 4. שניים מהגשרים יהיו להולכי רגל, והגשר השלישי לכלי רכב. זה יביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה באזור הירדן והרחובות באזור".

ומה קורה עם הוספה של מקומות חניה?
"אנחנו פועלים בכמה מישורים. לאחרונה גילינו שברמת גן קיימים כאלף מקומות חניה המיועדים לנכים, אבל לצערי, במשך השנים גם אחרי שבעלי תו הנכה נפטרו – מקומות החניה שהיו שמורים להם ממשיכים להיות תפוסים, כחניות נכה כביכול. גם גילינו מקרים של נכים שלא היו זכאים לתו נכה. הם קיבלו תו חריג לשנה וישנם כאלה שיש להם תווים כבר חמש-שש שנים. אגף המחשבים בעירייה מוביל מבצע לאיתור חניות הנכים. נוכל להחזיר כ-20% מהחניות שאינן בתוקף לציבור, ומדובר כאן בתוספת של 200 מקומות חניה".

תוספת של 200 מקומות חניה נראית כטיפה בים.
"אנחנו פועלים במקביל לאתר בכל שכונה מגרש אחד לפחות, שישמש כחניון ציבורי. בכל שכונה קיימים שטחים ציבוריים, ואגף הנכסים יאתר היכן ניתן להשתמש בהם גם זמנית כמגרשי חניה".

מה קורה עם התוכנית לבניית חניון תת-קרקעי בכיכר אורדע?
"נקדם תוכנית רחבה לכל אורך רחוב ביאליק ובכיכר אורדע. ברחוב הרא"ה – בין ביאליק להרצל – הכביש יבוטל, והכיכר תורחב. הכיכר תהפוך לפיאצה גדולה כמו באירופה. גם נקים בעתיד את החניון התת-קרקעי בכיכר אורדע. ברחוב ביאליק יופעל פרויקט 'מהיר לעיר'".

אתה מאמין שיהיו שינויים בתוואי הקו הסגול אחרי כל המחאות?
"להערכתי, לא יהיו כבר שינויים. היה צורך להתריע ולהיאבק כבר לפני שנים. אנחנו מתמקדים עכשיו בהשגות על התוכנית להקמת המטרו. אנחנו דורשים להוסיף תחנות ברמת גן. בהתחלה הייתה בתוכנית רק תחנה אחת, ועכשיו כבר מוכנים שיהיו שתי תחנות – בשדרות ירושלים ובבורסה – אבל אנחנו רוצים תחנה גם במתחם האצטדיון".

כמחזיק תיק הפארק הלאומי, מתי הסירות יחזרו לאגם?
"אנחנו משקמים את גדות האגם בהשקעה של 6.5 מיליון שקל ומטהרים את המים. אני מעריך שבקיץ הבא כבר יהיו סירות לשיט באגם".

ועד מתי המבנה העגול באגם ימשיך לעמוד כפיל לבן?
"צפויה הכרעה בחודש הקרוב אם לשפץ אותו, או להרוס ולבנות מחדש".

מדוע להרוס את אחד מסמלי העיר?
"במבנה הקיים רק 70 אנשים יכולים להיכנס – וזה לא כדאי מבחינה כלכלית לשפץ אותו. עדיף אולי להרוס ולבנות מחדש ולשמר את העיצוב הייחודי. אני מעריך שבשנת 2022, כשנציין את חגיגות 100 השנים להיווסדות רמת גן, המבנה – שיכלול אולם כנסים, בית קפה ומסעדה – כבר יהיה מוכן".