משרד החוץ הטורקי גינה היום (שבת) הצהרות של בכירים ביוון, וכן מחאות שהתקיימו במדינה, לאחר שבסוף השבוע התקיימו התפילות המוסלמיות הראשונות זה 90 שנה באיה סופיה שבאיסטנבול - אותו החזיר לאחרונה בית משפט טורקי לשמש כמסגד פעיל, אחרי שפעל כמוזיאון משנות ה-30.

"יוון שוב הראתה את העוינות שלה כלפי טורקיה והאיסלאם, והפעם התירוץ הוא פתיחת האיה סופיה לתפילות", אמר דובר המשרד, חאמי אקסוי.

הביקורת היוונית על הפיכת האתר למסגד הדגישה את המתח בין שתי המדינות. בעוד בטורקיה נכח הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, בתפילות, בכנסיות ברחבי יוון נשמע צוצול פעמונים לאות אבל. ראש הממשלה היווני, קיריאקוס מיצוטאקיס, כינה את טורקיה "טראבל-מייקרית", ואת הפיכת האיה סופיה כינה "איום על הציביליזציה של המאה ה-21".

רבים ביוון מחשיבים את האיה סופיה כמרכז נוצרי אורתודוקסי, ולכן הצעד של ארדואן נחשב בעיניהם כמתריס. בעיר סלוניקי שרפו מספר מפגינים את הדגל הטורקי.

איה סופיה, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הייתה מוקד עימות של האימפריות הביזנטית והעות'מאנית וכיום היא אחד האתרים המתוירים ביותר בטורקיה. המבנה העצום, שהוקם במאה ה-6, הפך למוזיאון תחת הנהגתו של מייסד טורקיה המודרנית, מוסטפא כמאל אתאטורק, שהנהיג משטר חילוני.