מדינה במחאה: מאות הפגנות התקיימו אמש והלילה (ראשון) ברחבי הארץ, כאשר לראשונה אחת המחאות נערכה מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, שם הפגינו מאות אנשים במקביל לאלפים שהגיעו למחאה שהתקיימה מול מעונו ברחוב בלפור בירושלים ולהפגנה נוספת בגן צ'ארלס קלור בתל אביב. מהמשטרה נמסר כי במהלך המחאות נעצרו או עוכבו כמה מפגינים בחשד להפרות סדר או תקיפת מפגינים אחרים. 

היערכות המשטרה להפגנות בירושלים. צילום: משטרת ישראל

מחאת הדגלים השחורים נערכה ב-250 מוקדים שונים ברחבי הארץ. המשטרה מסרה כי המחאה בגן צ'רלס קלור הסתיימה ללא אירועים חריגים, בעוד שבירושלים עוכבו חמישה חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי. 

לאחר חצות הוזעקו השוטרים לרחוב לינקולן בבירה בעקבות דיווח על תקיפה במקום. בסריקות שערכו, אותר חשוד כבן 27 החשוד בתקיפה. בחיפוש שערכו השוטרים, איתרו ברשות החשוד אבוקה, תרסיס גז וחומר החשוד כסם מסוכן.

בהפגנה שנערכה בצומת שער הנגב סמוך לשדרות אירע אירוע חריג: כמה צעירים שהתנגדו להפגנה הגיעו למקום והחלו להתעמת עם מפגינים ואף להכות אותם ולדחוף אותם, ואחד המפגינים, בן 40, נשרט בצווארו באורח קל. 

כוחות המשטרה הגיעו למקום, חברו למתלונן, גבו ממנו עדות ראשונית והחלו בפעולות לאיתור ומעצר המעורבים.

הדגלים השחורים מסרו בתגובה לאירוע: "ההסתה של הנאשם מביאה לאלימות וגם תביא לרצח - אבל דבר אחד היא לא תעשה: לא נעצור עד שהמושחת יפנה את בית ראש הממשלה ויצעד לשם אדם הגון. נתניהו שלא עצר את ההסתה לרצח רבין מסית היום כנגד אזרחים, אנו יודעים מול מי אנו נאבקים - אנחנו ננצח".

בתוך כך הוגשה תלונה בגין ריסוס גז פלפל הערב לעבר משתתפי המחאה בצומת אלוף שדה ברמת גן. בתקרית לא היו נפגעים, המשטרה פתחה בחקירה.

בקיסריה נערכו בסוף השבוע להפגנה המתוכננת להיערך לראשונה מול בית ראש הממשלה: כבר בשישי בבוקר הגיעו למקום משאיות עמוסות בגדרות לחץ וגדרות תיל, דרכי הגישה למעון נחסמו והוצבו גדרות ברזל מאסיביות שיסייעו למערך האבטחה סביב המקום. אנשי השב"כ חסמו גם את דרכי הגישה לחוף הים עבור התושבים המתגוררים בסמיכות וחלקם טענו לפגיעה באיכות החיים שלהם. כמו כן, היום בשעות הצהריים אדם שהגיע לאזור ההפגנה עוכב על ידי השוטרים לבדיקה בתחנת חדרה, ושוחרר לאחר מספר שעות. 

מהמשטרה נמסר כי היא "תפעל לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה כחוק. לצד זאת, נוכח העובדה שמספר מחאות בתקופה האחרונה זלגו להפרות סדר והתפרעויות אלימות, המשטרה נערכת עם כוחות ואמצעים גם לכך. אנו קוראים לציבור המשתתפים במחאות, להישמע להוראות השוטרים, לשמור על המחאה נקייה מאלימות וכן להקפיד על קיום החוק והתקנות, ובפרט עטיית מסיכות פנים בכל מהלך המחאה".

"המשטרה לא תאפשר לאף אדם להפוך את המחאה למפגן אלימות כלפי שוטרים, אזרחים או רכוש. התפרעויות אלימות, הפרות חוק וסדר וונדליזם יטופלו ויאכפו בהתאם. גם בתקופה מורכבת זו, נמשיך לאפשר את קיומן של מחאות בגבולות החוק, אולם לא נאפשר אלימות מכל סוג שהיא והפרת הסדר הציבורי בניגוד לחוק".

מפגינים בגן צ'ארלס קלור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים בגן צ'ארלס קלור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

מטעם ארגון חוזה חדש (Crime Minister) אחד מששת הארגונים המייצגים את ההפגנות, נשלח מכתב לממלא מקום המפכ"ל, ניצב גונן בן-יצחק בבקשה להפסיק את השימוש במכוניות מתיזות מים (מכת"זית) לפיזור ההפגנות. על פי הארגון מדובר ב"הפעלת כוח בלתי מידתי ובלתי מוצדק". מהארגון נמסר עוד כי במידה ויימשך השימוש באמצעי, "יוגש לביהמ"ש צו בקשה לאסור זאת".

מפגינים בגן צ'ארלס קלור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים בגן צ'ארלס קלור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

מפגינים עם שלטי צעדת המיליון בגן צ'ארלס קלור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים עם שלטי צעדת המיליון בגן צ'ארלס קלור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

להפגנה בירושלים יצטרפו לראשונה פעילות אקטיביסטיות ופמיניסטיות ממאבק זכויות הנשים בכל רחבי הארץ, בהן פעילות לוט"ם, היחידה למאבק בטרור מגדרי, וקבוצות מאבק נוספות מארגוני זכויות נשים. "בשבת נצטרף למחאות בבלפור ונזכיר שממשלה שלא רואה נשים בשגרה, פוגעת בנשים בשעת משבר," מסרו המארגנות.

"שלוש שנים שהתוכנית למניעת אלימות מחכה לתקציב שהובטח לה, ובינתיים נשים ממשיכות להירצח ולהיפגע. בגל הראשון של הקורונה ארגוני הנשים זעקו והתריעו שיש נשים שנמצאות בסכנה בביתן, הייתה עלייה של כ35% בפניות לקבלת סיוע במצבי אלימות ושמונה נרצחות בחודשיים, הממשלה התעלמה ועכשיו מאיימת שוב בסגר בלי להציע מענים לנשים. נמאס לנו. הגיע הזמן לממשלה שרואה נשים". 

נילי מדרר, ממארגנות המחאה, סיפרה למעריב: "בשעה 20:00 נתכנס יחד למיצג, גברים ונשים שנמאס להם, ונזעק נגד המושחתים שדואגים לעצמם ומפקירים נשים, ממשלה שכבר שלוש שנים לא מעבירה את התקציבים שהבטיחה ליישום התוכנית למניעת אלימות, ממשלה ששולחת מדינה לסגר בלי לדאוג לנשים וילדים שהבית הוא לא מקום בטוח עבורן".