ימי הקורונה הכוללים שעות רבות מול המסכים, לצד חזרת האיום החדש בדמות משחק הרשת המסוכן "הלוויתן הכחול", מציפים שוב את הדילמה עימה מתמודדים הורים רבים ברחבי העולם בשנת 2020 – כיצד ניתן להגן על ילדינו מהסכנות הרבות ברשתות.

כאמור, בעולם של היום, בו ילדים ובני נוער חיים ברשת האינטרנט, כאשר את הפגישות עם החברים החליפו ברשתות החברתיות, אין ספק כי האינטרנט הפך למשאב חשוב בחייהם. לרוע המזל, פושעי הסייבר האורבים ברשת מודעים לעובדה זו ופעמים רבות מתמקדים במתקפות על הדור הצעיר למטרות של רווח אישי.

כמה נושאים שחשוב לשים לב אליהם:

1.    קחו אחריות על פעילות הילדים שלכם ברשת: היבטים רבים בחיי הילדים שלכם, הכוללים את בית הספר והתקשורת עם החברים, תלויים במכשירים אשר מקושרים לאינטרנט. מדובר במכשירים המציעים יתרונות רבים, אך מעמידים אותם בסכנת פגיעה על ידי פושעי סייבר. לכן, חשוב מאוד לוודא כי הילדים שלכם מבינים את הפרופיל הדיגיטלי שלהם, כמו גם את המכשירים והאפליקציות שהם משתמשים בהם מידי יום. 

2.    שוחחו עימם על חשיבות השמירה על הפרטיות ברשת: יש להסביר להם תחילה מדוע חשוב לשמור על פרטיות המידע שלהם לצורך הגנה עליהם, על המידע האישי שלהם ושל כל בני המשפחה. הילדים חייבים להבין מתי והיכן הם יכולים לפרסם מידע אישי כמו שמם המלא ותאריך הלידה שלהם, ועליהם להבין גם שאסור להם לשתף את פרטי החשבון שלהם עם אף אחד, מלבד נציגים רשמיים ומאומתים של הבנק, ועליהם להפחית את כמות המידע המשמש לזיהוי אישי ההופך לזמין לכולם. 

3.    תיצרו קווים מנחים להתנהלות מקוונת: לא ניתן לשלוט לחלוטין במה שהילדים שלכם עושים ברשת, אך יחד עם זאת, יצירת קווים מנחים שניתן לנהוג לפיהם יעזור להגן עליהם. בין היתר, ניתן ליצור רשימה מסודרת של אתרים ואפליקציות אשר ניתנים לשימוש על ידי הילדים, לצד הנחיות בנושא שיתוף מידע ברשתות החברתיות. נושא נוסף שכדאי לשים לב אליו בנושא הרשתות החברתיות – הוא בחינה של האנשים שהילדים שלכם יכולים להיות חברים שלהם.

4.    לאבטח את הילדים שלכם: ללמד את הילדים כיצד להבין את הפרופילים הדיגיטליים שלהם לא יבטיח את ביטחונם בזמן גלישה באינטרנט במאת האחוזים. לימוד מאפייני האבטחה הבנויים בתוך האתרים והאפליקציות בהם הילדים משתמשים, לצד הפעלת שכבות הגנה נוספות למכשירים שלהם, יקשו על פושעי סייבר לגשת למידע אישי שלהם. כמו כן, יש לאבטח את המכשירים והחשבונות שלכם ושל ילדיכם על ידי שימוש בסיסמה חזקה ובאימות רב שלבי לחיזוק אבטחת החשבון. כמו כן, בעת שימוש ברשת אלחוטית במקום ציבורי, עליכם לאשר את שם הרשת ואת פרטי ההתחברות המדויקים, ולוודא אותם מול הצוות של המקום בו אתם נמצאים. אפשרות נוספת היא לנטר את הפעילות של הילדים באמצעות הצבת המחשב הביתי באזור ציבורי, דבר שיאפשר לכם להתערב בקלות במידת הצורך.

5.    מעקב אחר הנתונים הפיננסיים ופרטי האשראי: הורים לבני נוער צריכים לנטר את הרכישות המקוונות של ילדיהם, ולוודא שאלו מתבצעות רק מאתרים מאובטחים. כמו כן, ניטור שגרתי של פרטי האשראי של הילדים מבטיח כי תוכלו להתערב במידה ואתם מבחינים בפעילות חשודה, שיכולה לרמז שהמידע האישי שלהם נפגע.

הכותבת היא סגנית נשיא לתחום אבטחת מידע בחברת "פורטינט"