תוכנית המענקים החד-פעמיים אושרה היום (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה, ממנה נעדרה שרת התחבורה מירי רגב, המקורבת לראש הממשלה בנימין נתניהו. מקורביה של השרה הסבירו כי היעדרותה מתואמת עם מזכירות הממשלה, שכן לא יכלה להגיע היום. כל השרים הנוכחים תמכו, פרט לשרים זאב אלקין, אורית פרקש הכהן ומיכאל ביטון, שנמנעו מההצבעה.

השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, התייחס להצבעה ואמר: "נמנעתי מההצבעה מכיוון שהתכנית לא כללה פתרון אמיתי לכ-100,000 חיילים משוחררים, שבמקום זאת הוצע להם לשרוף את הפיקדון על הקיום היום-יומי שלהם. צריך לזכור שכספי הפיקדון נועדו ומשמשים בפועל להשכלה, רכישת מקצוע או פתיחת עסק. אני עוסק רבות בנושא והצעתי לאחרונה לממשלה שתי אלטרנטיבות לסיוע לחיילים המשוחררים: תשלום דמי אבטלה או מענק קורונה תוספתי לפיקדון. אנחנו מוכרחים לדאוג למחייתם ולעתידם יחדיו."

כאמור, שר ההשכלה הגבוה ומשאבי המים זאב אלקין, נלחם במהלך הישיבה על סעיף של תוכנית המענקים. בחוק הקיים, אם שני בני זוג נכנסים לקטגוריה של זכאות לקבלת המענק, את התוספת נותנים רק לאחד מהם. על כן, השר אלקין הצביע נגד החוק, בתקווה שהתיקון יכנס במהלך קידומו של החוק בכנסת. 

המשמעות של התיקון שמבקש אלקין היא שהאוכלוסיות הכי מוחלשות יקבלו רק 750 ש"ח, גם אם בן זוגם שייך לאותה הקבוצה. לעומת זאת, בקרב אלו שמרוויחים 650 אלף ש"ח בשנה, נפסל המענק רק לבן אדם אחד, וזה יחול רק על מי שמרוויח הרבה. כך למעשה האוכלוסיות העשירות יקבלו את המענק, שעה שפסלו את המשפחות החלשות באופן הפוך. שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד לתיקון הזה, בעוד שר המשפטים אבי ניסנקורן הציע לבקש מכ"ץ לבחון מחדש את הסוגיה, יחד עם נתניהו וגנץ. 

כאמור, התכנון הוא להביא את התוכנית לאישור הכנסת כבר מחר, בשאיפה כי יצליחו לחלק את הכספים לאזרחים עוד השבוע. בכל מקרה, הצעת החוק צפויה לעבור לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, ואחריה - לדיון והצבעה בקריאה ראשונה בכנסת. 

"אנחנו מביאים היום לממשלה את אישור תוכנית המענקים לכל אזרח", אמר ראש הממשלה, "נעביר אותה אחר כך לחקיקת בזק בכנסת, כדי שהכסף יגיע אליכם, אזרחי ישראל, במהירות המרבית". הוא הוסיף: " אנחנו עובדים גם על תוכניות נוספות לעידוד המשק ולהזרמת כספים למי שנפגע מהקורונה. אנחנו נמשיך להניע את גלגלי הכלכלה כדי להחזיר את האנשים למעגל התעסוקה".

ראש הממשלה נתניהו על אישור תוכנית המענקים

יו"ר כחול לבן בני גנץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אישרנו עכשיו בממשלה את תוכנית המענקים. כפי שדחפנו בכחול לבן מדובר בתוכנית מדורגת שנותנת יותר לאלו שיש להם פחות.  יותר לניצולי שואה, מקבלי קצבת סיעוד, עולים חדשים וקשישים. יותר לאנשים שיצרכו ויניעו באמצעותה את המשק. נמשיך לעשות הכל כדי לדאוג למי שבאמת צריך.

שר האוצר ישראל כ"ץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אישרנו כעת בממשלה את תוכנית המענק לכל אזרח, ומחר נביא לאישור הכנסת במטרה להעביר לכם את הכסף לחשבון בהקדם. 830,000 אזרחים מאוכלוסיות נזקקות יקבלו מענק כפול (750x2ש״ח) כך שיווצר איזון בין הרצון לשלם מענק לכלל האזרחים להנעת הכלכלה, לבין הרצון להעניק סיוע כלכלי גדול יותר לנזקקים לכך".

כמו כן, השר אופיר אקוניס פנה לשרים במהלך הישיבה, ואמר: "מטרת חוק המענקים היא לעודד צריכה במשק ולהגביר אותה. לאור אישור החוק ולאור המגמה המסתמנת של השטחת העקומה - אני חושב שלא צריך לחזור בשבוע הקרוב על המגבלות  שהוטלו בשישי ובשבת האחרונים".

כזכור, אחרי שבתחילת השבוע שעבר אישרה הממשלה את עצם מתן המענק בסך שישה מיליארד שקלים, נערך דיון בקבינט העל־הכלכלי שבו הוכנסו שינויים ותיקונים לתוכנית המקורית. על פי העדכונים האחרונים, תוכנית מענק לכל אזרח תגדל בעוד כ־0.5 מיליארד שקלים. בגרסה הנוכחית, אזרחים בעלי יכולת כלכלית, כלומר כל מי שהרוויח מעל 640 אלף שקלים בשנתיים האחרונות, לא יקבל את המענק החד־פעמי. עם זאת, בניגוד לגרסה הקודמת של התוכנית, הוחלט כי עובדים במגזר הציבורי שמשתכרים מעל 30 אלף שקלים יהיו זכאים לקבלת המענק.

המענק החד־פעמי מוגדר כאישי, כל אזרח יקבל 750 שקלים. בנוסף, 500 שקלים יועברו לכל משפחה על כל ילד, עד ילד שלישי כולל. טיוטת חוק המענק עלתה לאתר של משרד האוצר לעיון הציבור.