על רקע המשבר הכלכלי: בחודש שעבר דיווח משרד הרווחה על עלייה חדשה במקרי האובדנות בקרב אנשים שנפגעו כלכלית בשל משבר הקורונה. דוד קורן, מנכ"ל עמותת ער"ן, עלה היום (ראשון) לשידור בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, סיפר על מאות שיחות המצוקה שמתקבלות במוקד בימים הקשים הללו. "זו ההזדמנות להזכיר שהמוקד שלנו פעיל במספר 1201. אנחנו זמינים גם בצ'ט 24 שעות ביממה. בתקופה האחרונה, אנחנו שומעים קולות של אנשים שנעלם להם האופק, הם לא יכולים לתכנן את החודש הבא והם נכנסים לחרדה. זה מפרק זהות של אנשים, ואנחנו מדברים על מאות אלפי אנשים", סיפר קורן.

בעקבות הקורונה ישנם נתונים על עלייה חדה במספר ניסיונות ההתאבדות בשל המצוקה הכלכלית. אנחנו שומעים על מקרי קיצון, אנשים צעירים שחוטפים למשל התקפי לב. ספר לנו מה המצב אצלכם?
"הקולות שאנו שומעים על הקו של המוקד שאנו מתפעלים הם קולות של אנשים שנעלם להם האופק. זה כבר הרבה מעבר לקשיים מבחינת המצב הכלכלי. מדובר באנשים שלא יכול לתכנן את החודשים הבאים שלהם, ונכנסים לחרדה שהיכולת להתמודד איתה מצריכה מהם תעצומות נפש אדירות.

מה קורה לבן אדם כזה, שאין לו אופק, שקם בבוקר לכלום. מה זה עושה? 
"זה מפרק את הזהות. אדם שאיבד את מקום עבודתו, ואנו מדברים על מאות אלפי אנשים שאפילו לא איבדו את מקום העבודה שלהם, אך איבדו את הזהות שלהם. כלומר, כשאדם למשל פוטר מהעבודה, אז יש לו מכתב פיטורים, והוא אומר לעצמו שעכשיו יילך למצוא עבודה אחרת. פה מדובר במאות אלפי אנשים שאפילו לא ממש פוטרו מהעבודה, הם פשוט בהמתנה. יש להם ציפייה למשהו לא ברור, וזה קשה ולא ניתן להכלה. הקולות שאנו שומעים על הקו הם באמת של אנשים מכל הסוגים, זאת לא מקשה אחת". 

תגברתם את מספר הטלפונים שלכם ואת מספר המוקדנים?
"יש לנו 1,450 מתנדבים, שהם באמת מלח הארץ. אני יכול להגיד לך שההבדל בין הגל הראשון לשני הוא שבגל הראשון כולם ישבו בבית, ואז היכולת לתת עוד ועוד משמרות הייתה קצת יותר פשוטה. היום חלק מהאנשים חזרו לפעילויות אחרות, ולכן היום הדרישה שלנו מהמתנדבים היא הרבה יותר קשה. יש לנו כרגע 20 מתנדבים ושלוש שיחות להמתנה, שכל אחת מהן יכולה להיות עולם ומלואו". 

מה אתה עושה כשמישהו מאיים בהתאבדות? 
"הרבה פעמים זו לא אמירה כזאת. יש רצף, אבל כשאנו מקבלים שיחה שברור לנו שבצד השני עומד אדם שנמצא בסכנה כזו או אחרת ,אנו נדאג בכל דרך אפשרית. 

מה עושים? שולחים מגן דוד או ניידת?
"שולחים אליו את אחד מכוחות ההצלה שהכי מתאימים לאותו מקרה, ואנו נבטיח שמישהו יגיע אליו. יש אנשים שמצלצלים שלוש פעמים ביום. יש לנו ביום למעלה מאלף פניות מצוקה. זה כפול מימים רגילים, ובממוצע שלושה אנשים ביום הם כאלה שאנו צריכים להגיע אליהם פיזית ולדאוג שיגיעו למקום מבטחים".