היערכות בגזרה: הכוננות הגבוהה בפיקוד הצפון מחשש לפיגוע בגבול נמשכת גם הערב (ראשון). ההערכה בצה"ל כי בחיזבאללה ינסו לאתר נקודת תורפה לאורך הגבול, ויבצעו פיגוע בגבול נגד מטרות צבאיות ישראליות.

הרעיון המבצעי הוא להימנע מחשיפתם של כוחות הפועלים לאורך הגבול לצד הלבנוני ולאש חיזבאללה מחשש למימושם של תרחישי ירי נ"ט וירי צלפים. בהתאם לכך, צה"ל ביצע פעולות טקטיות בשטח, כמו באזור הר דוב אתמול, תוך שימוש במסך עשן על מנת שלא לחשוף את כוחות לתצפית.

הדילמה של חיזבאללה בדרך התגובה לחיסול הפעיל שלה בתקיפה המיוחסת לישראל לפני כשבוע, מנותחת במערכת הביטחון כדילמה מורכבת, בעיקר בשל המצב הכלכלי-חברתי הקשה בו נמצאת לבנון. הלחצים המופעלים על צמרת החיזבאללה, הם בין היתר המחויבות, לכאורה, של ארגון הטרור ל"השוואת התגובה" שקבע בעבר מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, הובילה, כך סבורים במערכת הביטחון, להחלטה שכבר התקבלה לנסות ולבצע פיגוע תגובה. בישראל נערכים לכך שמצב הכוננות הזה עשוי להימשך זמן רב.

חסן נסראללה נואם מול תומכיו (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה נואם מול תומכיו (צילום: רויטרס)

בהתבטאות רשמית ראשונה של ארגון הטרור לנושא מטעם סגנו של נסראללה, נעים קאסם, נשמרת נימה של עמימות: "החלטנו לא להגיד מה נעשה בתגובה להרג פעיל הארגון בתקיפה המיוחסת לישראל בדמשק", אמר. "שישראל תחשוב מה שהיא רוצה. ימים יגידו", הוסיף.

בתוך כך, בשעות הערב דווח על ידי דובר צה"ל כי בעת פעילות מבצעית של כוח באזור הגבול עם לבנון, נפל רחפן צבאי בשטח המדינה העוינת. "אין חשש לדלף מידע", נמסר עוד מצה"ל.

אמש, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את שרי הקבינט בהוראה גורפת "להוריד פרופיל" באשר להצהרות הגלויות מטעם ישראל הרשמית, ושלא להתייחס בפומבי למתיחות בצפון. 

"נעמוד על האינטרסים הביטחוניים שלנו" 

בעקבות ההתחממות שנרשמה בסוף השבוע האחרון בגבול סוריה, וכמו כן בלבנון, שר הביטחון, ח"כ בני גנץ, ביקר מוקדם יותר היום בפיקוד הצפון וקיים הערכת מצב, בהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מפקד פיקוד צפון אלוף אמיר ברעם, ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן, וראש אמ"ץ אלוף אהרון חליווה.

"הגעתי לבחון מקרוב את ההיערכות של צה"ל נוכח המתיחות", אמר שר הביטחון בסוף הערכת המצב. "התרשמתי מאוד מעומק הניתוח, ומאופן ההיערכות של כוחות צה"ל שפועלים בכלל המרחב של פיקוד הצפון", המשיך.

בני גנץ בפיקוד הצפון (צילום: דוברות משרד הביטחון)
בני גנץ בפיקוד הצפון (צילום: דוברות משרד הביטחון)

גנץ הוסיף: "אין למדינת ישראל אינטרסים בסוריה או בלבנון, להוציא אינטרסים ביטחוניים, ואנחנו נמשיך לעמוד על האינטרסים הביטחוניים שלנו שמקפלים בתוכם בעיקר את סוגיית אי ההתבססות האיראנית, אי העברת נשק מתקדם ומניעת התבססות כושר הדיוק בכל מקום במרחב, בין שהוא בסוריה ובין שהוא בלבנון".

גבול ישראל סוריה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: באסל עווידאת, פלאש 90)
גבול ישראל סוריה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: באסל עווידאת, פלאש 90)

"המצב בלבנון ובסוריה הוא מצב לא טוב", התייחס השר לחוסר היציבות במדינות השכנות מצפון. "לא מבחינה כלכלית, לא מבחינת הקורונה ולא מבחינת התשתיות שלהם. אני מזכיר גם ללבנון וגם לסוריה שהן אחראיות על מה שקורה בשטחן ומשטחן. מדינת ישראל תדרוש את האחריות הזו. אנחנו לא מחפשים לבצע הסלמות מיותרות, אבל מי שיבחן אותנו - יפגוש יכולת פעולה מאוד גבוהה ואני מקווה שלא יהיה לנו צורך לעשות בה שימוש".