משרד הבריאות הודיע אתמול כי הוא נערך להגדיל את כמות החיסונים השנתית נגד שפעת לקראת עונת החורף. במשרד אמרו ל"מעריב": "אם לא יהיו מספיק חיסונים, יהיה צורך להעדיף את מתן החיסון לקבוצות עם הסיכון הגבוה ביותר לתחלואה ולתמותה משפעת".

לפי בדיקת "מעריב", קופת חולים הכללית, שבה מספר המבוטחים הגדול ביותר, הזמינה 2 מיליון חיסונים. במכבי, השנייה בגודלה, הוזמנו 1.2 מיליון מנות. מאוחדת, השלישית בגודלה, טרם הזמינה את 500 אלף החיסונים הדרושים לה, ולאומית הזמינה 350 אלף מנות. החיסונים צפויים להגיע במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר.

ואולם, מי שצפויות לשאת בנטל האינטנסיבי ביותר של תחלואת החורף הן 111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים, שחלקן מוסבות בימים אלה למחלקות ייעודיות לקורונה, מה שמגביר את העומסים במחלקות הקיימות כבר עכשיו. יוזכר שבשבועיים האחרונים נסגרו שתי מחלקות פנימיות במרכז הרפואי לגליל בנהריה, בשל אבחון חולה כחיובי לקורונה בכל אחת משתי המחלקות, מה שאילץ את מרבית הצוות הרפואי בהן להיכנס לבידוד. "מדאיג אותנו מאוד שהתפוסות כרגע עולות באופן הדומה לחורף, והתחזית היא שבחורף הזה נגיע ל־250% תפוסה, דבר שלא היה מעולם", אומר רופא בכיר באחת המחלקות הפנימיות בארץ. 

גורם רפואי נוסף, שמכיר את מרבית המחלקות, העיד: "מצחיק לדבר על היערכות כשאין היערכות. מובן שבכל בית חולים נוקטים שיטה אחרת, אבל כמעט בכולם, חלק מהמחלקות הפנימיות הופכות להיות ייעודיות לקורונה וחלק נשארות רגילות. ככל שהמחלה תתפשט, כך יהיו יותר מחלקות קורונה על חשבון הפנימיות". בנוגע לאפשרות של סגירת מחלקות שלמות בעקבות אבחון של חולה קורונה בהן, מוסיפים הרופאים: "כשמחלקות נסגרות, זה נורא, כי העומס הולך ומחמיר. בקצב הזה, אין ספק שבחורף שוב נאשפז חולים בחדרי אוכל, במסדרונות ובמכבסות".

בתוך כך, מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל, עו"ד ערן שמואלי, פנה בסוף השבוע למקבלי ההחלטות במשרד הבריאות ובמשרד הרווחה, בדרישה לשריין מכסת חיסוני שפעת לחורף 2020־2021 עבור המוסדות הגריאטריים בישראל. לטענתו, "השילוב של קורונה עם שפעת עונתית הוא בבחינת הסערה המושלמת. תרחיש בלהות שעלול לגרום לתחלואה קשה ולתמותה בהיקפים שטרם ידענו. אנו צופים שמערך המוסדות הגריאטריים השונים, המטפל בכ־23 אלף קשישים בסיכון גבוה, יתקשה להתמודד עם תחלואה כפולה, קורונה ושפעת, ולכן ניאלץ לפנות קשישים רבים לטיפול בבתי החולים הכלליים, אשר יעמדו בסכנת קריסה".