הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על המתיחות בצפון והאפשרות לפיגוע נקמה על ידי החיזבאללה. זאת על רקע קולות האשמת ישראל במות פעיל הארגון לאחרונה והאיומים המפורשים מצד נסראללה.

גולן: חיזבאללה התניע את פיגוע הנקמה?
"כל המציאות התקשורתית זה כמו ילד שהולך לקבל זריקה, האחות בדרך לחדר והנה הולכת להיות מכה קטנה, זה יעבור וכולם ישכחו. יש סוג של מציאות מוזרה שמצד אחד טובה לישראל כי ישראל כפתה על חיזבאללה נוסחאות שהן בעצם מחויבים להן. ישראל תוקפת איפה שהיא רוצה בסוריה, חיזבאללה מדי פעם מגיב. לחיזבאללה יש בעיה, הוא מלכד את עצמו, הוא הבטיח להגיב ומצד שני לך תעשה תגובה שלא תרגיז את הישראלים ועדיין תוציא אותך אחד שעומד במילה שלו".

ענת: מרגיש כמו פוקר.
"נכון תמיד משחקים פוקר בשכונה שלנו, אבל יש דיבורים שלפני התקרית עם האמבולנס והטילים הטועים, מעבר לתרגיל שצה"ל עשה תרגיל הפינוי. גם אז דיברו על מלחמת לבנון השנייה בפתח, ואוי ואבוי. יש אינטרס לחיזבאללה לעשות את הנקמה ולא ללכת להסלמה, זה כולם יודעים".

חסן נסראללה, בנימין נתניהו (צילום: AFP,מרק ישראל סלם)
חסן נסראללה, בנימין נתניהו (צילום: AFP,מרק ישראל סלם)

כשצוין בפניו כי מועד החג המוסלמי, עיד אל אדחא, ממשמש ובא, טען יחזקאלי שלהערכתו זה לא ימשך לתוך החג, ושאם מטרת חיזבאללה הייתה מלחמה- היא כבר הייתה מתחילה. "אני חושב שחיזבאללה הצליח בעצם זה שהכניס את צה"ל לכוננות".

גולן: אנחנו מדברים על זה כבר ארבעה-חמישה ימים.
"כל מה שהוא יעשה יהיה פחות מוצלח מזה שהוא הכניס אותנו לכוננות. אנחנו מדברים על זה ארבעה-חמישה ימים, ההתשה, הכסף. חיזבאללה חוזר לעניינים, הוא מאיים, גם בלי תגובה הייתה ידיעה ביום שבת שכנראה גורמים לבנונים הוציאו שצה"ל העביר התנצלות לחיזבאללה".

ענת: הכחישו את זה, נכון?
"אני שאלתי את אלון בן דוד הוא אמר לי שהידיעה לא נכונה, למה זה מתלבש נכון? כי נסראללה הגיב לידיעה ואמר 'אם הם מתנצלים אז בסדר'. זאת אומרת, 'תורידו אותי מהעץ אני מסתפק בהתנצלות הזאת'".

גולן: לא היה כדאי לישראל להגיד שזה נכון? למנוע את המתיחות? את הנקמה?
"אתה תמיד חושב תקשורתית וזה נכון אבל אני חושב מזרח תיכונית-שכונתית שזה לא נכון להתנצל. אתה תקפת, אתה לא מתנצל על חיסול של פעיל חיזבאללה שהיה במשמרות המהפכה האיראנית".

גולן: גם לא רוצה התלקחות, הנה דיווחנו, הלאה.
"אני חושב ששוב, במזרח תיכון זה לא משנה מה אתה עושה אלא איך אתה עושה. אתה יכול לשדר את ההתנצלות כ-'אוי ואבוי מה עשיתי' ולהגיד – 'תראו חברים אנחנו בעד שלא יהיה לכם נשק שובר שוויון, לכן אנחנו תוקפים אתכם בסוריה. לא התכוונו להרוג את הפעיל אבל אנחנו לא רוצים כרגע הסלמה. ראו זאת כהתנצלות'. זאת דרך להעביר את ההתנצלות כדי להוריד את הכוננות, גם מבחינה כלכלית, מה שאנחנו יכולים לספוג, וניהול נכון של העניין. אבל בסופו של דבר בטווח השנים האחרונות ישראל הצליחה להכניס את חיזבאללה לפינה".

ענת: ההרוג לא היה פעיל צמרת?
"בכלל לא".

גולן: תהיה או לא תהיה נקמה?
"אין ברירה, אני חושב שהכול הולך לשם. אם תהיה עוד ידיעת התנצלות קבלו זאת כאפשרות שזה לא יהיה. פעם היו ארגונים פלסטינים שהיו יורים 2 טילים ואומרים סיימנו. מה שיקרה יהיה מינורי וחיזבאללה יגיד שהוא מסתפק בכך".