יין אדום נתפס אצלנו צרכני היין כרשמי, מלא הוד והדר ונוכחות מרשימה. מי שהציע לקרר יין אדום או לזרוק לתוכו מספר קוביות קרח, זכה עד לא מזמן למבט מזלזל ולתואר "בור ועם היין". האמת, ספק אם אני הייתי שותה ברולו, ריברה דל דוארו או שטונף דו פאפ לאחר צינון משמעותי. היינות המרוכזים והעוצמתיים עמדו במרכז. עשירים בטעם, מיושנים בחביות ומלאי נוכחות. יינות שראויים להגשה בטמפרטורה של כ- 18 מעלות, לאחר פתיחה מוקדמת וזמן חשיפה מבוקר לאוויר, בכדי לקבל מהם את המיטב.

אדום וקר. אבל לא אבטיח 
בשנים האחרונות עולים ומתבלטים בקרב צרכני היין הצעירים ואלה המודעים להשפעתו של האלכוהול, יינות אדומים צעירים, מאופקי אלכוהול, בעלי חמיצות רעננה, בלי יישון בחביות ועם מרקם קל לשתייה. היינות הללו זוכים לפופולריות גבוהה ומעניקים חוויות יין רעננה וצעירה. פעם הם  היו נחשבים כיינות למתחילים, פשרה עבור יצרנים שרצו לצאת עם יין אדום מוקדם ככל האפשר. בדרך כלל הם היו תוצר של אזורי יין קרים ושל זנים שלא הגיעו להבשלה מיטבית, לא סוכרית ולא פנולית. היינות היו מאופיינים בצבע חיוור, חמיצות גבוהה, ולפעמים גם במבנה קשוח.

אבטיח (צילום: אינגאימג)
אבטיח (צילום: אינגאימג)
בוזו'ולה נובו: הפריצה הגדולה
הפריצה הגדולה בסגנון החלה עם הופעתם של יינות הבוז'ולה הצעירים לפני כ- 50 שנה. היו אלה יינות שהשתמשו בטכניקה של תסיסה קרבונית בכדי להגיע למיצוי צבע, טעם וארומה מידיים בפרק זמן קצר. בבורדו המתחרה הגדולה נהגו לייצר יין אדום על גבול הרוזה בשם קלרט שהיה חביב מאד על האצילות הבריטית. עם השנים וירד קרנם גם של יינות הבורדו הצעירים וגם של יינות בוז'ולה והחגיגה דעכה בצורה משמעותית. עם זאת ברבים מאזורי היין של אירופה קיימים זנים ואזורי יין בהם מאפייני הזנים והיין מובילים לייצור יינות אדומים קלים מאד, מועטי אלכוהול ונגישים לשתייה כשהם צעירים.

יינות אלו נמצאים בתקופה של פריחה בעולם. קהל יעד משתנה ואופנה יחד עם  ידע, טכנולוגיה והתחממות אזורי הגידול, מובילים לייצור יינות קלים, אווריריים, מועטי אלכוהול ובעלי מרקם מאוזן ואינטגרטיבי. מובלים בטעמי פרי טרי ורעננות פרחונית חיננית.

קבלו חמישה יינות אדומים שהקיץ עושה להם רק טוב. שתו אותם קרים מהמקרר, יחד עם כמה קוביות קרח או בכוס קפואה. לחיים!

יונתן אדום  // יקב רקנאטי  (צילום: עומרי מירון)
יונתן אדום // יקב רקנאטי (צילום: עומרי מירון)
רקנאטי, יונתן אדום 2019
יין קטן גדול. מעודן ומורכב ועם זאת כולו פרי וכייפי וססגוני. חמיצות רעננה וכובשת שהופכת אותו לקניה מהנה עם תמורה נהדרת לכל שקל.  
המחיר:  33 ש"ח באתר שר המשקאות.

ג'ונו, גרנאש 2019 
נתקלתי ביין הזה, שמגיע מדרום אפריקה במקרה והתאהבתי. קסם של אדום לקיץ. שילוב נפלא בין פרי צעיר וטרי לבין פרחוניות נפלאה. כשהוא קר מתווסף מימד של תיבול כייפי . נפלא.
המחיר: 2 בקבוקים ב- 90 ש"ח באתר דרך היין.
 
טינטו ולדמאר, טמפרניו 2018  
ספרדי חינני ומלא עמוק, מצליח לשלב קלות שתיה יחד עם נוכחות רבה ומורכבות. קירור מעניק לו רעננות נוספת ומרקם קטיפתי. במחיר הזה תמורה ללא תחרות.
המחיר: 29 ש"ח באתר יין בעיר.
סגל, אדום חצי יבש  (צילום: יח''צ)
סגל, אדום חצי יבש (צילום: יח''צ)
סגל, אדום חצי יבש 2019 
האח הצעיר במשפחת סגל אדום הוא יין ססגוני שפונה לקהל הצעיר, כולו פרי חי וחינני. לאחר קירור או הוספת קרח המתיקות מתעדנת עוד יותר והופכת אותו לאפריטיף מושלם ואפילו כבסיס לקוקטיילי יין מרעננים כגון סנגריה וטינטו דה וראנו.
המחיר: 20 ש"ח.

כרמל וינו אדום 2019 
יין אדום קל צעיר ומשמח לב. מעודן ורך, מתבטא בצורה אופטימלית לאחר קירור. יופי של אדום לקיץ החם.
המחיר: 20 ש"ח