על אש קטנה: תקרית בהר דב, לראשונה מזה שנים. צה"ל שיבש היום (שני) פיגוע של חיזבאללה, כשתצפיות זיהו חוליית מחבלים מנסה לחצות את גדר הגבול. כוחות צה"ל ירו לעברם במטרה להבריחם לשטח לבנון ולא לחסלם, על מנת למנוע הסלמה נוספת. בחיזבאללה טוענים כי מדובר באירוע חד-צדדי שהמציאה ישראל.

מנגד, בצה"ל טוענים כי סרטי התצפית מוכיחים מציאות אחרת לחלוטין: המחבלים החמושים התקדמו בתנועה מבצעית ובזחילה לעבר מוצב בגזרה, אבל התצפיות זיהו אותן לאורך כל הדרך וירי הלוחמים שיבש את המהלך. למרות האירוע אתמול, הכוננות הגבוהה בצפון תימשך, ובישראל לוקחים ברצינות את האמירות מצד חיזבאללה, כי מבחינתם חשבון הדמים על הרג פעיל הארגון בשבוע שעבר בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק עדיין פתוח.

האירוע התרחש באור יום מלא, כשבסביבות השעה שלוש וחצי אחר הצהריים, זיהו תצפיתניות של צה"ל באזור הר דב חוליה של 3-4 מחבלים שחוצה לתוך שטח ישראל במרחב הר דב, באזור שבו אין גדר גבול. כוחות צה"ל מגדוד 931 וטנקים ירו לעבר המחבלים, שהיו חמושים ואולי אף רצו להניח מטעני חבלה באזור בגזרת הר דב שבו מסיירים חיילי צה"ל. בצה"ל סבורים כי הירי שיבש את מהלך הפיגוע, אך ככל הנראה לא נהרגו מחבלים מהירי.

פיצוצים בגבול הצפון (צילום: רשתות ערביות)
פיצוצים בגבול הצפון (צילום: רשתות ערביות)

זמן קצר לאחר מכן דיווחו בלבנון על ירי ארטילרי ישראלי לעבר שטחים פתותים באזור הכפר שובא הסמוך לנקודת התקרית. במהלך האירוע הונחו התושבים לאורך גבול הצפון להישאר בבתים וצירי התנועה נסגרו, אולם תוך זמן קצר, פחות משעתיים מתחילת האירוע, הודיע דובר צה"ל על חזרה לשגרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר בהצהרה משותפת עם שר הביטחון בני גנץ: "חיזבאללה משחק באש, נסראללה כבר טעה בעבר בהערכותיו לגבי הנחישות של ישראל להגן עצמה ומדינת לבנון שילמה על כך מחיר כבד. שר הביטחון הוסיף: "לוחמי צה"ל ומפקדיו פעלו במקצועיות ובדיוק רב ומנעו אירוע קשה שהיה יכול לגבות חיי אדם. לבנון וסוריה תשלמנה מחיר לכל פעולת טרור שתתרחש בשטחן".

נתניהו בהערכת מצב ביטחונית (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו בהערכת מצב ביטחונית (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

גורמים במערכת הביטחון אומרים כי עדיין מוקדם לקבוע אם מבחינת חיזבאללה, האירוע אתמול סוגר את החשבון הפתוח על הריגת הפעיל של חיזבאללה בסוריה בשבוע שעבר. כך או כך, לצד החזרה לשגרה, ישמור צה"ל ברמה המבצעית בימים הקרובים על רמת כוננות גבוהה לאורך הגבול ובפריסה רחבה של מערכות הגנה אוויריות באזור.

בימים האחרונים נערכו בצה"ל לתגובה הצפויה של חיזבאללה. רמת הכוננות שהוכרזה הייתה גבוהה, ובישראל העבירו מסרים גלויים לחיזבאללה שאם יהיו הרוגים בצד הישראלי - תגובת צה"ל תגבה מחיר בחיי פעילי חיזבאללה בדרום לבנון. ההערכה בצה"ל הייתה שבחיזבאללה יבחרו לנסות לפגוע במטרות צבאיות בלבד, וזה אכן מה שקרה בפועל. חיזבאללה, בפועל, תכנו להוציא  פעולה טקטית מוגבלת בהיקפה מבלי לעשות שימוש במעטפת אש ארטילרית במהלך האירוע, כמו שעשו בעבר.

מוחמד עלי יונס בכיר חיזבאללה שחוסל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
מוחמד עלי יונס בכיר חיזבאללה שחוסל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

בצה"ל הביעו אתמול שביעות רצון מהמוכנות של פיקוד הצפון ומשיבוש הפיגוע בשטח. עם זאת, בצבא לא אמרו אתמול בצורה חד משמעית האם עצם העובדה שהמחבלים לא נפגעו מהירי והצליחו לברוח בחזרה לשטח לבנון נבע מפעולה מכוונת של ישראל למנוע הסלמה, או קשור להיבטים טקטיים בלבד. כלומר, תנאי השטח הסבוך והעובדה שכוחות צה"ל ירו בתחילה בנשק קל ומקלעים ממרחק רב-יחסית ולא הצליחו לפגוע באותם מחבלים.