בעלי בן 76, ולפני שנתיים הוא עבר ארבעה צנתורים. מאז הוא סובל מכאבי ראש בלתי נסבלים. בדקנו את הבעיה בבית חולים, הוא עבר בדיקת MRI שיצאה תקינה. כשמגיע הכאב הוא למשך כל היום, והוא חש כי ראשו עומד להתפוצץ. יתר על כן, כל זמן שיש לו כאב ראש הוא הופך להיות צרוד ונעלם לו הקול. לאחרונה החל בעלי ליטול תרופות, אך הן לא עוזרות, והוא עדיין סובל מכאבי תופת. מאחר שאני סובלת ממיגרנות אני יודעת שלא מדובר במיגרנה, אך בכל זאת בכל פעם שכואב לו הראש אנחנו לא יכולים לשבת הרבה באור, יש לו בחילות, אבל הוא לא מקיא, ואנו לא מבינים את התסמינים הללו. מה יכול להיות מקור הבעיה?
“יש קבוצת מחלות שמתאימות לאנשים מבוגרים בגיל של בעלך, שבדרך כלל מופיעות עם אנמיה וסימני דלקת, אך את אומרת שהכל תקין ובעלך ערך בדיקות. מה שצריך לבדוק הוא את עמוד השדרה הצווארי שלו. אני לא מכיר אף מקרה של אדם בן 76 שעמוד השדרה הצווארי שלו תקין לגמרי. יש שינויים ניווניים שקורים עם השנים. יש בדיקות מיוחדות שהן יותר פיזיקליות, שעורכים עבור מטרות אלה. יכול להיות גם שמדובר בכאב ראש כתוצאה ממתח. כשאנו במתח, שרירי הצוואר מתכווצים, ואם יש שינויים בעמוד השדרה, יכול להיות מאוד שנוצר לחץ הגורם לכאב”.

אני בת 73, ולאורך השנתיים האחרונות אני נוטלת כדורי שינה על מנת לישון מספר שעות רב יותר בלילה ולהיות פחות עייפה במהלך היום. כתוצאה מכך, אני מצליחה לישון כשלוש או ארבע שעות בכל לילה, אך אני עדיין חשה עייפות במהלך היום ומרגישה כי הכדור לא עוזר. כיצד להתגבר על העייפות?
“הייתי ממליץ לך לקחת כדור אחר על מנת לעזור לך לישון יותר שעות, מאחר שיש סיכוי סביר שהתרגלת לכדור. עם זאת, אם את ישנה מספר שעות במהלך הצהריים, זה אומר שהכדור אכן פועל, את ישנה יותר, ולכן את לא צריכה להחליפו”.

אני בת 68, וסובלת מבעיות קשות מאוד בעמוד השדרה, שבעקבותיהן אני עומדת בפני ניתוח צווארי. עם זאת, אני מתלבטת וחוששת מאוד. הרופאים סיפרו לי שיש לי היצרות קשה בעמוד השדרה, ולכן אני חייבת לעשות את הניתוח. יתר על כן, אני סובלת גם מחריקות בצוואר, והגב התחתון מאוד כואב לי. אני לא יכולה לתפקד בבית, ואני לא יכולה להתכופף ולהרים דברים. הכאבים הולכים ומחמירים. בנוגע למצבי הבריאותי הכללי, התזונה שלי נהדרת והמשקל שלי תקין. בחלק מהזמן אני גם סובלת מהירדמויות באצבעות. האם כדאי לעבור את הניתוח?
“בעמוד השדרה עובר חוט השדרה: זה בעצם מוח השדרה שגורם לתפקוד כל שרירי הידיים והרגליים. לפי מה שאת מתארת, את צריכה לעבור ניתוח כי המצב לא יכול להשתפר אלא רק להחמיר. הבעיה היא הלחץ המופעל על חוט השדרה. חריקות בצוואר הן בעיה אופיינית לגילך. אם יש סימנים לנזק לחוט השדרה ואת סובלת מכאבים, הייתי ממליץ שתעברי את הניתוח על אף החשש. הכאבים בגב התחתון הם בעיקר כאבים, אך כאבים בעמוד השדרה הצווארי יכולים לגרום לנזקים בריאותיים עד לשיתוק אפילו. אז אם יש דלקת או נזק לחוט השדרה בגלל שמופעל עליו לחץ מבחוץ, הדרך היחידה היא לעבור ניתוח. זה לא דחוף מהיום למחר, את יחסית צעירה, אבל אם תדחי את הניתוח בעוד כמה שנים, יהיו סימנים נוירולוגיים שטרם הופיעו. הניתוח לא תמיד יכול לרפא את מה שניזוק, אבל זה בהחלט יכול למנוע את החמרת התופעות שמהן את סובלת. חלק מהנזקים את חשה וחלק ניתן לראות בבדיקות, אך אם לא ישחררו את הלחץ, הוא ילך ויגבר והנזקים למערכת העצבים ילכו ויחמירו. אם תעשי ניתוח היום, את יכולה לעצור את התהליך. הניתוח הזה חשוב לך לעתיד ולא להווה, יש חולים שמצבם אחרי ניתוח משתפר, ואפשר להבטיח שהמצב לא יחמיר. יהיה בסדר, את צריכה לחשוב חיובי תמיד. לגבי ההירדמויות, זה לא חייב להיות קשור לבעיה, קשה לי לדעת ממה את סובלת. את צריכה לבדוק מה מקור הבעיה”. 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM.