לכאורה, לכל אחד משני הצדדים - ישראל וחיזבאללה – יש את הסיפור שלו על ההיתקלות אתמול בהר דב. כך אפשר יהיה לסגור את פרק המתיחות הביטחונית הנוכחי עד לפרק הבא, שכנראה כבר נכתב בשעות אלו. בחיזבאללה יספרו על גבורתה של חוליית המחבלים שחדרה סמוך מאוד למוצבי צה”ל ושבה בשלום ללבנון - ויטענו כי צה”ל מסתיר מידע על הצלחת הפעולה. מנגד, בישראל יספרו על ההיערכות הטובה של פיקוד הצפון, על פעולת התצפיתניות המוצלחת ועל הלוחמים שהיו פרושים באזור, הגיבו מהר ושיבשו את האירוע. על הסיבה מדוע מחבלי חיזבאללה שבו בשלום ללבנון כבר ידברו פחות.

חיזבאללה היה זה שבחר את מגרש המשחקים, הר דב. והבחירה אינה מקרית. מבחינת הנרטיב שלו, העובדה שיש ויכוח על הריבונות בשטח, מעניקה לו מרחב של לגיטמציה לפעול נגד מטרות צבאיות ישראליות. עם זה, חיזבאללה כבר הוכיח כי אם הוא רוצה פעולה חריפה יותר - גם מהבחינה הסמלית - כל אורך הגבול בין ישראל ללבנון פתוח בפניו. הפעם הוא בחר לחזור למגרש משחקים מוכר, לאור יום, כשפיקוד צפון נמצא בכוננות גבוהה. בעולם הדימויים ממגרש הכדורגל, שני הצדדים עלו למגרש אבל לא ממש רצו להבקיע שער ניצחון, וכך זה נגמר – תיקו אפס.

מהבחינה הצבאית, האירוע אתמול היה טקטי וקטן יחסית. חיזבאללה, שיודע לעשות פעולות צבאיות מורכבות יותר, עם כוחות שפועלים בו־זמנית בכמה גזרות ומחפים אחד על השני עם מעטפת ארטילרית ועוד, בחר הפעם בניסיון לעשות פיגוע ברמת החוליה הבודדת - וכנראה לא במקרה. במתאר הזה, ניסיון להניח מטעני חבלה באזור ולברוח חזרה ללבנון נראה בהחלט סביר. זה לא שבחיזבאללה לא שאפו לנקום את מותו של הפעיל בשבוע שעבר בסוריה. הנחת המוצא היא שגם בתכנון פעולה טקטית פשוטה הם רצו להרוג חיילי צה”ל, אבל היד המכוונת, כך נראה, כיוונה אותם לאירוע מתוחם שאפשר לשלוט עליו באופן יחסי.

מנגד, בפיקוד הצפון נערכו בהגנה טובה ושיבשו את הפיגוע, אבל אירוע שבו מחבלים חודרים לשטח ישראל ובורחים ללבנון הוא לא משהו שבצה”ל מתהדרים בו. הציפייה בגבול עזה או הצפון היא שמי שחדר לשטח ישראל לעשות פיגוע - לא יחזור חי לשטחו. בצה”ל נמנעו אתמול מלספק תשובות ברורות בנושא זה, אבל בהתבוננות מפוכחת על אירועי השנים האחרונות, זה תמיד היה שם. מצד אחד, החובה של שני הצדדים להגיב, ומצד אחר – ניסיון משותף לא לגלוש לעימות רחב ומתגלגל. נראה שהפעם, אולי אף יותר מהפעמים הקודמות , חיזקו המצוקות הפנימיות והשלכות מגיפת הקורונה את המוטיבציה ההדדית לא לדרדר את המצב לעימות כולל.

מנגד, חשוב לומר שבמערכת הביטחון מתייחסים ברצינות לאמירות בלבנון כי הפעולה אתמול לא נעשתה בתגובה להרג פעיל חיזבאללה בסוריה וכי תגובה עוד תגיע, מה שמבטיח שגם בימים הקרובים תישמר הכוננות הגבוהה בצפון. ברמה הנקודתית, שיבוש הפיגוע אתמול מנע, נכון לעכשיו, הסלמה בגבול הצפון בעיתוי מאוד לא נוח לישראל. כך או כך, המשוואה שמציב חיזבאללה לישראל, שלפיה על כל הרוג שלו בסוריה הוא יגיב בגבול לבנון, היא בעייתית, ובסופו של דבר עשויה להוביל לעימות גדול הרבה יותר.