סקירה של חברת CBRE ישראל בענף המשרדים קובעת שמשבר הקורונה האט באופן ניכר את הפעילות העסקית בענף, וכי מחירי השכירות ירדו בשיעור של עד 10% בהשוואה לרבעון הראשון. הערים בני ברק ופתח תקווה נפגעו בצורה הקשה ביותר, בשל ריבוי פרויקטים בענף.

דמי שכירות למשרדים בתל אביב ירדו ב־6% מ־104 שקל למ"ר ל־97 שקל למ"ר. דמי השכירות ברעננה ירדו ב־7% ל־56 שקל למ"ר, ובהרצליה ב־6% ל־80 שקל למ"ר. רק בחיפה דמי השכירות נותרו ללא שינוי, בגובה 65 שקל למ"ר.

תפוסת המשרדים ירדה ברוב הערים הגדולות ב־2%־4%. התפוסה בתל אביב עומדת על 93%, ברמת גן 91%, בפתח תקווה 85% ובהרצליה - 92%. ההשפעה המיידית בשוק זה היא צמצום בתוכניות לגיוס עובדים, המשפיעות על הביקוש למשרדים חדשים. זאת, לצד הצורך בחיסכון המוביל לדחיית החלטות על שדרוג במשרדים. כמה חברות גדולות, כמו מטריקס ולייבפרסון, דיווחו על צמצום בהיקף העבודה במשרדים. חברות בינלאומיות מובילות, כמו פייסבוק, כבר הכריזו על תוכניות להגברת העבודה מהבית.

ברבעון השני נרשמה ירידה מהותית במסחר כתוצאה מסגירתם של חנויות ומרכזים מסחריים, בהוראת משרד הבריאות. המגבלות שהוטלו תמכו במגמת העלייה בסחר המקוון. בקרב הנהנים מהביקוש המקוון בלטו רשתות שיווק המזון, הפארם וחנויות לממכר מוצרי אלקטרוניקה.

עצירת הפעילות במרכזים המסחריים, בחנויות ובמסעדות גרמה לקשיי גבייה בקרב בעלי הנכסים והובילה למאבקים משפטיים. במקרים מסוימים עברו לגביית דמי שכירות המבוססת על אחוזים ממחזור המכירות.

לפי המחקר, גם במחצית השנייה של 2020 צפויה ירידה נוספת בדמי השכירות, בשל ירידה בביקוש וגידול בהיקף שטחי המשרדים הפנויים, כתוצאה מהעברת עובדים רבים לעבודה מהבית, נוסף למגמה של מעסיקים לצמצם בעלויות ככל האפשר.

"הסנטימנט החיובי בתחום ההשקעות בנדל"ן, שדחף משקיעים לתחום, השתנה לחששות בנוגע למצב הנוכחי. ציפיות הצמיחה שליוו את התחום הצטמצמו בצורה ניכרת. שוק ההון מגיב ונותן תחזיות שליליות, המשפיעות לרעה על מחירי מניות הנדל"ן המניב", אמר יו"ר CBRE ישראל ג'קי מוקמל.