הטכנולוגיה שינתה בדרמטיות את חיי היומיום של ילדים ובוגרים עם מוגבלויות, בזכות המצאות ופיתוחים שמאפשרים להם עצמאות, סיוע ואת היכולת לאכול, לדבר, להביע את רצונותיהם ולהתנייד בצורה נוחה יותר.

במרכזי היום של עמותת צ'יימס ישראל - הפועלת למען שיפור איכות חייהם של 1,400 מבוגרים וילדים עם מוגבלויות - מגייסים תרומות במטרה לשכלל את הציוד השיקומי לטובת מעבר לטכנולוגיה מסייעת, יקרה יותר, אך כזאת שמאפשרת למצות את כלל הפוטנציאל הגלום בכל חניך או משתקם.

עם הטכנולוגיות שבהן משתמשים ממדי יום במרכזים נמנה OBI (אובי), רובוט ההאכלה היחיד מסוגו בעולם, המאפשר הפעלה של ארבע קערות אוכל שונות והנעה אוטומטית של כפית או כף אל פה המשתמש. "הרובוט מיועד למי שמוגבל בידיים, לסובלים משיתוק מוחין ועוד, והוא מופעל באמצעות מתג שמזיז את הכפית, והיא אוספת את המזון מהצלחת ומביאה אותו אל הפה. בכך מתאפשרת לחניך אכילה באופן עצמאי", מסבירים בעמותה, "החניך שולט על בחירת הקערה וכן על קצב האכילה ועל סוג המזון שהוא אוכל, כך שאינו תלוי במטפל כדי להזין את עצמו, דבר שמעצים את תחושת המסוגלות". עלות הרובוט היא כ־25 אלף שקל.

טכנולוגיה ותיקה יותר, שמשתמשים בה במרכזים כבר כמה שנים, היא המתגים, המסייעים לחניכים סיעודיים עם מוגבלות בתנועה לשלוט בהדלקה ובכיבוי של מכשירים חשמליים שונים ולהשתתף באמצעותם בפעילויות. כך, למשל, מי שאוהב לאפות, יכול להפעיל מעבד מזון וכן נפה חשמלית, מוזג חשמלי ובלנדר, בלחיצת כפתור במתג חכם אחד בלבד, שעלותו היא כ־500 דולר ליחידה.

מערכת מעניינת נוספת היא "מיקוד מבט", שעולה כ־20 אלף שקל. היא מאפשרת לשלוט בהפעלת מחשב וביישומיו באמצעות מיקוד המבט של המשתמש והעברתו על פני מסך המחשב. "המערכת מאפשרת לחניכים שאינם מדברים, וכן מוגבלים ביכולת המוטורית שלהם ללא יכולת להזיז את ידיהם, להביע את עצמם באמצעות תזוזת העיניים", אמרו בצ'יימס ישראל.

מלבד לסיוע, גם העבודה השוטפת עם החניכים מתנהלת באופן מתקדם, בזכות רכישה של מחשבי ענק עם מסך מגע (ALL IN ONE), בעלות של כ־30 אלף שקל למסך, שמתפקד כ"לוח חכם" בכיתות הגן. הגננות משתמשות בו כדי לקיים מפגשים, ללמד תוכן וכן נעזרות בו ככלי תקשורת עבור הילדים. לפני השימוש בו הועברו התכנים על לוח לבן רגיל, מה שצמצם את האפשרויות שעמדו בפני הילדים.