תחליף לאיכוני השב"כ? שרית דשא, מנהלת פיתוח במשרד הבריאות, עלתה הבוקר (שלישי) לשידור בתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, והתייחסה לגרסה החדשה של יישומון 'מגן 2.0', שאפשרית כבר להורדה באתרים השונים. בין היתר, התייחסה לשיפורים במערכת החדשה לעומת הישנה, דיוק הנתונים, ושאלת האיכון הסלולרי על ידי השב"כ. "איכוני השב"כ הם כלי משלים, כשהמטרה היא שכמה שיותר אזרחים יבינו את חשיבות אפליקציית המגן ויורידו אותה, כך שלא יהיה צורך בשירותי השב"כ", אמר דשא.

ספרי לנו על האפליקצייה.
"אפליקציית המגן היא אפליקציה שנועדה לסייע בעצירה של שרשראות ההדבקה, על ידי כך שהיא מתריעה בפנינו המשתמשים על חשיפה אפשרית לחולה קורונה, ומנחה אותנו מה עלינו לעשות במקרה כזה. האפליקציה שומרת על פרטיות של המשתמשים, כל המידע נמצא על המכשיר בלבד, משרד הבריאות לא יודע אם משתמשי האפליקציה מקבלים הודעה. האחריות היא לגמרי שלנו".

איך מוודאים שלא יהיו טעויות, ומה השיפור מהגרסה הראשונה?
"במגן 1 עשינו הרבה מאוד עבודה, האפליקציה באמת הושקה מאד מהר, וכתוצאה מכך בתחילת הדרך היו לא מעט טעויות. בתקופה האחרונה אנחנו מקבלים פידבקים מאוד טובים על כך שהאפליקציה מדויקת, ואני מדברת גם על מגן 1. בגרסה החדשה של המגן, שנקראת המגן 2, למעשה הוספנו עוד סוג של איתור מגעים. 

מה זה אומר? זה אומר שאם באפליקציה המקורית אנחנו מזהים חפיפה בינינו ובין מסלול של חולי קורונה, על ידי כך שאנחנו אוספים מידע מה-GPS ומשווים את המיקום ב-14 יום האחרונים למיקומים של חולי קורונה, ואם יש הצלבה - אנחנו מתריעים. במגן 2 יש לנו קפיצת מדרגה, בנוסף למידע מה-GPS שממשיך להופיע, אנחנו משתמשים גם בטכנולוגיה של בלוטות' שמאפשרת לתת לנו התראות יותר מדויקות ממרחק של מטרים בודדים. זה כבר לא עניין של איפה היינו, אלא בעצם אנחנו יודעים האם היינו בקרבה למכשיר של משתמש אחר באפליקציית המגן".

אנשים שישבו באותו בניין או באותה קומה, קיבלו התרעה. האפליקציה תפסיק את זה?
"נכון, כי אנחנו בעצם מדברים פה על מדידה של מטרים ספורים".

את למעשה אומרת 'הנתונים לא ימצאו בידינו', אבל יש 'דאטה-בייס'.
"הדאטה-בייס נשמר במכשיר בלבד. המקרה היחיד בו מידע משותף עם משרד הבריאות וגם זה בצורה וולונטרית, זה כאשר משתמש נמצא כחולה קורונה, וכחלק מהחקירה האפידמיולוגית הוא נשאל האם הוא מוכן לשתף את המידע שלו עם משרד הבריאות במקום לנסות להיזכר איפה היה ב-14 ימים האחרונים. הוא מעלה את המידע".

אם יש כלי יותר משוכלל ממגן 1 ואינדיקציה יותר מדויקת לאיתור, למה צריך את איכון השב"כ?
"שאלה מצוינת, כרגע קודם כל אנחנו מדברים על שני כלים שהם משלימים, המטרה היא שכמה שיותר באמת אזרחים יבינו את החשיבות של אפליקציית המגן, יורידו אותה, בתקווה שבהמשך לא יהיה צורך".

לא תהיה חקיקה? 
"חלילה. בוודאי שלא, נהפוך הוא. אנחנו בעצם מתייחסים למגן בתור כלי שנועד לעזור לכולנו. כולנו רוצים לצאת לחזור לשגרה, לחלוטין וולונטרי".

במגן 1 קיבלתי הודעה שייתכן ועברתי ליד חולה מאומת, מה אני עושה עם זה? מה שונה כעת?
"במגן 1 ההודעה שואלת האם היית במקום מסוים. אחד השיפורים שהכנסנו למערכת בעקבות הערות של הציבור, המרנו את זה מאמירה לשאלה".

זה גרם להרבה אנשים לסגור את האפליקציה, למחוק.
"אנחנו קשובים לציבור ובגרסה הראשונה הכנסנו עוד שיפורים אז אנחנו קוראים לכל מי שמחק או לא התקין – להתקין".

מה תהיה ההודעה באפליקציה החדשה, במידה ונחשפתי?
"במקרה הזה אנחנו לא נציין את המיקום, אלא את הזמן בו הייתה חשיפה".