ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) התראיין היום (שלישי) בתכניתם של ינון מגל ובן כספית ב-103FM ודיבר על המצב הביטחוני הרגיש בצפון. בראיון, הוא התייחס לאירוע סיכול חדירת המחבלים לשטח ישראל שאירע אתמול והביע את דעתו על הפעולות הדרושות בהתמודדות מול חיזבאללה. "אני רוצה שנסראללה וחיזבאללה יבינו חד משמעית - אנחנו נמנע את המשך ההתעצמות הזאת", אמר סמוטריץ'.

מה, אתה רוצה מלחמה? פיצוצים, סירנות, אמבולנסים, משפחות שכולות, הרוגים, פצועים – אתה יודע מה זה מלחמה עם חיזבאללה?
"קודם כל ודאי שאנחנו לא רוצים מלחמה, אבל אנחנו לא מוכנים שחיזבאללה ישמע את התיאור שלך ואת האמירות חסרות האחריות של יאיר גולן, שרק מסבירות למה לא כדאי לנו לצאת למערכה נגדם. התוצאה תהיה שהוא ירשה לעצמו להמשיך להתגרות ולסכן את ביטחוננו. אני רוצה להתייחס למשפט האחרון של יאיר, שחיזבאללה לא יוזם - זו שגיאה קשה. חיזבאללה יוזם כל הזמן במאמצים מאוד גדולים יחד עם האירנים, התעצמות ועליית מדרגה בהתחמשות ובהתעצמות שלו נגד מדינת ישראל. אם חלילה הוא יצליח בעליית המדרגה, הוא יצור רמה אחרת של איום מעבר לרמה שקיימת היום. צה"ל פועל נכון במסגרת אותו מב"ם, גם בסוריה וגם במקומות אחרים כדי למנוע את ההתעצמות הזאת. אני מאוד רוצה שצה"ל ימשיך לעשות את זה, בלי שום חשש שתגובה של חיזבאללה לצעדים האלה תביא להסלמה. מכיוון שאנחנו לא רוצים הסלמה, אנחנו לא נבצע את אותם מהלכים שמבוצעים, זה כל הוויכוח שלי עם יאיר".

זה בדיוק מה שצה"ל עושה - בסוריה בה אירן מנסה להתבסס, צה"ל פועל ביד חופשית על פי פרסומים זרים והמטרה היא לא לקלקל את זה. אני בדרך כלל מתלהם באירועים האלה והמלחמה שאולמרט יזם בלי להתכוון הייתה מאוד חשובה. אתמול ישבתי עם מומחה בנושא, הוא הסביר לי שגם אם נכנס למלחמה ולבנון תחזור לתקופת האבן, דקה אחרי זה יתחיל מרוץ החימוש, כמו שהתחיל אחרי כל מלחמה. חיזבאללה תחדש את מלאי הטילים והרקטות אבל עם פחות אנשים.
"קודם כל אני חוזר למה שחשוב לי לומר, אנחנו צריכים כל הזמן לזכור שבצד השני יש מישהו שיושב ומקשיב לנו. ככל שהוא יתרשם שאנחנו חוששים מלהיכנס למערכה, התוצאה תהיה שהתעוזה שלו תגבר, והתגובות שלו לפעולות של צה"ל יגברו. אם אנחנו באמת נחשוש ממערכה ולא רק נאמר את זה מול חיזבאללה, התוצאה תהיה שגם נמעיט את העיסוק שלנו. יש דילמות כל הזמן, צה"ל פועל, אני לא יכול להגיד שהוא פועל חופשי בעולם, יש כל הזמן דילמה בגלל חוסר הרצון לחמם את הגזרה ולהיכנס למערכה.

צריך לזכור את הדברים שאמר צ'רצ'יל בהסכמי מינכן, 'בריטניה הייתה צריכה לבחור בין חרפה למלחמה היא בחרה בחרפה וקיבלה מלחמה'. אני רוצה שנסראללה וחיזבאללה יבינו חד משמעית - אנחנו נמנע את המשך ההתעצמות הזאת, נעשה כל מה שצריך כדי למנוע את זה, ואם אתם חושבים שזה מקנה לכם איזו שהיא זכות לפגוע בנו - אתם תחטפו ותחטפו חזק. במענה לשאלתך, אפשר לגרום נזק גדול מאוד לחיזבאללה בלבנון, אפשר להחזיר אותם לא רק 15 שנה אחורה אלא יותר מזה, ואני חושב שאם נחזור לנקודת האפס נוכל למנוע. זה לא יהיה שידור חוזר, הרי התעצמות חיזבאללה ב-13 השנים האחרונות נעשתה מתחת לעין שלנו, כי התקבלה החלטה אסטרטגית לאפשר אותה. התקבלה החלטה מאוד נכונה בתקופה האחרונה, לא לתת את קפיצת המדרגה בהתעצמות של חיזבאללה ואני חושב שאת אותה התנהלות שאנחנו עושים היום".

האירוע בגבול לבנון  (צילום: הרשתות החברתיות)
האירוע בגבול לבנון (צילום: הרשתות החברתיות)

אז לצאת למלחמה, זה מה שאתה מציע?
"ממש לא, אני מציע פעם אחת לתת לצה"ל יד חופשית לעשות מה שהוא צריך בכול מקום כדי למנוע, לתת לו את הגב, להבהיר לו שהוא יכול לעשות הכול, ולא לחשוש מלהבעיר את הגזרה. כיוון שאם הוא חושש וימנע מפעולות מסוימת, כשהגזרה תבער בעוד כמה שנים".

מגל: יש לנו כמה גזרות, לא אחת. המרכזית ביותר היא אירן, אולי השיקול הוא העיתוי? כרגע לא מתאים?; כספית: ישבת בקבינט ואני שואל אם אתה כזה לוחמני מול חיזבאללה, איך היית שפנפן מול חמאס? הכנסת הכסף הקטארי וכו'
"העובדה שהייתי חבר בקבינט היא זו שקצת מגבילה אותי עכשיו, הלוואי והייתי יכול לדבר יותר חופשי".

מגל: בצלאל חושב שאנחנו צריכים להיפרע מחמאס עכשיו; כספית: אבל הוא ישב בקבינט ולא עשה דבר.
"אתה לא יודע מה אמרתי בקבינט".

אמרת גם בחוץ, נתת גיבוי לקבינט.
"הייתי בקבינט וחשבתי, ואני חושב גם היום, שההתנהלות שלנו האסטרטגית מול חמאס היא שגויה, ואת האיום הזה צריך לנטרל אחת ולתמיד, אני מוכן לשלם על זה את המחירים. אני בהחלט חושב שצריך להביא את החברה הישראלית להבין את זה, כדי שיהיה גיבוי ציבורי לממשלה שתעשה את המהלך הזה. היו עיתויים ספציפיים מאוד, שדווקא בגלל הצפון לא חשבנו שנכון לפתוח כרגע חזית בדרום. כן, זה מותר, החיים הם לא שחור לבן".

החיים הם לא שחור לבן, רק באופוזיציה.
"גם עכשיו לא, לא אמרתי שצריך לצאת עכשיו למלחמה יזומה בצפון. כן אמרתי שבעיתוי הנוכחי, אם לצאת למלחמה או להיגרר למערכה וגם זה לא נורא כי אנחנו לא רוצים לפתוח בעצמנו אבל אם לצאת למערכה אז אנחנו כרגע בתנאים הכי מיטביים. אני חושב שכרגע חיזבאללה מוחלש מאוד, לבנון מוחלשת ואירן יחסית מוחלשת. המערכה מול חיזבאללה היא אותה מערכה מול אירן, חיזבאללה היא פרוקסי מוחלט של אירן. אירן מתקצבת אותה ומפעילה אותה. אני לא מוכן שחיזבאללה ישמע אמירות בצד הישראלי שחוששות מלהיכנס למערכה כי התוצאה תהיה, וזה חוסר אחריות, שהתעוזה שלו לפגוע בישראל תגבר, אפקט מצנן על חופש הפעולה של צה"ל למנוע את ההתעצמות בשלב ב'".

חיזבאללה (צילום: רויטרס)
חיזבאללה (צילום: רויטרס)

מגל: בן, אתה רוצה לדבר איתו על המשטרה?
"אני רוצה שנחיה במדינה דמוקרטית, במדינה דמוקרטית לא יכולה להיות מערכת המנותקת מהמערכת הדמוקרטית ועושה כל מה שהיא רוצה. במדינה דמוקרטית המדינה שייכת לציבור ומנוהלת על ידי נבחריו, המשטרה היא אחד הגופים שיש לו הכי הרבה סמכויות וכוח מול אזרחי ישראל וצריך, ברמת המדיניות העקרונית בוודאי, שהכוח הזה צריך להיות מופעל על ידי הציבור ונבחריו, להיות נתון לדין וחשבון. יש א-סימטריה מאוד ברורה, אני חושב שכמו שצה"ל מקבל החלטות של חיים ומוות, לא מקבל אותן כאילו אובייקטיבית לבד אלא מנוהל, את המדיניות קובעים אנשי ציבור, חברי כנסת, שרים, רה"מ, שר הביטחון, כך גם את המשטרה צריך לנהל השר לביטחון פנים ולקבוע לה את המדיניות וסדרי העדיפויות".

כל מה שאמרת לדעתי בכלל לא רלוונטי ולא קשור להקלטה שנשמעה ב'כאן 11' שם מודה הניצב שמחלקים דו"חות רק כדי לאלץ את ההפגנות להתפזר. אסור לשר להתערב בחקירות או בהפעלת כוח. 
"בוא נדייק, אסור לשר להתערב בתיק ספציפי, באירוע ספציפי. בהחלט מותר לו והוא חייב לקבוע את מדיניות הפעלת הכוח של המשטרה, את סדרי העדיפויות שלה, את העקרונות על פיהם היא תפעל. זה חייב להיות נקבע על ידי השר, זה רע מאוד שנכון להיום השר כמעט לא יכול להשפיע על זה. זה לא דמוקרטי, גוף עם כל כך הרבה כוח שהוא כל יכול ואין לו שום מגבלה שכפופה למערכת הדמוקרטית? בעיני זה אירוע 'סופר' מסוכן ולא דמוקרטי".