ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, התייחס היום (רביעי) לאירועי האלימות אמש במחאה בתל אביב, ואמר כי משטרת ישראל תפעל לשמור על הסדר במחאות. ״תפקידנו לאפשר את חופש המחאה לכל אזרח באשר הוא בהתאם להוראות החוק. מחובתנו לפעול למימוש זכויותיו האזרחיות של כל אזרח מכל קצוות הקשת של החברה בישראל וכך אנו עושים מזו תקופה ממשוכת כמעט מדי יום", אמר ניצב כהן.

"מנגד שלום הציבור ובטחונו עומדים מעל לכל, לכן לא נאפשר ונפעל בנחישות נגד כל גילויי אלימות, ונדליזם או פגיעה באזרחים ושוטרים. אני קורא למפגינים לשמור על המחאה נקייה מאלימות והפרות סדר, להישמע להוראות השוטרים ולא לתת למחאה להידרדר לכדי  אלימות והפרת חוק״, אמר עוד ממלא מקום המפכ"ל.

הפגנה מול ביתו של אוחנה, קרדיט: אבשלום ששוני

ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה גינו בחריפות את האלימות נגד מפגינים במהלך הלילה בתל אביב. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שנאת חינם פוררה וממשיכה לפורר את עם ישראל, שחוסנו האמיתי הוא באחדותו. תוקפי המפגינים מאתמול חייבים להיתפס ולהיענש. אף אחד לא ישתיק מחאות בישראל כל עוד אנחנו כאן".

השר גבי אשכנזי אמר בגל"צ: "זה ממש פיגוע חברתי שפוגע בחוסן הלאומי. אני הכי מודאג מזה, לא מהעניין הביטחוני והרפואי. זה פוגע בביטחון הלאומי".

השר אוחנה, שאליו הופנה זעם רב מצד המפגינים אמש, צייץ: "בחייכם. תורידו את הלהבות. כמה שנאה באוויר. תשעה באב. לא משנה בעד או נגד מי אתם: אני קורא לכולכם – ימין, שמאל, בעד/נגד רה"מ, נגדי או בעדי – להוריד את הלהבות. המשטרה תטפל ביד קשה בכל גילוי אלימות. אנחנו עם אחד. זה יהיה אסון אם המחלוקות ישכיחו זאת".

השר לשעבר משה (בוגי) יעלון, מ"יש עתיד - תל"ם", כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשבוע האחרון היינו עדים לפעילות טרור מאורגנת מצד אנשי ׳לה פמיליה׳ ודומיהם, נגד מפגינים. מדובר בטרוריסטים, שמוסתים מבלפור. בטרור נלחמים ללא פשרות, גם כאשר ראש המסיתים יושב על כיסא ראש הממשלה. על השב"כ והמשטרה להתעורר בטרם יישפך עוד דם". 

יו״ר מרצ ניצן הורוביץ תקף גם הוא את רשא הממשלה: "נתניהו ואוחנה מלבים את האלימות נגד המפגינים".  ח"כ הורוביץ  הודיע כי יגיש שתי הצעות חוק להפקיע את מינוי המפכ״ל מידי אוחנה ולמנוע אלימות משטרה. האלימות נגד המפגינים היא חלק מדפוס שמוביל רה״מ נתניהו באמצעות שליחו הנאמן השר אוחנה שהחליט לפתוח בתחרות ריאליטי - מי יכה חזק יותר במפגינים. מי שיוכיח נאמנות ויתחייב לפעול נגד האזרחים ביד הכי קשה, תוך הפעלת אלימות מופרזת והגבלת הזכויות הבסיסיות להפגין, יזכה בתפקיד המפכ״ל. לא ייתכן שהתנאי למינוי מפכ״ל יהיה מיגור ההפגנות של נתניהו. חייבים למנוע את אלימות המשטרה ולהפקיע מהשר את סמכותו למנות מפכ"ל״, אמר הורוביץ. 

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת התייחסה לאלימות בהפגנות, ואמרה: ‏"בריונים פשיסטים תקפו ודקרו אתמול מפגיני שמאל בתל אביב. זה לא קטטה ולא הפרת סדר - זה ניסיונות רצח. ומה שצריך לזכור כל הזמן - זה אנשי ימין שמנסים לרצוח אנשי שמאל. לא ההפך".

קולות של גינוי נשמעו גם מצד הקואליציה. שר התקשורת ויו״ר דרך ארץ, חה״כ יועז הנדל, אמר: ״אי אפשר לקבל את המראות של אתמול. מצפה ליד קשה וענישה כלפי מי שנוהג באלימות. סלחנות כלפי קנאים היא שיעור שלמדנו כבר בהיסטוריה. ערב תשעה באב, המשימה ההיסטורית שלנו היא לא לאפשר לעולם מלחמת אחים". 

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר: "אלימות מחוץ לתחום! אחיותיי ואחיי בימין ובשמאל. נתווכח, נדון, נפגין ונמחה. ככה זה בחברה אזרחית אכפתית ומעורבת. אבל לעולם לא נרים יד אחד על השני! נפלנו בזה בעבר יותר מדי פעמים ושילמנו מחירים כבדים. מדי. בני עם אחד אנחנו. עם כל הוויכוחים והכעסים אלימות זו לא אופציה. נקודה". 

כאלף מוחים קיימו אמש הפגנה מול ביתו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בעקבות פרסום ההקלטות בהן נשמע אוחנה נוזף במפקד מחוז י-ם, ניצב ירון ידיד, ודורש ממנו לשים סוף להפגנות. מפגין אחד נעצר לאחר שנקלע לקטטה עם ארבעה בני אדם אחרים ברחוב לאונרדו דה וינצ'י בתל אביב ובסך הכל נעצרו ארבעה חשודים בחשד להפרת הסדר הציבורי ותקיפה במהלך האירועים. החשודים יובאו לחקירה בתחנת המשטרה.

אנשי מחאת "הדגלים השחורים" מסרו כי חמישה מפגינים נזקקו לטיפול רפואי בבית החולים איכילוב והוסיפו כי "המתקפה הנפשעת של ארגון לה פמיליה לבית נתניהו, היא המשך ישיר של ההסתה של נתניהו. מדינת ישראל מונהגת על ידי נאשם בפלילים שלא יהסס להסית לרציחתם של מי שדורשים מנהיגות נקיית כפיים, שמחברת בין חלקי העם. לא נפסיק להפגין עד שהנאשם יתפטר".

הפגנה מול ביתו של אוחנה, קרדיט: דוברות המשטרה

במהלך ההפגנה שהסתיימה בשעה 04:00 לפנות בוקר, ירדו המפגינים לעבר איילון צפון מצומת עזריאלי, וחסמו אותו לתנועה. לאחר מכן ירדו המפגינים גם לכביש איילון דרום. כוחות משטרה רבים פעלו במקום לפיזורם ולפתיחת הצירים. כמו כן, כביש 20 נחסם לתנועה ממחלף ההלכה למחלף לה גווארדיה בשני הכיוונים. בסיום ההפגנה כל הנתיבים נפתחו לתנועה.

יש לציין שהאירוע התחיל כמחאה לא מאורגנת, במסגרתה התאספו אלפי בני אדם. בשלב מסוים פתחו המשתתפים בתהלוכה בליווי שוטרים שנכחו במקום. במהלך קטטה שפרצה במקום החלו השוטרים לבצע מעצרים, ובהמשך הושלכה אבן מעל ראשו של עיתונאי. המשטרה עצרה את משליך האבן, ובעקבות האירועים האלימים נעצרו שלושה חשודים נוספים. 

בין השלטים שנשאו המפגינים היו כאלה עליהם נכתב "אוחנה - עבד כי עבד", "אוחנה - זכותנו להפגין", "יש בנו אהבה והיא תנצח", "לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה" ועוד.

המיצג של נתניהו בכיכר הבימה. צילום: אבשלום ששוני