בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה על עתיד התעופה בעידן הקורונה שהתקיים היום (רביעי) הכריז המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים במסגרתו המגיעים ממדינות ירוקות לא ידרשו לבדיקת קורונה ולבידוד. 

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת עפר שלח, בירך על הבשורה: "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה לא יכול להיות מצב שהתעופה בישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".

שר התיירות אסף זמיר אמר כי "השמיים צריכים להיפתח כמה שיותר מהר, גם אם זה באופן חלקי ותחת הגבלות וחובת בידוד. הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה, ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים".

שמואל זכאי, מנהל שדה התעופה בן גוריון: "התו הכחול לענף התעופה יוצר בעיית קיבולת קשה בנתב"ג- נרד מיכולת של 48 המראות ונחיתות בשעה ל-18 בלבד". עוד הוסיף זכאי, כי "הדרך היחידה לוודא שנוסע לא נושא עמו את הנגיף היא באמצעות בדיקות, אבל משרד הבריאות טוען שלבדיקות יש אחוז טעויות גדול וגם שבדיקות הן משאב לאומי ואין לבזבז אותן על טיסות. כל עוד זאת הגישה - לא יתחדשו הטיסות ואנחנו כבר מעבר לנקודת האל-חזור. אולי כדאי להכניס את לימודי השחייה ללימודי הליבה כי אזרחי ישראל לא יוכלו לצאת מפה אחרת".

ג'מבו של אל על  (צילום: סיון פרג')
ג'מבו של אל על (צילום: סיון פרג')

יו"ר איגוד הטייסים מידן בר הציג את מתווה האיגוד לפתיחת השמיים בהתייחס לטיסות יוצאות: "נתב"ג יהפוך לדרייב אין הכי גדול בישראל. הנוסע ירכוש כרטיס אינטרנטי ויעשה בדיקה לפני הטיסה או עד כ-48 שעות לפני הגעתו לנתב"ג, כאשר בין הבדיקה לטיסה יהיה תחת מגבלות- לא יוכל ללכת לחתונה לדוגמה. נתחיל מיעדים קרובים ושם יוגדר מה נדרש על ידי מדינת היעד. המציאות היא שמטוסים הם לא מדגרות קורונה. יש במטוסים מסנני אוויר כמו בחדרי ניתוח ואיכות האוויר בהם היא טובה יותר מזו שבחדר רגיל". 

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר אמר, כי "כל טיסה שתורמת לתזרים וכיסוי ההוצאות אנחנו לוקחים, גם אם זה עם 10 נוסעים. לא יכול להיות שנתב"ג יהיה פתוח לטיסות נכנסות מארה"ב כי יש פה אינטרסים ולא יאפשרו למשפחות לטוס ליוון לחופשת קיץ. אותו מטוס שטס לאילת יכול לטוס גם לקפריסין, ובאילת יש יותר חולי קורונה".