בתום דיון סוער: מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) ברוב של 53 מתנגדים מול 21 תומכים, את הצעת החוק של ח"כ ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם) לתיקון חוק הלאום. חברי כנסת רבים נעדרו מהמליאה, בהם בכירי כחול לבן - בני גנץ, גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן, לצד מרבית חברי הסיעה. עוד נעדרו: ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל חברי הרשימה משותפת. כאמור, מדובר במבוכה עבור כחול לבן, שכן המפלגה הבטיחה במהלך מערכות הבחירות כי תפעל לתקן את החוק אולם בהסכם הקואליציוני בינה לבין הליכוד נקבע שהוא לא יתוקן. 

ח"כ מריח אמרה על הדוכן כי "לפני תקופה פורסמה תמונה של שלושה טייסי קרב בני העדה הדרוזית. הסלוגן של חיל האוויר אומר הטובים לטיס, התמלאתי גאווה ושאלתי את עצמי האם הטובים לטיס לא מספיק טובים למדינה? האם הם לא מספיק טובים לשוויון? האם הרופא הערבי שנאבק כעת בחזית המאבק למען חולי הקורונה אינו משתווה לפי חוק הלאום למעמדו לעמיתו היושב לצדו הרופא היהודי?".

היא הוסיפה: "תהיתי איך העם היהודי היושב בציון שאמור להיות אור לגויים מפחד משיוויון. מה קרה לנו? מי אנו החברה הדרוזית ולאן פניה? איך יתכן שמלאו שנתיים לחוק הכי גזעני שעבר במדינת ישראל אי פעם. שמיעוטים לא שווים במדינת היהודים". חברת הכנסת ציינה עוד כי "חוק הלאום הוא תעודת פטירה למרכיב הדמוקרטי". לדבריה, מי שירים אצבע נגד השיוויון יהפוך לגזען עם אות קין לכל  החיים, שיחשוב על כך שעשה מעשה שפל. "אל תחריגו אותנו בגלל שנאת חינם. זכרו. גרים הייתם בארץ מצרים. יש רגעים בהם נבחרי ציבור צריכים להתעלות מעל הכאן ועכשיו", סיכמה.

ע'דיר כמאל מריח (צילום: דוברות הכנסת)
ע'דיר כמאל מריח (צילום: דוברות הכנסת)

שר דודי אמסלם עלה לדוכן כדי להשיב לחברת הכנסת מריח, וניצל את מרבית נאומו כדי לתקוף את חברי האופוזיציה. "מה שמעניין אתכם זה רק להחליף את השלטון את ראש הממשלה ואת הימין. זה מה שמעניין אתכם, אתמול לא עליתם לירושלים. הלכתם להפגין ליד הבית של השר לביטחון פנים, שכל חטאו אמר שיש פה תושבים. יש פה אנרכיה. כל כיכר פריז חסומה כי בא לכם".

"שופטת העליון נותנת לכם היתרים כי בא לה", אמר אמסלם, "אתם שופכים את דמו של נתניהו על בסיס יומי. אף אחד לא מגיע לקצות האצבעות של היכולות שלו, של אדם שעובד 20 שעות ביממה לטובת אזרחי ישראל. אם הוא היה יוצא לרחוב - היו יורים בו. מי יחליף אותו? ליברמן?". הוא הוסיף: "אתם בלוף".

לקראת סופו של הנאום הוא הגיב להצעת החוק: "הוא עבר פה לפני שנתיים וחצי ביוזמת ח"כ אבי דיכטר. מי שניסה לקדם לפני כן היה היושב ראש. כשהחוק עבר בכנסת התמלאית גאווה גדולה כיהודי. היתה לי סוג של התרגשות. הוא היה חיוני".

ח"כ מריח השיבה: "למה אמסלם משיב לי? השר אבי ניסנקורן היה צריך להשיב. איפה גבי אשכנזי?, איפה בני גנץ? אני פונה אליך כאדם. על איזה ערכים גדלת כשאתה מסרב לענות לי למה אני לא אזרחית מספיק שווה בעיניך. אני לא חולקת על כך שהיא מדינת הלאום של העם היהודי. אני חולקת על מה שחסר בחוק. תיקון של שיוויון". היא הדגישה: "אני לא מערערת על הדגל, ההמנון והסמלים של המדינה.
אבי דיכטר. נכנסת לבתים שלנו. כל הדרוזים חברים שלך, אבל בסוף דקרת אותנו בגב עם חוק הלאום".

מכחול לבן נמסר בתגובה: "אנחנו מתנגדים להצעת החוק שהועלתה היום במליאה. בדיוק כמונו, גם חברי יש עתיד טענו עד השבוע שהדרך הנכונה לתקן את הבעיות העולות מחוק הלאום היא באמצעות חוק יסוד נפרד שיבטיח את עקרון השוויון. שר המשפטים ניסנקורן שוקד על הנושא מזה מספר שבועות ויחד עם משפטנים בכירים וחברי כנסת נוספים מהסיעה מגבש פתרון לנושא חשוב זה".