למרות השקט השורר בגבול הצפון ביממה האחרונה, בצה"ל העריכו היום (רביעי) כי חיזבאללה מעוניין להוציא לפועל פיגוע נוסף כתגובה לחיסולו של פעיל הארגון על ידי ישראל לפני כשבוע וחצי. הפיגוע המתוכנן, כך נראה, יכוון לפגוע במטרה צבאית ולא כלפי אזרחים, ולכן נכון לשעה זו אין הגבלות על תושבי הצפון או על אתרי התיירות לקראת סוף השבוע. עם זאת, רשת אל ג'זירה דיווחה כי צה"ל פרס סוללות ארטילריה בגליל העליון.

הכוננות הגבוהה בגבול הצפון עשויה להימשך שבועות. חיזבאללה יחפש טעות של כוחות צה"ל על הגבול, וישאף להרוג חייל ישראלי בתגובה להריגת הפעיל בסוריה. גם הפעם סבורים בצה"ל כי בחיזבאללה ינסו לפגוע במטרה צבאית ולא אזרחית, ולכן אין סיבה לפגוע בשגרה האזרחית ובתיירות גם לקראת סוף השבוע הקרוב. ההחלטה שהתקבלה בצה"ל היא לנהל את הסיכונים באופן מושכל ולהימנע מצעדים גורפים, ולמזער פגיעה אפשרית בתושבי האזור, כל עוד אין צורך בכך. 

כזכור, בשני אחה"צ, סמוך לשעה 15:00, החל אירוע ביטחוני במרחב הר דב שבצפון הארץ, במהלכו כוח צה"ל סיכל ניסיון חדירה של חוליית מחבלים של חיזבאללה, שניסתה לעבור לשטח ישראל. הכוחות פעלו בצורה טובה על פי ההנחיות שניתנו להם - כך מסכמים בצבא את תחקיר האירוע.

מפרטים חדשים שעולים מהאירוע מתברר כי החולייה, שמנתה בין ארבעה לחמישה מחבלים, התחילה את תנועתה המבצעית לביצוע הפיגוע כבר לפנות בוקר. כבר בשלב הזה התצפיתניות זיהו את החוליה ועקבו אחריה לאורך כל הדרך, עד ההחלטה לפתוח לעברה באש, שהתקבלה בשעה שלוש בצהריים. בצה"ל סבורים כי המחבלים פעלו ללא מעטפת של ארטילריה וכוחות נוספים, ולכן גם במהלך בריחת לא בוצע ירי מרגמות על מנת לאפשר את מנוסתם. 

דיווחים על חילופי אש בגבול הצפון (צילום: רשתות ערביות)
דיווחים על חילופי אש בגבול הצפון (צילום: רשתות ערביות)

כאמור, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ראו עין בעין כי הסלמה בצפון אינה אינה עומדת ביעדים האסטרטגיים של מדינת ישראל במאבק בקורונה, וכן גם בהמשך הפעולות כנגד ההתבססות של איראן וחיזבאללה בסוריה. בהתאם לכך גם הותאמה אופן ביצוע הפעולה הצבאית.

העמדה שהוצגה בדיונים השנים כי ניתן לספק לנסראללה סולם להכיל את האירוע גם ללא הסלמה נוספת, כאשר ההערכה שהריגת אנשי החולייה הייתה מובילה לכל הפחות למספר ימי קרב בצפון בעיתוי לא נוח. גם כעת בצה"ל וגם בדרג המדיני סבורים שמדובר בהחלטה נכונה ומדגישים כי צה"ל ערוך לתגובה חזקה מאוד על פי מדרגות פעולה, זאת בהתאם להשלכות של פעולה נוספת מצד חיזבאללה.

ניתן להניח כי במקרה של נפגעים בצד הישראלי, התגובה הישראלית תהיה בעוצמה כזו שתוביל לכל הפחות למספר ימי לחימה בצפון, מזה בדיוק רוצים להימנע בישראל, נזהרים מטעויות מבצעיות טקטיות של כוחות בשטח, ומנסים לספק לחיזבאללה סולמות לרדת מהעץ, שמהן לפחות כרגע חסן נסראללה עדיין לא החליט לרדת.