דרמה בקונגרס: מנכ"לי ארבע חברות הטכנולוגיה הגדולות - פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל מעידים הערב (רביעי) בפני ועדת המשנה להגבלים עסקיים. כאמור, זו הפעם הראשונה בה הארבעה - סונדר פיצ'אי (מנכ"ל אלפאבית), טים קוק (מנכ"ל אפל), מארק צוקרברג (מנכ"ל פייסבוק) וטים קוק (מנכ"ל אפל) בה מתרחש אירוע בסדר גודל שכזה.

עדותם של הארבעה מתרחשת בתום שנת חקירה, בה נבדק האם השתמשו בכוחם במטרה להחליש את מתחרותיהן. זהו השיא של החקירה של ועדת המשנה להגבלים עסקיים שהחלה כבר ביוני 2019, ועד כה העידו במסגרתה מתחרות קטנות יותר על התנהלותן המונופוליסטית של הענקיות. יו"ר הוועדה, דיוויד ססלין, טען בפתח הדיון כי החברות הללו מנצלות לרעה את כוחן בטכנולוגיה, על מנת להעצים את עצמם עוד ועוד. 

המחוקקים התמקדו במהלך הדיונים על שליטת גוגל בשוק המודעות, בהשתלטות של פייסבוק על מתחרות שונות - כמו וואטסאפ, אינסטגרם וגיפי, במדיניות העמלות של אפל בחנות האפליקציות – וביחס של אמזון כלפי מוכרים בפלטפורמה שלה. יחד עם זאת, מדובר רק בוועדת משנה של ועדת השיפוט של בית הנבחרים, והיא נטולת סמכויות אכיפה. מטרתה היא לגבש דו"ח שיוביל לשינויי חקיקה.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג נשאל בפתח עדותו בנוגע להודעת מייל שמעלה שאלות רבות על רכישת חברת אינסטגרם. במייל שנשלח על ידי סמנכ"ל הכספים בחברה, נכתב כי הרכישה עשויה לערער את פייסבוק, והתייחס לחיסול של אחד המתחרים הפוטנציאליים של החברה. צוקרברג לא הכחיש כי מייל כזה התקבל, אך ציין כי העסקה אושרה על ידי וועדת הסחר בארה"ב.

ביחס לטענה שהוטחה בו כי פייסבוק מהווה כעת מונופול, ענה צוקרברג כי במשך השנים האחרונות, התווספו לחברתו עוד ועוד מתחרים, אלא שחברי הקונגרס לא קיבלו את טענות אלו, והציגו בפניו נתונים על הורדות אפליקציות בעשור אחרון, כשכל היישומונים המובילים ברשימה הם למעשה בבעלות פייסבוק.

כזכור, מאז הקמתה, רכשה פייסבוק שלל חברות - בהן אינסטגרם וואטסאפ, שנרכשו בשנת 2012 ובשנת 2014 בהתאמה. רכישת גיפי (Giphy) עבור 400 מיליון דולר בשנה שעברה הרימה דגל אדום בהיבט ההגבלים העסקיים. בנוסף, המחוקקים צפויים לשאול את פייסבוק על צעדיה בנושא גזענות ושיח מפלג על גבי הפלטפורמה, במיוחד בזמן מגיפת הקורונה ובמירוץ הנוכחי לבית הלבן. לדבריו, האפליקציות המשיכו להתפתח הודות לתשתית של פייסבוק.

מארק צוקרברג (צילום: רויטרס)
מארק צוקרברג (צילום: רויטרס)

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמאזון ומי שמוגדר עתה כאדם העשיר בעולם, סיפר בתחילת עדותו על התחרות המשמעותית עם חברות ענק אמריקאיות, דוגמת רשת המרכולים הוכרת 'וולמארט'. לדבריו, "העולם צריך גם חברות גדולות - כי חברות קטנות לא יכולות לבצע דברים מסוימים". בזוס נשאל בנוגע לטענות שעלו בחודש אפריל האחרון, אז פורסם תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל, שטען כי אמזון השתמשה בנתונים ממוכרי צד ג' - כדי לפתח מוצרים דומים, ולחסל את התחרות. עשרות משקיעים ויזמים העידו בתחקיר, כי הם נאלצו להיסגר אחרי שאמזון השקיעה בחברות שלהם וקיבלה גישה למידע קנייני. כמו כן, הוא צפוי להישאל גם על תנאי ההעסקה של התאגיד, ששבו לכותרות אחרי שמספר עובדים נפטרו מנגיף הקורונה.

בתשובה לסוגייה זו, בזוס הודה שיש מדיניות שאוסרת על שימוש בנתוני מוכרי צד שלישי כדי לתמוך במותגים פרטיים שאמאזון משווקת והוסיף שמדיניות זו נשמרה לאורך כל שנות פעילות החברה. בזוס אף ציין כי לשיטתו, לחברתו אין יתרון על פני חברות אחרות בשוק כרגע, ואף הוסיף ואמר כי  לסוחרים המקוונים הקטנים ישנן אפשרויות רבות יותר למכור ברשת כיום מאשר אך ורק שימוש באמאזון, טענה שחברי הקונגרס התקשו לקבל.

ג'ף בזוס, טכנולוגיה (צילום: רויטרס)
ג'ף בזוס, טכנולוגיה (צילום: רויטרס)

פיצ'אי, מנכ"ל חברת האם של גוגל, יוטיוב ואלפאבית, נדרש לסוגיית הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש והפרסום. כאמור, החברה חשודה בתיעדוף של מוצריה במנוע החיפוש שלה – ובהעלאת מחירי המודעות. כמו כן, פיצ'אי נשאל ע"י יו"ר הוועדה ססלין האם החברה גונבת תכנים מאתרים קטנים יותר, טענה שסירב להתייחס אליה, וטען כי גוגל מתמקדת במתן מידע מדויק ככל הניתן למשתמשיה. טענה נוספת שפיצ'אי הכחיש היא שגוגל עובדת עם הצבא הסיני.

פיצ'אי אף נשאל האם גוגל עשויה להשפיע על הבחירות בארה"ב, שייערכו בחודש נובמבר הקרוב. בתשובה ענה המנכ"ל כי גוגל לא נוקטת צד בסוגיות פוליטיות, וכי תקשרה לעובדייה כי כל עיסוק בפעילות פוליטית תעשה בזמנם הפרטי בלבד, ובשום פנים ואופן לא על חשבון שעות עבודתם בחברה. 

מנכ''ל גוגל, סונדאר פיצ'אי (צילום: רויטרס)
מנכ''ל גוגל, סונדאר פיצ'אי (צילום: רויטרס)

טים קוק, מנכ"ל חברת אפל, אמרה בפתח תשאולו כי הביקורת של חברי הוועדה כלפי חברות הענק הנה מוצדקת והגיונית. קוק נשאל על הסרת יישומון בקרת הורים, תוך שפעל להשארת יישומון אחר שהוקם במימון של ממשלת ערב הסעודית. קוק השיב כי פעולה זו נעשתה כדי להגן על ילדים וכי אפל לא מקבלת הכנסות מהמוצר המדובר.

בהמשך קוק צפוי להישאל על המס שאפל גובה עבור השימוש בחנות האפליקציות שלה - 15 עד 30 אחוזי מס עבור כל רכישה בתוך האפליקציה. בעלי האפליקציות טוענים כי מדובר במס לא הוגן, אך באפל מתעקשים שמדובר במחיר תואם שוק. הוא צפוי לטעון עוד כי סמסונג, LG, וואווי וגוגל פיתחו פלטפורמות סמאטרפונים מוצלחות במיוחד, ואפל לא מחזיקה בנתח שוק דומיננטי בשום נקודה בעולם. 

טים קוק (צילום: רויטרס)
טים קוק (צילום: רויטרס)