"נכון לעכשיו אנחנו נמצאים במדרון חלקלק, ואם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון אנחנו עלולים להגיע כבר ביוני 2021 למצב של חדלות פירעון". כך אומר ל"מעריב" ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר ארגון הגג של הארגונים העסקיים. "נניח שהממשלה תשלם דמי אבטלה של כ־5 מיליארד שקל לחודש עד יוני 2021, שהם כ־60 מיליארד שקל. בתוספת כל ההוצאות והירידה בהכנסות מול הגידול בהוצאות, אני יודע כבר היום מבלי שאהיה החשב הכללי שביוני הולכים לפשיטת רגל", מוסיף תומר. 

"המספרים ידברו בעד עצמם וכולם יראו שהם גרועים. 
"אנחנו כמו כמו רכב שדוהר במדרון, אבל עדיין לא מאוחר להסיט את ההגה. אם נמשיך במדיניות הנוכחית, ללא מנועי צמיחה, המדינה דוהרת לפשיטת רגל. במצב זה ביוני 2021 לא יהיה מספיק כסף לתשתיות ולבריאות, ואם לא יהיה 'נס קורונה', יהיו כאן מיליון מובטלים בלי כסף לשלם להם אבטלה".

ומה לגבי הצעדים שנקטה הממשלה?
"מה שהממשלה עשתה עד היום נותן מענה חלקי בלבד למצב. תוכנית הסיוע הכלכלית מייצרת אומנם רשת ביטחון לעובדים ולעצמאים, אבל בשורה התחתונה אין פתרון לעסקים בשימור פעילותם. 

"פיצוי למי שנפגע זה בסדר, אבל אני לא מדבר על כך, אלא על הצורך לשמור על עסקים שכבר עובדים ולייצר מנועי צמיחה עתידיים. רוב העסקים נפגעו מהקורונה בירידה חדה במחזורי הפעילות. אז נכון שהתוכנית נותנת פיצוי לעסקים בעלי מחזור של עד 400 מיליון שקל שנפגעו כתוצאה מירידה של 80% במחזור, אבל עסק כזה הוא ממילא חצי מת".

אז מה הפתרון?
"אני רוצה לעזור לעסקים שנפגעו ב־30%. עסק שירד בשליש מהמכירות מפסיד בגדול, ולאחר מכן ישלח שליש מהעובדים הביתה, ואם לא יעזרו לו הוא ימשיך לדמם ובסוף גם ימות. בטח אם הממשלה חושבת שהקורונה תהיה איתנו לפחות שנה מעכשיו. הממשלה חייבת לנטוש את עקרונות הסיוע הראשוניים ולהפעיל מסלול פיצויים במתכונת מלחמת לבנון השנייה, עבור כל עסק שנפגע ביותר מ־25% במחזור".

לשכת אבטלה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
לשכת אבטלה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

 "חייבים להפסיק את הדימום"
לתומר ביקורת חריפה על תוכנית שמירת החל"ת עד יוני 2021. "זה פלסטר. הממשלה צריכה להתמקד בעידוד שימור עובדים במקום העבודה, כדי שלעסק לא יהיה תמריץ להוציא עובדים לחל"ת. הדרך הנכונה היא להפעיל את 'המודל הגרמני' המאפשר גמישות תעסוקתית", הוא טוען.

"אצלנו בתעשייה עשרות אלפי עובדים נמצאים בחל"ת. משיחות עם תעשיינים רבים אני יודע שהם יפטרו עובדים, כי ההזדמנויות העסקיות שהיו להם הולכות ונעלמות. שיעור הלא מועסקים יזנק בגלל הירידה בביקוש והסגר הצפוי בחורף", מוסיף תומר. "חל"ת הוא כמו סרטן: אם לא תסיר אותו במהירות כל הגוף יקרוס. אני מנהל שיחות עם חמישה עד עשרה תעשיינים בכל יום, ואני אומר לך בפירוש שהתמונה לא טובה. חלק מתעשייה אומנם עובדת היום, אבל כולם מסתכלים קדימה ומבינים שיהיה קשה".

אז מה הפתרון שלך?
"הממשלה חייבת להפסיק את הדימום מיידית. צריך לשמר את העסקים הקיימים, ולדאוג שאלה שהחזיקו מעמד ימשיכו לפעול באמצעות מסלול פיצויים נרחב הרבה יותר. יש לייצר מנועי צמיחה ולדאוג באמת, ולא בסיסמאות, לתת העדפה לרכש כחול־לבן.  בהתאחדות הכנו תוכנית עסקית הנשענת על ארבעה נדבכים: מענקי סיוע למפעלים שנפגעו, שימור עובדים, השקעות בתשתית והכשרות מקצועיות. כבר יזמנו תוכנית חדשנית להכשרות".

תומר מסכם: "חשוב לבצע מהלכים שיביאו להורדת עלות ההעסקה של העובדים, כמו הורדת דמי הביטוח הלאומי למעסיקים ועצירת הפרשות הפנסיה לתקופה זמנית, הן לעובד והן למעסיק. ממילא עובד הנמצא בחל"ת לא מקבל שום הפרשה לפנסיה".

הראיון המלא יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע".