תשעה באב, אותו אנו מציינים היום, טומן בחובו כאב היסטורי לעם היהודי. כיצד עם, שהיה בשיא פריחתו הרוחנית והגשמית, איבד הכל והתפזר לגלות של אלפיים שנה? זה אירע בגלל שנאת חינם ומלחמת אחים. אם יש לקח אחד שעלינו לשנן לעצמנו ביום העצוב הזה, זה שעלינו לעשות שלום קודם כל בתוכנו. אחרת אנו הסכנה הגדולה ביותר לעצמנו.

אנו נמצאים בימים מורכבים מאוד. נגיף קורונה המתפשט מציב בפנינו התמודדויות קשות ומורכבות, בריאותיות וחברתיות, שמגבירות את הקשיים והמתחים הקיימים ממילא ביומיום. גם האווירה שבה אנו מצויים לאחר שלוש מערכות בחירות רצופות, בהן הודגש וחודד רק השונה והמפלג בינינו, איננה מוסיפה בריאות לחברה. בנוסף, אנו מצויים בעידן הרשתות החברתיות, שבו מדד הלייק הוא שקובע את הטון. ככל שאנו בוטים יותר, כך מדד הלייק מתגמל יותר. התוצאה היא הרת אסון, מדרדרת את העולם לעימות בלתי פוסק. במקום לעודד אהבת חינם, אנו עסוקים בליבוי שנאת חינם.

החברה הישראלית מצויה בשעת מבחן. השיח השולט הוא שיח מחנאי: “מי איתי” ו”מי נגדי”. זו הסכנה הגדולה ביותר שלנו כעם. אנו שומעים כל הזמן דיווחים על גורמים מקרוב ומרחוק המנסים לפגוע בנו, והודות לפעילות צה”ל וכוחות הביטחון הניסיונות הללו מסוכלים. אך גם גופי הביטחון החזקים ביותר לא יצליחו למנוע התפוררות שתגיע מבפנים.

עימותים בין המפגינים למשטרה לאחר מחאת העצמאיים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
עימותים בין המפגינים למשטרה לאחר מחאת העצמאיים בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

מדינת ישראל היא הבית שלנו, אך גם המרכז היהודי של מיליוני יהודים הגרים ברחבי העולם. המחלוקות הפנימיות שלנו מרחיבות את הסדקים גם בין יהודי העולם, ומרחיקות אותם מאיתנו מאוד. זה רע ומחליש את כולנו.

הבעיות הללו הן לא רק מנת חלקם של היהודים בישראל. כמי שעוסקת מדי יום בקשר עם קהילות יהודיות ברחבי העולם, אני רואה כיצד האירועים הגלובליים והאירועים כאן משפיעים גם עליהם. האנטישמיות ברחבי העולם מצויה בעלייה, וגורמים קיצוניים כבר לא מנסים אפילו להסוות את דעותיהם המסוכנות, שלא נשמעו בעוצמה כזאת מאז מלחמת העולם השנייה. כשאנו חלשים בינינו, אויבינו מתחזקים.

ביום הזה אני קוראת לכולנו לעצור את הפילוג, האלימות והשנאה. חייבים להפנים שכחברה אנו נמצאים על סף תהום. תשעה באב הוא ההזדמנות שלנו להתעורר, לשים לב ולצאת לדרך אחרת.זו ההזדמנות שלנו להאיר את המכנה המשותף שלנו. למצוא את הקשר העמוק, הערבות ההדדית, המחויבות והערכים המשותפים. אם ננהג כך, נוכל לייצר בסיס טוב יותר להבנה ושיתוף פעולה בין כלל יהודי העולם. 

אנחנו במשרד התפוצות פועלים בימים אלו לקדם את החיבור הזה במסגרת מגילת הייעוד המשותף שלנו, שלראשונה מתמקדת במחבר ולא במפלג, במשותף ולא במחלוקת; מגילה שמביאה הסכמה רחבה בין כל יהודי העולם לטובת יצירת חזון ועתיד טוב יותר לכולנו.

זה הזמן לעצור את הפילוג ולציין את החורבן באמצעות הפיכתו לרגע מכונן, שיקרב אותנו לחיבור טוב יותר בינינו ויצירת עתיד וייעוד משותף. ההזדמנות מונחת לפתחנו כחברה, ואנו מזמינים אתכם להצטרף למיזם האחדות והשותפות הזה. עלינו להחליט אם פנינו לשגשוג או לשנאה. עלינו להחליט שאנו צועדים אל עבר האהבה, השותפות ועשיית טוב ביחד. 

הכותבת היא שרת התפוצות וחברת כנסת בסיעת כחול לבן.