בתשעה באב אנחנו מתאבלים על החורבן. העם היהודי הוא עם שזוכר, לוח השנה מספר את הסיפור שלנו. דרך זיכרון העבר אנחנו חיים לא רק בגבולות ההווה, אלא קושרים בין הווה לעבר ומקווים לעתיד. סיפור מפורסם מתאר פגישה של נפוליאון עם קהילה יהודית בתשעה באב. לפי הסיפור נפוליאון הגיע לבית-כנסת באחת העיירות, ופגש שם יהודים יושבים על גבי הרצפה וממררים בבכי. הוא שאל אותם מדוע הם בוכים וכאשר הם השיבו לו שהם בוכים על בית המקדש שחרב, הוא שאל מתי זה קרה. כשענו לו שהם מתאבלים על טרגדיה שהתרחשה לפני כאלפיים שנים הוא אמר: "עם שיודע לבכות על עברו, לאחר זמן כה ממושך, עתידו מובטח". 

בית המקדש הראשון נחרב בשנת 586 לפני הספירה בידי הבבלים. בית המקדש השני נחרב בשנת 70 לספירה על ידי הרומאים. לאורך הדורות התווספו אסונות שונים סביב תשעה באב או בסמוך לו, כמו גירוש יהודי אנגליה על ידי המלך אדוארד הראשון, גירוש יהודי צרפת הגדול שגזר המלך פיליפ הרביעי, גירוש ספרד על ידי המלך פרדיננד השני ואשתו, המלכה איזבלה, ועוד צרות מצרות שונות שעברו על עמנו. 

חז"ל במסכת יומא בתלמוד תלו את הסיבה העיקרית לחורבנו של בית המקדש השני בשנאת חינם שהייתה באותו דור. כך גם עולה מדבריו של יוסף בן מתתיהו בספרו מלחמות היהודים: "אני טוען שמלחמת האחים היא שהכריעה את העיר, ואילו הרומאים הכריעו את מלחמת האחים, שהיתה קשה בהרבה [מחוזקן של] החומות". הרבה מהקינות הנאמרות בתשעה באב עוסקות לאו דווקא באויב, אלא בסיבות הפנימיות שהביאו לחורבן, אלא במצב הפנימי שלנו. 

הימים האלו אינם ימים קלים, ולא רק בגלל מגפת הקורונה שפוגעת בבריאות ובכלכלה. הימים הללו מראים עד כמה אנו מפולגים ועד כמה השיח שלנו לפעמים נגוע בשנאת חינם רק בשל השתייכות לקבוצה שונה או בשל החזקה בדעה שונה. מותר וצריך שתהיה מחלוקת, היא מעידה על חופש מחשבה וחתירה לאמת. מחלוקת היא אבן יסוד בתרבות שלנו, חכמים חולקים כל הזמן בענייני הלכה. האחד אוסר והשני מתיר. שנאת חינם היא פסילה של היריב פוליטי במקום לנהל איתו דו שיח כנה ומכבד. לפעמים דווקא אנשים אידיאליסטים, עם השקפת עולם מוצקה, נמצאים בסכנה של פסילת האחר.

יש דרך אחרת, עמידה בענווה אל מול המציאות, הבנה כי התפיסה שלנו היא מוגבלת ויתכן שיכולה להיות אמת גם בצד שחולק עלינו. שנאת חינם מובילה לחורבן כי היא לא מאפשרת לשלב ידיים ולשתף פעולה עם הקבוצות שאיתם אני במחלוקת.  ואת מחיר שנאת חינם כולנו משלמים. פתחתי בזה שאנחנו היהודים עם שזוכר, במיוחד בימים אלו אל מול סכנות השנאה, עלינו ללמוד מהסיפור שלנו, איך למנוע את החורבן הבא. להזכיר לעצמנו את האמת הפשוטה, העולה מהדברים המוכרים והיפים של הרב קוק: "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם" זה זמן להרבות אהבה בעולם, יש בה צורך גדול בימים האלו. ומתשעה באב אנחנו יכולים ללמוד שזה בידנו.

הכותב הוא ראש מכינת מיתרים לכיש