שוב אלימות מחוץ למעון רה"מ: הפגנות מחאה נערכו אמש, כאשר אלפי בני אדם הפגינו מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, וכן מול ביתו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בתל אביב. המשטרה עדכנה כי בתום המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים נעצרו 16 חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי, תקיפת מפגינים ושוטר. 14 מהם יובאו הבוקר (שישי) לבית המשפט בגין הפרת הסדר הציבורי.

במשטרה מתכוונים להביא 13 מתוכם לדיון בבקשה לשחררם בתנאים מגבילים, בעוד שבעניינו של חשוד נוסף תבקש המשטרה להאריך את מעצרו לאחר שנעצר בחשד שיידה אבן. יש לציין כי מחצית מהעצורים הנם קטינים.

מוקדם יותר דווח כי שמונה מתוך העצורים שייכים לארגון "לה-פמיליה". הם נעצרו אחרי שהשליכו אבנים לעבר רכב נוסע ותקפו צלם במתחם התחנה בעיר.

תקיפת צוות חדשות 13

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, התייחס מוקדם יותר לפרסומים ברשתות החברתיות על הכוונות לצאת למחאות, וכן להתבטאויות כנגד טיפול המשטרה במפגינים ובאירועי האלימות, והבהיר: "גם בתקופה מורכבת זו נאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק. מרבית הציבור מוחה כחוק ועלינו השוטרים להבטיח את מימוש זכויותיו. נמשיך לפעול בהתאם להערכת המצב ולאפשר את ההפגנות בכל רחבי הארץ, זאת ללא קשר לנושא ההפגנה ולזהות המפגינים. לצד זאת לא נאפשר אלימות מכל סוג שהיא, פגיעה במפגינים, באזרחים ובשוטרים כאחד. נפעל בנחישות במלוא חומרת הדין נגד מפרי הסדר".

"אני נחוש לאפשר לכל אזרח את זכויותיו הדמוקרטיות בגבולות החוק ומדגיש כי המשטרה אינה גוף פוליטי, היא נקייה משיקולים זרים ופועלת למען הציבור ולטובת הציבור כולו", פנה ניצב כהן אל האזרחים וביקש לכבד את החוק ולגלות סובלנות כדי לשמור על ערכי הדמוקרטיה. 

ההפגנה בבלפור נגד נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
ההפגנה בבלפור נגד נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

ההפגנה בבלפור נגד נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
ההפגנה בבלפור נגד נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

מ"מ המפכ"ל אמר בדיון סגור עם הקצינים ערב קודם לכן כי לנוכח ריבוי אירועי האלימות הוא מחליט על שימוש מירבי במידע מודיעיני ואמצעים טכנולוגיים על מנת לעצור מבעוד מועד את אלו שמתכוונים להגיע להפגנות במטרה לקדם אירועי אלימות ומדובר במקרים שבהם ההפגנות ידועות מראש למשטרה. "צריך לעצור את רף האלימות", התריע ניצב כהן. במשטרה נערכים אם כן להפגנות שהתקיימו הערב, במוצאי ט' באב בירושלים ובתל אביב, וזאת חרף העובדה שלא הוגשו בקשות לקיום ההפגנות. עוד הבהירו כי המשטרה ערה למתרחש ברשתות החברתיות והיא נערכת בהתאם בכוחות מתוגברים שיכללו מאות שוטרים שיפרסו לאורך צירי התנועה שסביב מתחם בלפור.

"המתחם של ההפגנה הוא באזור כיכר פאריס כפי שידוע", אומרים במשטרה ומציינים. "למרות שלא נתבקש האישור וזאת חרף הכוונה לחסום צירי תנועה אנחנו לא מתעלמים מהעובדה שכמות של אלפי מפגינים אינה יכולה להתמקם על המדרכה ומכאן שההפגנה תהווה חסימה לצירי התנועה. אנחנו נערכים לאפשר את קיומה של ההפגנה ולהכיל אותה כל עוד היא תתקיים על פי הכללים ובהתאם לחוק. אנחנו מכירים גם את הפרסומים השונים ברשתות על אותם אלה שמתכוונים להגיע לאזור מתחם התחנה ובכוונתם להגיע להפגנה במטרה להתעמת עם המפגינים וככל שיעלו בידינו אותם אלו שבכוונתם להגיע רק על מנת ליצור פרובקציות ולקיים אירועים אלימים הם ייעצרו", אמר בכר.

בתוך כך, פרסם ארגון האוהדים לה פמיליה, המזוהה עם בית"ר ירושלים, קריאה לצאת להפגנה ולהיאבק "בשמאלנים הסמרטוטים שיבינו שכללי המשחק השתנו מעתה". "יש לנו עניין רק מול אנרכיסטים קיצוניים שעברו את הגבול ועל זה לא נוותר. כוחינו באחדותינו", הוסיפו בארגון.

הפוסט של לה פמיליה (צילום: צילום מסך פייסבוק)
הפוסט של לה פמיליה (צילום: צילום מסך פייסבוק)

בתגובה לאיום של לה-פמיליה, מובילי תנועת Crime Minister ערכו מסיבת עיתונאים בה טענו: "נתניהו סימן את אנשינו ומטרגט אותנו כיעד להסתה". ישי הדס התייחס לאלימות שמגיעה בעקבות ההסתה מבלפור ואמר: "מר בנימין נתניהו מסית את כל מי שרק ניתן בטכניקות הכי שפלות שאפשר לחשוב עליהן. לא נאפשר לו לשרוף את המדינה הזאת. אנו מודעים מאוד לכמות ורמת ההסתה שמופנית כלפינו וכלפי אנשים נוספים מהמחאה. אנחנו לא מפחדים, לא יפחידו אותנו, לא יעצרו אותנו, אנחנו נחושים ואנחנו נמשיך בכל מצב".

בהמשך טען עו"ד גונן בן יצחק כי פעילים של תנועת הימין 'אם תרצו' המקורבת לרה"מ ולליכוד הגיעו במוצ"ש האחרון לפתח ביתו מול בנו בן השש במסווה של תושבי רחביה. "בנימין נתניהו החליט לטרגט ולהרוס את חייהם של פעילי המחאה", אמר. "למחאה הזו ששותפים אלפי צעירים ומבוגרים. אבל נתניהו רוצה שלמחאה יהיו פנים כדיי שיהיה אפשר להסיט נגדם. היום כל ביביסט מצוי או יגאל עמיר בפוטנציה יכול לראות את השמות והפנים שלנו ברשתות החברתיות ולהגיע אלינו".

"הפעם נחצה קו אדום", המשיך בן יצחק. "הם שלחו אישה אליי הביתה, לחצר הפרטית, לוודא שכאן גר גונן בן יצחק. פתח לה את הדלת הבן שלי בן השש. העובדה שתנועת הימין 'אם תרצו' שמחוברת היטב לבלפור, שולחת מפגינים לאיים על אנשים אצלם בבית, לא מאפשרת לאנשי בלפור יותר להתלונן. נחצו כאן כל הקווים האדומים".

בן יצחק התייחס גם להחלטה של בית המשפט השלום בתל אביב לשחרר למעצר בית את החשודים בתקיפת המפגינים. "לא יכול להיות מצב שאנשים שתועדו מול העיניים של שוטרים סמויים כשהם תוקפים מפגינים ודוקרים אותם בעורף, לא יעלה על הדעת שבית משפט יגיד שהוא לא יודע מי התחיל את התקיפה. אנחנו יודעים שאותם אנשים הגיעו לצוד מפגינים שלנו. אותם תוקפים צריכים להיות מאחורי סורג ובריח ואם בית המשפט לא מבין את זה אנחנו בבעיה".

בנוסף, פרסם ארגון "הדגלים השחורים" הודעה: "הנאשם נתניהו מוכיח למה הוא לא יכול לכהן כראש ממשלה, הוא עסוק מבוקר עד ערב בהכל חוץ מטובת האזרחים: הסתה, שקרים ופילוג. לנתניהו לא איכפת מאזרחי מדינת ישראל, הכלכלה והמגיפה לא מעניינות אותו, רק בדבר אחד הוא עוסק- שרידות פוליטית לאורך משפטו המתנהל. לאזרחי ואזרחיות המדינה מגיעה הנהגה שאיכפת לה מהם, שעובדת לטובתם ולמענם. נמשיך להיאבק- עד שביבי יתפטר".

מובילי מחאת Crime Minister  (צילום: Crime Minister )
מובילי מחאת Crime Minister (צילום: Crime Minister )

גם בתל אביב נערכה המשטרה להפגנות שהתקיימו בצומת הרחובות דרך השלום, רחוב הסוללים ורחוב תובל. במשטרה פרסו כוחות גדולים באזור האמור לנוכח האירועים האלימים מראשית השבוע ומציינים כי חרף העובדה שגם כאן לא הוגשה בקשה לקיום ההפגנה היא מאפשרת את קיומה על מנת לאפשר את קיומו של חופש הביטוי.

המשטרה הבהירה כי בשום אופן לא תאפשר קיומה של תהלוכה לא מאושרת וכל עוד לא הוגשה בקשה שתכלול תנאים מוגדרים על מנת לשמור על בריאות ובטיחותו של הציבור היא לא תתקיים.