חלק מהחנויות והמרכזים המסחריים ברחבי הארץ מימשו היום (שבת) את האיומים, ופתחו את שעריהן ללקוחות, זאת למרות התקנות האוסרות על כך. בין המתחמים הפתוחים, ניתן למצוא את ביל"ו סנטר, אליו הגיעו שוטרי תחנת רחובות. הם עברו ממחנות לחנות והורו למנהלים ולאחראי המשמרת לסגור את החנויות. הם הזהירו את העסקים כי עליהם לסגור בתוך פרק זמן סביר, או שייענשו לפי החוק. כאמור, השוטרים הגיעו למקום לאחר שאזרחים התקשרו למוקד 100 לדווח כי חלק מהחנויות נפתחו.

"אי אפשר לשגע אותנו כל הזמן. אנחנו צריכים להתפרנס", הסביר בעל חנות במתחם את החלטתו לפתוח ולהסתכן בקנס כספי של אלפי שקלים. "אנחנו שומרים על ההנחיות של מרחק ועטיית מסיכות. בחוף הים פחות צפוף? אם החנות תהיה סגורה בשבת לא נוכח להמשיך להעסיק עובדים. בשבת העבודה החזקה ביותר".

עם זאת, התנועה במתחם היתה דלילה יותר יחסית לשבתות שבשגרה, וניתן היה למצוא מקומות חנייה. גם בעסקי ההסעדה היו פחות לקוחות לעומת שבתות שבשגרה.

"אמרו שאין אישור לפתיחת העסקים, אבל אמרנו שננסה. אחרי ששמענו שבעלי עסקים הודיעו שייפתחו", סיפרו בני זוג שהגיעו מראשון לציון – והוסיפו: "לפחות אין תורים ואפשר להסתובב בחנויות שכן פתחו".

לאחר שהחנויות נפתחו הגיעו כאמור שוטרים מתחנת רחובות למתחם ביל"ו סנטר ודרשו לסגור את העסקים. במשטרה הבהירו שבשלב הראשוני השוטרים רק הזהירו את בעלי העסקים וביקשו לקיים את ההנחיות האוסרות על פתיחת החנויות. 

"אנחנו עושים את התפקיד שלנו ואלה ההנחיות מלמעלה", הסביר שוטר למוכרת בחנות שהפצירה לאפשר לה להמשיך לעבוד.

היו בעלי עסקים ורשתות שהודיעו שלמרות האזהרות של המשטרה - הם מתכוונים להמשיך לפתוח את החנויות. לעומת זאת, היו מרכזים מסחריים פתוחים בהם העסקים שלא בתחום המזון היו סגורים.

במרכז "חונים קונים" בראשון לציון רק עסקי המזון היו פתוחים. "הגעתי לקנות ביגוד, אבל החנות היתה סגורה. שמעתי שיהיו חנויות שייפתחו ולא רציתי לנסוע עד רחובות", סיפרה באכזבה תושבת העיר.

כזכור, אתמול הודיע משרד הבריאות כי בתחילת השבוע הבא, גורמי המקצוע במשרד בראשות מנכ״ל המשרד פרופ׳ חזי לוי, יחד עם הפרוייקטור פרופ' רוני גמזו, יגבשו נוהל אחיד להגבלת התקהלות, הכולל בתי עסקים, תרבות ובתי כנסת.גיבוש הנוהל יהיה ב"שולחן עגול" בראשות פרופ' גמזו הכולל את הגורמים הרלוונטיים ממשרדי הממשלה השונים. השולחן העגול ימשיך להתכנס שלוש פעמים בשבוע להסדרת נושא ההגבלות באופן אפקטיבי וקוהרנטי. ביום שני שר הבריאות יביא לקבינט הקורונה הצעה על צעדים נדרשים בנושא.

גמזו הציג השבוע לאזרחי ישראל את תוכניתו למלחמה בקורונה, ואמר: "אפשר לעשות את זה רק ביחד, אי אפשר אחרת. זה תהליך שכל אזרחי ישראל צריכים לעשות, להקטין הדבקות. זו מעין משיכת חבל שכולנו צריכים לעשות. הבשורה היא שהרבה מאוד יחזרו אל העבודה, אל הפריחה. הרבה אזרחים במצוקה של איבוד עבודה, עסקים נופלים, אבל אנחנו יכולים לנצח. זה דורש את כולניצנו במאמץ אחד, חוזה חדש. מצד הממשלה - שקיפות, מקצועיות, ענייניות, שיתוף. יש ירידה באמון הציבור. מצד האזרחים - אמון, התלכדות, התגייסות להורדת ההדבקה, ציות להנחיות. לא ניתן יותר הנחיות שאין בהן היגיון. לא אתן שיהיו הגבלות שיפגעו בכלכלה ואין בהן היגיון".