המשבר סביב התקציב: על פי פרסום של חדשות 12 היום (שבת) האפשרות לסבב בחירות רביעי הופכת ממשית יותר,שעה שראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, מתבצרים בעמדתם סביב סוגיית התקציב . זאת על רקע העיכוב באישור תקציב הממשלה, על אף הצהרותיו של שר האוצר, ישראל כ"ץ, כי הנושא יעלה לדיון ביום ראשון הקרוב. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, התייחסה היום למשבר הקואליציוני במהלך ראיון שהעניקה ב"פגוש את העיתונות", והתייחסה למהלכים עתידיים אפשריים שיובילו לאישור התקציב: "יש בכנסת יוזמות להקמת ממשלה חליפית במידה וגנץ יוביל אותנו לבחירות; גנץ צריך להתעורר ולהבין שאם הוא יקח אותנו למערכת נוספת, יהיו מי שיבואו עם הצעות. אם הוא רוצה למנוע בחירות, הוא צריך לתמוך בתקציב חד שנתי. המציאות השתנתה מאז ההסכם הקואליציוני, צריך תקציב חד שנתי כשיש משבר״. 

כאמור, מוקדם יותר השבוע, נודע כי על אף הצהרותיו של השר כ"ץ, הממשלה לא צפויה לדון באישור תקציב המדינה ביום ראשון הקרוב. על פי סדר היום שהופץ על ידי מזכירות הממשלה, ייערכו דיונים בנושאים אחרים, בתוכם שינוי בחלוקת התפקידים בין השרים ומינויים בשירות החוץ.

ישיבת ממשלה (צילום: צילום מסך)
ישיבת ממשלה (צילום: צילום מסך)

כזכור, שרי כחול לבן יצאו במהלך סוף השבוע במתקפה נגד אישור התקציב החד שנתי. שר החוץ גבי אשכנזי צייץ בטוויטר כי "אזרחי ישראל זקוקים לוודאות ויציבות לא תקציב חגים. רק תקציב לשנת 2021 יניע את המשק וייצור את רשת הביטחון לציבור". שרים נוספים הביעו ביקורת חריפה, בתוכם אורית פרקש הכהן, השרה לנושאים אסטרטגיים, ואלון שוסטר, שר החקלאות. 

התרחישים האפשריים: דחיית הפריימריז בליכוד 
על פי פרסום ערוץ 12, מי שיכול להשפיע בצורה משמעותית ביותר על פירוק ממשלת האחדות ועל הקמת הממשלה חליפית, הם חברי הכנסת האוזר והנדל, אנשי דרך ארץ. על פי הערכות, במידה ואלו יתחברו לתנועת לימינה, הם יוכלו להקים ממשלת ימין צרה, אלא שהאוזר אישר בעבר בקולו כי הוא מתנגד למצב כזה, נוכח הדחיפות והבהילות במשבר הקורונה. 

יועז הנדל וצביקה האוזר (צילום: פלאש 90)
יועז הנדל וצביקה האוזר (צילום: פלאש 90)

בתוך כך, השרים וחברי הכנסת במפלגת הליכוד מתכוננים לתרחיש של מערכת בחירות רביעית. גורמים במפלגה מסרו כי מסתמן שבמידה ויהיו בחירות נוספות, ככל הנראה הבחירות המקדימות במפלגה יידחו.