בימים כתיקונם, חודש אוגוסט רווי פסטיבלים רבים ברחבי הארץ. השנה הקורונה טרפה את הקלפים: חלק מהאירועים המתוכננים בוטלו, אחרים עברו למתכונת מקוונת, אך יש גם מארגנים רבים שמתעקשים עדיין - בהתאם להנחיות כמובן - לקיים את הפסטיבלים במתכונת כמה שיותר קרובה למקורית, בהם גם המארגנים של פסטיבל המטאורים "נוקדים עם כוכבים", שיתקיים בכפר הנוקדים זו הפעם הרביעית במשך שלושה סופי שבוע: 7, 14 ו־21 באוגוסט. בתוכנית: מופע שקיעה, מתחם לצפייה במטר המטאורים, שוק כפרי עם דוכני אוכל ויצירה מקומית, ספארי עקרבים לילי ועוד.

"אנחנו אתר תיירות שמתמודד כרגע עם קשיים לא פשוטים", מודה דני רודד, המנהל של כפר הנוקדים. "ביולי־אוגוסט אנחנו מסתמכים כמעט באופן בלעדי על תיירים שמגיעים מחו"ל. השנה התיירים האלה לא נמצאים. אנחנו צריכים לנסות להתפרנס, ולכן למרות ההגבלות השונות של הקורונה, לא חשבנו לבטל את פסטיבל המטאורים המסורתי".

פסטיבל כוכבים בנוקדים (צילום: יוני גרניצר)
פסטיבל כוכבים בנוקדים (צילום: יוני גרניצר)

איך מוציאים לפועל פסטיבל כזה בימי קורונה?
"אנחנו עובדים לפי תו סגול לבתי מלון, וההנחיות הן די ברורות. סך כל האורחים שיגיעו לכפר בכל רגע נתון לא יעבור את ה־60% תפוסה, למרות שמותר עד 85%. התאמנו גם את כל נושא המזון. אם בעבר היה חדר אוכל, אז השנה הוצאנו את דוכני המזון החוצה, כדי שלא יהיה צורך לעמוד בתור וכדי שהאכילה תתבצע באוויר הפתוח. אנחנו מונעים מראש הצטופפויות. למרבה השמחה, המדבר מסביבנו רחב, וזה מאפשר לנו לפרוש את הפעילויות כך שלא תיווצר צפיפות".

איך יתקיימו הפעילויות?
"אם בעבר היינו מוציאים 30 איש לכל סבב של סיור לילה, היום נוציא קפסולות של משפחות".

המתכונת החדשה רווחית עבורכם?
"שאלה טובה. כמו הרבה עסקים אחרים בארץ, גם אנחנו משנים את דרך הפעולה שלנו ומנסים לעבוד באופן יעיל יותר כדי להתאים את עצמנו גם להכבדה של התקנות החדשות וגם למיעוט המבקרים. בשנה שעברה הגיעו כ־800 איש לסבבים השונים של הפסטיבל. קשה לי עדיין לומר כמה יגיעו החודש".

גם פסטיבל "קיץ של כוכבים", שמתקיים במצפה רמון זו השנה הרביעית, לא בוטל, אך שינה את צורתו לנוכח הגבלות הקורונה. "השנה נאלצנו לעשות שינויים משמעותיים", מספר יואש לימון, מנהל תיירות מצפה רמון מטעם ארגון תיירות הר הנגב. 

יואש לימון (צילום: פרטי)
יואש לימון (צילום: פרטי)

"אירוע השיא של הפסטיבל תמיד היה ב־12 באוגוסט, אז מתרחש השיא של תופעת הטבע 'מטר הפרסאידים'. מדי שנה גופים כמו משרד המדע, סוכנות החלל ומשרד התיירות היו תומכים בפעילויות חינמיות לקהל המבקרים באותו יום. השנה אנחנו לא רוצים לרכז את כולם באותו יום. לכן פיזרנו את הפעילויות החינמיות - תצפיות מודרכות בטלסקופים, הרצאות של מומחים בתחום האסטרונומיה והמדעים, הפעלות למשפחות, סיורי עקרבים - על פני שישה ימים, ב־8־13 באוגוסט. השנה אנו גם מחייבים הרשמה מראש. כמעט הכל כבר מלא".

איך יתקיימו הפעילויות?
"כל הפעילויות ייערכו בקפסולות של עד 20 איש, כולל בדיקת חום וחובת חבישת מסיכה. נדאג גם לחטא את הטלסקופים תוך כדי הפעילות בין משתמש למשתמש. כמו כן, הבנו שאין אפשרות להכיל את כל האנשים שהיו מגיעים בשנים עברו, אז נתנו מענה לעשרות אלפי מבקרים. חשוב לנו בכל זאת לתת לאנשים בבית חתיכה מהשמיים של מצפה רמון, גם אם הם לא יכולים להגיע. לכן הכנו שבעה פרקים של פודקאסט בנושא הדרכת השמיים, בשיתוף עם סוכנות החלל במשרד המדע. כל אחד יכול לשכב על הגב, להפעיל את הפודקאסט, לצפות בשמיים וגם לראות חלק מהחוויה בשידור חי".

לימון מודע לכך שההנחיות לגבי קיום אירועים יכולות להשתנות כל רגע ("בכל הפעילויות אנחנו מודיעים שזה בכפוף להנחיות ולשינויים"), אך לדבריו, אחת הסיבות העיקריות לכך שהפסטיבל לא בוטל היא החשיבות שבתמיכה בעסקי התיירות המקומית. "חשוב לי שהציבור בישראל, שעובר תקופה מאוד לא קלה, יוכל לצאת וליהנות מהמדבר בצורה בטוחה", הוא אומר.

באוויר הפתוח
בתאריכים 10־20 באוגוסט יתקיים פסטיבל קיץ בנחל שורק. "אנחנו מתכננים את הפסטיבל, אך מודעים לכך שהכל יכול להשתנות בהתאם לנסיבות", אומר אלי אסקוזידו, ראש המועצה האזורית נחל שורק. "זה עשר שנים אנחנו עורכים פסטיבלים בקיץ. בשנים האחרונות הפסטיבל נמשך שלושה ימים. השנה פרשנו אותו על פני תקופה הרבה יותר ארוכה כדי למנוע צפיפות".

אלי אסקוזידו (צילום: נוי ברמסון)
אלי אסקוזידו (צילום: נוי ברמסון)

אילו שינויים נוספים עשיתם?
"אנחנו עורכים אירועי דרייב־אין. הכשרנו מקום ל־200 כלי רכב. כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים ליהנות מהופעות ומסרטים, נערוך חמישה אירועים כאלה, כאשר הם מחולקים לפי קטגוריות. למשל מבוגרים, משפחות עם ילדים, ציבור חרדי, ציבור דתי־לאומי. כמו כן, אם בשנים הקודמות היו אמנים שונים שהציגו על במות, אז השנה, על מנת לא ליצור התקהלות, אמנים ויזמים שונים יעשו בתים פתוחים. הם יארחו אצלם אנשים בחצר בהתאם למגבלות ההתקהלות, יערכו סדנאות, יציגו ויופיעו. למשל ‫האמנית דיקלה דיקשטיין גל־עד תארח אנשים בביתה ותציג את המופע 'מספרת ושרה כתום' על סיפור הגירוש מגוש קטיף".

גם פסטיבל "אאוטליין - איור ומילים בירושלים" של עיריית ירושלים יתקיים השנה בפעם הרביעית, בתאריכים 4־13 באוגוסט, בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות, ובו תוצג סדרת תערוכות שונות ומיוחדות שייקחו את הקהל למסע מרתק בעולם האיור. "זה היה נורא מאתגר", מספרת הילה סמוליאנסקי, מנהלת מחלקה בכירה במחלקה לאמנות פלסטית בעיריית ירושלים. "כל הזמן עמד לנגד עינינו לא לבטל את הפסטיבל, אלא לאפשר לקהל הרחב ליהנות ולכל העוסקים בדבר להתפרנס. 

עוברי אורח - י-ם (צילום: אור בר אל)
עוברי אורח - י-ם (צילום: אור בר אל)

יש לנו תוכנית מגירה אם חלילה יהיה סגר: סיורים וירטואליים של 360 מעלות בתוך הגלריה, בתקווה שלא נזדקק לכך. עד היום הפסטיבל התקיים ברובו בחללים סגורים, בגלריות סגורות, וחלק מצומצם נערך במרחב הציבורי בחוץ. מסות של מבקרים היו מגיעות לאירועים האלה. הרבה מאוד פסטיבלים בוטלו בתקופה הזאת ברחבי הארץ. אנחנו התעקשנו לשמר את המסורת. 

השנה לא ניתן לעשות התקהלויות גדולות, לכן עשינו התאמות. עכשיו הרבה יותר אירועים יתקיימו באוויר הפתוח, במרחב הציבורי, כאשר עדיין יהיו תערוכות בחללים הסגורים בקפסולות של חמישה־עשרה אנשים. פרשנו את הביקורים על פני מספר רב יותר של שעות והארכנו את ימי הפסטיבל, שבדרך כלל נמשך רק שבוע. כמו כן, לאירועי הפתיחה, למשל, אנשים גם מוזמנים בהתאם להגבלות וגם ניתן יהיה לצפות בהם באופן מקוון".

זה קריטי
מבקרים רבים נהגו להגיע במשך השנים לפסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, שבדרך כלל מתקיים בחודש מרץ, אך בגלל המצב יתקיים השנה, זו הפעם ה־20, ב־5־22 באוגוסט, ביוזמת מועצה אזורית מטה יהודה ומחלקת התיירות. במהלכו אפשר יהיה ליהנות מאירוח בבתים של בשלנים, ומביקור במאפיות בוטיק מקומיות, ביקבים ובמבשלות בירה. כמו כן, יתקיימו אירועים שונים והופעות, כמובן בהתאם למגבלות. 

"ביקשנו מהמקומות המארחים להתאים את מספר האורחים למגבלות", מספרת אפרת (אפי) אליאסף־גורפינקל, יוזמת הפסטיבל. "כמו כן, את כל הפעילות התאמנו לשעות הערב, מה שמאפשר לשבת בחוץ בצורה יותר נעימה, כשפחות חם. זה גם מאפשר למארחים לארח בחצרות הבתים ולא בפנים. יש להירשם מראש לכל האירועים. כמו כן, אם היה צריך להיות מופע אחד, אז הוא יחולק לשניים. כך למשל, המוזיקאי יאיר דלאל, שיתארח ביקב הדר שבמושב עגור, יופיע פעמיים, ואילו ביקב קדמא שבכפר אוריה ייערכו שני ערבים גיאורגיים. במקום שזה יהיה ערב שלם, כל שעתיים תהיה תחלופה של אנשים".

אפרת אליאסף גרופינקל (צילום: יהודית הרפז)
אפרת אליאסף גרופינקל (צילום: יהודית הרפז)

אליאסף־גורפינקל מודה שחלק מהמבשלות שנהגו לארח בבתיהן בשנים עברו - לא יארחו השנה. "יש כאלה שפוחדים להכניס אנשים זרים הביתה, ולכן ויתרו השנה", היא מספרת. "מצד שני, יש כאלה שבכלל לא מפחדים, ואותם היינו צריכים להכניס לתוך הגבולות של ההתנהלות במצב החדש. בנינו עם המארחים תפריטים מאוד עשירים ומתאימים לקיץ, כאלה שגם ייתנו להם אופציה להרוויח במתכונת הנוכחית. למשל במקום תבשילי בשר כבדים, יהיה באחד הבתים שולחן מאזטים משובחים. אולי כמבשלת יותר קל לך להכין סיר בשר גדול, אבל ממאזטים תוכלי בסוף להרוויח יותר".

אליאסף־גורפינקל מספרת שעבור העסקים הקטנים המשתתפים בפסטיבל, המשך המסורת הוא קריטי. "במהלך ההכנות לפסטיבל היינו בזיגזג היסטרי", היא מתארת. "אבל האמירה הברורה שלנו הייתה שכל עוד אין סגר אנחנו ממשיכים לעבוד. המסר הזה הכניס חיים לפעילות. אנשים קיבלו פניות, התחילה תנועה מחיה. פגשתי אנשים שכל השנים היו בעסק הקטן שלהם, ואז בגלל הקורונה הכל ירד לטמיון. עכשיו יש להם כבר הזמנות. המועצה האזורית מטה יהודה, בראשותו של ניב ויזל, תמשיך את החגיגות האלה באופנים שונים עד סוף 2020 כדי לסייע לבעלי העסקים".

אם נשרוד בשלום את הפסטיבלים של אוגוסט, ואם המצב יאפשר כמובן, יש כבר כמה פסטיבלים נוספים שמחכים לנו בחודשים הקרובים, בהם פסטיבל קולנוע דרום ה־19, ביוזמת בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, שיתקיים ב־10־17 בספטמבר בשדרות במהדורה מיוחדת ובתפאורה חדשה: הקרנות מיוחדות במתחם דרייב־אין, לצד שלל אירועים והקרנות בפלטפורמת אונליין של הפסטיבל והקרנות אינטימיות בבתי תושבים; פסטיבל המחול "מיפו עד אגריפס", המפגיש בין שוק מחנה יהודה למחול עכשווי, שיתקיים ב־9־10 בספטמבר; ופסטיבל עכו לתיאטרון אחר, הנחשב לאירוע התיאטרון המרכזי בישראל ולאחד מאירועי הדגל של התרבות הישראלית בכל חג סוכות, ומתעתד לשמור על המסורת ולהתקיים זו השנה ה־41. בשל מגבלות הקורונה, הפעם יתמקד הפסטיבל בהצגות התחרות בלבד, ואירועי החוצות השונים לא יתקיימו.