הזירה תשאר חמה: כמעט שבועיים חלפו מאז הריגת פעיל חיזבאללה בתקיפה המיוחסת לישראל בשדה התעופה בדמשק, והכוננות הגבוהה בגבול הצפון נמשכת למרות סוף השבוע השקט. ההערכה בצה"ל היא שהכוננות הגבוהה עשויה להימשך תקופה ארוכה, וכי כוחות התגבור הרבים יישארו בגזרת הצפון עד להודעה חדשה.

למעשה, מאז התקרית בהר דב בשבוע שעבר שבה שיבש צה"ל ככל הנראה ניסיון לפיגוע צליפה נגד לוחמי צה"ל במוצב גלדיולה, צה"ל תגבר באופן משמעותי את הסד"כ (סדר הכוחות) בגזרה. חטיבת הקומנדו כולה נפרסה לאורך הגבול, וכן הוקצו אמצעי איסוף מיוחדים. צה"ל אף עורך אימונים עם אמצעים שונים לירי מדויק. בנוסף, גם סד"כ השריון תוגבר באופן משמעותי.

להיערכות צה"ל בגזרה יש שתי מטרות. הראשונה - לעבות את ההגנה על מנת לסכל כל פיגוע אפשרי, ואילו השנייה - להכין את אופציות הפעולה אם יתממש ניסיון פיגוע נוסף, שידרוש מצה"ל להגיב בפעולה מהירה נגד מטרות של חיזבאללה. ניתן להניח כי בצה"ל מדגישים את ההכנות גם לפעולות התקפיות, אם יתממש פיגוע, ומדגישים את יכולות הטילים המדויקים שהובאו לגזרה על מנת להעביר מסר לממשלת לבנון על המחיר שישראל עשויה לגבות ממנה אם ארגון חיזבאללה יבצע פיגוע קשה נגד לוחמי צה"ל.

כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

בצה"ל מביעים שביעות רצון מכך שלמרות המתיחות הגבוהה, הצפון היה עמוס בסוף השבוע האחרון במטיילים ישראלים. על פי ההערכות של צה"ל, גם אם יפעל חיזבאללה, הוא ינסה לפגוע במטרה צבאית ולא אזרחית - ולכן בצה"ל עושים מאמצים רבים שלא תיפגע השגרה האזרחית בצפון והתיירות באזור. גם בימים הקרובים לא צפוי שינוי במדיניות זו, והמשימה של פיקוד הצפון היא להגן על הגבול, אך מבלי לפגוע בתחושת הביטחון של תושבי האזור.

כחלק מהיערכות הצבא צומצם סד"כ הלוחמים במוצבים הסמוכים לגבול, אבל הלוחמים נמצאים בשטח בעמדות תצפית, במארבים ובמשימות נוספות. על מנת לנסות לצמצם טעויות בשטח והגעה של רכבים צבאיים לאזורים החשופים לירי נ"ט, פרס צה"ל כ־30 מחסומים באזור גבול הצפון. בשלב הזה המחסומים עוצרים רק כלי רכב צבאיים, אבל במקרה של אירוע ניתן יהיה לבודד את הגזרה במהירות כשטח צבאי סגור, כפי שהיה באירוע בהר דב בשבוע שעבר.