שבועיים וחצי אחרי שראש הממשלה ושר האוצר הציגו את תוכנית המענקים לכל אזרח, הבוקר (ראשון) החל ביטוח לאומי להעביר את הכסף לחשבונות. בשלב ראשון תבוצע הפעימה הראשונה של "מענק הקורונה הממשלתי" למשפחות עם ילדים מתחת לגיל 18 - 500 שקל לכל ילד עד הילד הרביעי במשפחה, ולאחר מכן 300 שקלים לכל ילד. בסך הכל יועברו היום מענקים מהממשלה ל־1.220 מיליון חשבונות בנק של הורים, שמקבלים באופן שוטף קצבת ילדים מדי חודש. הסכום שיועבר בפעימה הראשונה הוא כ־1.45 מיליארד שקל, עבור כ־2,980,000 ילדים.

בשבוע שעבר אמר מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, כי "פרויקט בסדר גודל של מענק לכל אזרח מעולם לא היה במחוזותינו. עובדי הביטוח הלאומי ממשיכים לעבוד במתכונת חירום מאז מרץ, בעמידה במשימות הלאומיות, מתוך מודעות לגודל השעה והשליחות שבצידה. הכספים יועברו לרשות הזכאים בפעימות עד שאחרון האזרחים יקבל את המענקים המגיעים לו".

בתוך כך, בסוף השבוע פנו ארגוני זכויות ילדים עם מוגבלויות, בהובלת אלו"ט, בזכות, אילן, אקי"ם וארגונים נוספים, לשר האוצר ישראל כ"ץ, בבקשה להכליל ילדים עם מוגבלויות מקבלי גמלת ילד נכה במעגל הזכאים למענק מיוחד על סך 750 שקל, בדומה לאוכלוסיות מיוחדות אחרות שנכללות במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלי. בארגונים מציינים: "משבר הקורונה החריף שנראה במשקי בית רבים בישראל הופיע בעוצמה יתרה בבתיהם של המשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים, שנדרשו להוצאות רבות עבור צורכי השגחה וטיפול, שגדלו באופן דרסטי במהלך המשבר".

יוליה בן משה, מייסדת ארגון "קול הזכויות" של הורי ילדים עם צרכים מיוחדים, מוסיפה: "משפחות המקבלות גמלת ילד נכה הופיעו בפרסומים הראשונים ככאלה שיקבלו מענק מוגדל. לצערי, מבדיקה שעשינו גילינו שהילדים הוחרגו. מדובר בסכום של כ־52 מליון שקל (70 אלף משפחות, כפול מענק של 750 שקל), שלא יכלול אותם במסגרת השינויים של הרגע האחרון. אנחנו צריכים את המענק, מפני שעלות הבייבסיטרים, הטיפולים שהילדים היו זקוקים להם בזמן שישבנו בבית, היא הרבה יותר יקרה מאשר בשגרה".

בתוך כך, אתמול נכנסו לתוקף שורת הקלות נוספות של הביטוח הלאומי למובטלים, שיימשכו עד ל-30 ביוני 2021, או עד 30 יום לאחר ששיעור האבטלה במשק יירד מתחת ל-7.5%, המוקדם מביניהם.

אלה ההקלות:
קיצור תקופת החל"ת המזכה בדמי אבטלה ל-14 יום:
מי שהוצא לחל"ת יכול להיות זכאי לדמי אבטלה אם החל"ת הוא למשך 14 ימים לפחות (במקום 30 ימים).

הגדלת דמי האבטלה למי שטרם מלאו לו 28 ויש עמו ילד: סכום דמי האבטלה שיקבל מובטל שטרם מלאו לו 28 ויש עמו ילד יחושב כמו מובטל שמלאו לו 28.

סכום דמי האבטלה המירבי לא יופחת מהיום ה-126: סכום דמי האבטלה המירבי מהיום ה-126 יישאר 422.04 ₪ ליום, ולא יופחת ל-281.36 ₪.

תשלום דמי אבטלה בשיעור מלא למי שנמצא בהכשרה מקצועית: מי שנמצא בהכשרה מקצועית מטעם שירות התעסוקה יקבל דמי אבטלה בשיעור מלא (ולא בשיעור של 70% כפי שהיה עד כה).

תשלום דמי אבטלה בשיעור מלא למובטל חוזר: בתקופה זו לא יקוצרו ולא יופחתו דמי האבטלה למובטל חוזר ויהיו בשיעור מלא (ולא בשיעור של 80% מהימים ו- 85% מסכום דמי האבטלה כפי שהיה עד כה).