ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והכחיש את האפשרות כי מפלגתו תסייע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפרק את ממשלת האחדות ולהקים ממשלה צרה.

מה שלומך?
"ברמה האישית טוב, ברמה הלאומית פחות".

בשום דרך אתה וחברך הנדל לא תסייעו לרה"מ להקים ממשלה צרה, אני מדייק?
"אתה מדייק ואני ארחיב, השאלה הזו נראה לי שהפנת אותה אליי גם בחודש מרץ ערב הקמת ממשלת האחדות. אומר זאת כך, לדרך ארץ, יש אחריות אולי אפילו אחריות היסטורית להקמת ממשלת האחדות. להזכירך, בחודש מרץ עוד לפני שהבנו את גודל האתגר העומד בפני מדינת ישראל בימים אלה, המכונה משבר כלכלי ומשבר בריאותי, כבר בחודש מרץ הייתה אופציה או להקים ממשלת מיעוט של 45 ח"כים עם תמיכה של המשותפת מבחוץ, איזה רעיונות הזויים, או להקים ממשלת אחדות, אמרנו לא ולא. ממשלת אחדות היא המתכונת היחידה".

אתם חתומים על הכישלון הפוליטי.
"אני חתום על האחדות, בימים האלה רק אחדות".

אתה מרוצה ממה שאתה רואה? יש אחדות?
"אני לא יכול להגיד לכם שאני מרוצה ממה שאני רואה, אבל זו אלטרנטיבה טובה בהרבה מאלטרנטיבה אחרת, אני עומד מאחורי המשפט הזה באופן מלא גם עכשיו. אנחנו צפויים בעוד כשלושה חודשים להתמודד עם נגיף הקורונה, גם נגיף שפעת, גם נגיף של קריסה של משקי בית, ושל המשק הכלכלי, ומישהו שחושב שאפשר להוסיף על זה נגיף בחירות או נגיף ממשלה צרה, לא מבין מה הוא מדבר".

יש דיבור על ממשלה חליפית? התחיל משא ומתן? פנו אליך?
"תראה, יש כל הזמן דיבורים, בעיקר בתקשורת. ברמת המשא ומתן, כיוון שהמערכת".

מה זאת אומרת בעיקר בתקשורת? אתמול דיברה על זה אחד הגורמים הכי מקורבים לנתניהו, מירי רגב, בוא נשמע את הדברים שאמרה אתמול ב'פגוש את העיתונות'. היא מתייחסת לאפשרות של הקמת ממשלה חליפית.
"לא, אגיד לך, רבים מדברים איתי וכולם שומעים את התשובה ואת הניתוח כפי שנתתי לכם כאן. אנשים שחושבים שזה הזמן לפרק את ממשלה אחדות הם אנשים שבלשון סלנג – 'נפלו על הראש'. צריך להבין".

הנדל שותף מלא לעמדה הזאת?
"אני מדבר בשם דרך ארץ, תקשיבו טוב, אנחנו מתמודדים בעוד שלושה חודשים בתסריט שבמדע בדיוני מתארים אותו כאילו יש הודעה שמטאור הולך להתרסק על כדור הארץ ועכשיו השאלה במה אנחנו עוסקים. בתחום השפעת, התוכנית הממשלתית לחסן חמישה מיליון אנשים, חסרים לנו שני מיליון חיסונים של שפעת"

בממשלת המעבר נתניהו התמודד יפה על הנגיף, ואז קמה החתונה העקומה. הוא יכול לבד.
"אני חושב שהאירוע לפנינו גם הבריאותי, בפרט הכלכלי, כמו שאמתי הדרך היחידה להתמודד עם האתגרים העומדים בפני המערכת הישראלית היא באחדות. לא בשיסוי, לא בריסוק, זה נגד ההיגיון ההיסטורי ואני אעשה כל דבר שאני יכול כדי למנוע את זה שאנשים יטפסו על העצים, או יעלו על הגגות".

מה התרומה שלכם לממשלה הזאת, איפה אתם?
"קודם כל ברמה האופרטיבית, השר הנדל הוא שר תקשורת שמוביל מהפכה שמתכתבת עם המציאות ואומרת 'רבותיי, תשתיות תקשורת היום זה יותר חשוב מכל תשתית אחרת', כל תשתית אחרת באשר לעתיד המשק הכלכלי, שוק העבודה, אנחנו בתשתיות שהרחק מאחור וצריך לשרד. אני בוועדת חוץ וביטחון מעבר להסתכלות 360 מעלות  לגבי האתגרים סביב וגם את זה תוסיפו לשאלה האם ללכת לבחירות או ממשלה צרה, שני דברים שאני עושה בעיקר בשבועות האחרונים".

שמעתי את הניתוח שלך לגבי ההשפעות הכלכליות, בריאותיות והחברתיות יכולות להיות למערכת בחירות חדשה, אבל לא התייחסת לנתניהו ולהישרדות שלו.
"אני מנתח את הדברים בקשר למה נכון היסטורית לעשות במדינת ישראל, או מה דרכה של מדינת ישראל בזמן הזה".

נתניהו מוביל לבחירות כדי לשמור, אתה מסכים עם הטענות האלה?
"אני לא באתי לחלק ציונים לאף אחד , אגיד מה עשיתי ומה אני מצפה גם מנתניהו וגם בני גנץ".

ישבתם במפלגה שחרטה על דגלה אי ישיבה עם רה"מ מואשם בפלילים, זה לא פקטור עכשיו?
"הפקטור המרכזי עכשיו זה להתמקד בדבר אחד, לעשות כל דבר כדי למנוע מהספינה הישראלית להתרסק על הסלעים. אני הנחתי בשבוע שעבר הצעת חוק שקודם כל תתן עוד זמן לכנסת ולקואליציה להתייצב. הכנסת, אם היא לא מגיעה להסכמה על התקציב ב-25 באוגוסט, היא מתפזרת. התאריך הזה, צריך להזיז אותו. אני מצפה גם מהליכוד ומכל סיעות הקואליציה להתעשת, קודם כל לדחות את הדבר הזה, להתמקד במה שצריך".

מה מצבכם בסקרים? של דרך ארץ?
"דרך ארץ זו מפלגה חדשה, אנחנו פורמלית בהליכי יסוד, אנחנו נכון לעכשיו ממוקדים בדבר אחד. רבותיי, האירוע הזה הוא לא מהלך עסקים רגיל, זה משבר שישראל מעולם לא התמודדה איתו. אנחנו צריכים לשים בצד את הדברים הלא חשובים, כולנו אחראים על העתיד של ילדינו".

בפסקת התגברות - איך תצביעו?
"קודם כל, פסקת התגברות זה עוד דבר חשוב שצריך להתעכב עליו. ככלל אני בעד פסקת התגברות כחלק מהסדר כולל בחוק יסוד חקיקה, שצריך להסדיר את כל היחסים של רשות שופטת עם רשות מחוקקת, אבל לא זו הפסיקה ולא זה הזמן".

איך תצביע? זו שאלה פשוטה.
"אמרתי לחברי מיקי זוהר דבר מאוד פשוט בחודש מרץ, שבאו חברים אחרים ורצו להעביר חוק פרסונלי ורטרואקטיבי נגד רה"מ, אמרתי לו לא ואמרתי לו שזה ייפסל בבית משפט. אמרתי למיקי זוהר, 'כשאתה מדבר על פסקת התגברות של 61, יש 61 בכנסת הנוכחית שיכולים להכשיר חוק רטרואקטיבי פרסונלי שיפסל בבית משפט, לכן הסיפור של פסקת התגברות, אי אפשר לשחק איתו כלאחר יד. צריך להבין את משמעויות שלו להסביר הסבר שיהיה נכון לאורך זמן".

מצביע נגד?
"כל דבר שיזעזע את יציבות הממשלה אנחנו נהיה נגד, אנחנו בעד ממשל אחדות ואנחנו בעד דבר אחד – להתמקד בלהציל את משקי הבית ולהימנע ממשבר בחורף".