גורמים רשמיים בבוטסואנה החלו לחקור בחודש שעבר את מותם הבלתי מוסבר של לפחות 350 פילים, בתוך מספר שבועות בלבד. על פי הדיווח ברשת "סקיי ניוז", הפילים מתו בתחילת חודש מאי, בדלתת אוקוונגו שבצפון המדינה, מסיבה שאינה ברורה, אולם נראה כי כעת הגיע הפתרון לתעלומה, לאחר שבכיר ברשות הטבע המקומית אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המוות נגרם ככל הנראה עקב רעלן טבעי. 

סיריל טאולו, המנהל של רשות הטבע והפארקים הלאומית בבוטסואנה, אמר כי מבדיקות ראשוניות שבוצעו עולה כי הסבירות שמחלה מידבקת הביאה למותם של לפחות 281 מהפילים הנה נמוכה מאוד. הוא ציין כי הרעלן יכול להיווצר באופן טבעי בעיקר במים עומדים ובאמצעות בקטריות.

באמצע יוני דווח כי מספר הפילים שמתו עמד על 169, אולם נתון זה הוכפל במהלך חודש יוני, כאשר 70% מהגוויות נמצאו בחורי השקיה, ובאזורים הסמוכים למקורות מים.

כ-350 פילים קיפחו את חייהם (צילום: רויטרס)
כ-350 פילים קיפחו את חייהם (צילום: רויטרס)

נכון לעכשיו, עדיין לא ידוע באופן חד משמעי מה הוא הגורם למוות ההמוני של הפילים, אך הממשלה טוענת כי שתי האפשרויות שנראו בתחילה כסבירות ביותר - הרעלה על ידי בני אדם ואנתרקס -  נשללו לחלוטין.

אחד הפילים שמתו בבוטסואנה (צילום: רויטרס)
אחד הפילים שמתו בבוטסואנה (צילום: רויטרס)

ד"ר ניאל מקאן, מנהל השימור בחילוץ הפארק הלאומי של ארגון הצדקה בבריטניה, תיאר את המצב בחודש שעבר כ"הכחדה קטסטרופלית", והוסיף כי "לפחות 350 פילים מתו - זו כמות מטורפת. בוטסואנה היא ביתם של שליש מהפילים באפריקה ועשרה אחוזים מהם נמצאים באזור זה במדינה, כך שזה יכול להשפיע ממש על אוכלוסיית הפילים העולמית ולסכן אותה".