כשליש מבני ה-20 ומעלה מקבלים עזרה מהוריהם, או מהורי בני או בת זוגם. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפרסמה היום (ראשון) נתונים מהסקר החברתי לשנת 2019 אודות קשר זוגי וילדים ועזרה הדדית במשפחה.

מפילוח הנתונים עולה, כי שיעור מקבלי העזרה מההורים גבוה משמעותית בקרב גילאי 44-20 – 42%, בעוד שבגילאי 64-45 שיעור המקבלים סיוע מההורים עומד על 20%. בקרב היהודים שיעור מקבלי העזרה מההורים גבוה פי-2 לעומת הערבים – 36% לעומת 18% בהתאמה. 60% מההורים לילדים מקבלים עזרה מהוריהם בטיפול ובשמירה על הילדים – 63% מהיהודים ו-46% מהערבים.

מהסקר עולה, כי שני שלישים ויותר סבורים שהערכה, כבוד ונאמנות הם הסוד להצלחה של קשר זוגי, כאשר השיעור בקרב גברים ונשים דומה. לצורך עצה בנושאים אישיים או משפחתיים חשובים, במקרים של תחושת דיכאון או כאשר זקוקים לדבר עם מישהו ובמקרים של מחלה (מלבד רופא) – הגורם השכיח שאליו פונים הוא בן או בת הזוג.

יותר ממחצית מהאוכלוסייה (54%) מסכימים, כי בני זוג שרוצים ילדים חייבים להיות נשואים – 48% מהיהודים ו-95% מהערבים. בקרב היהודים – 97% מהחרדים סבורים שני זוג הרוצים ילדים חייבים להיות נשואים, לעומת 23% בקרב החילוניים.

עוד עולה מהנתונים, כי 54% סבורים שאנשים המגדלים את ילדיהם מוותרים על הרבה מאוד דבירם בחיים: 54% מהנשואים, 55% מהגרושים ו-53% מהרווקים. שיעורים דומים היו בסקר גם בקרב אלו שנולדו להם ילדים (54%) ואלו שלא נולדו להם ילדים (52%).

בתשובה על השאלה למתכונן להצלחת בזוגיות, שני שלישים סבורים שהערכה, כבוד ונאמנות תופסים את הבכורה (גברים ונשים בשיעורים דומים). קרוב למחצית (48%) הצביעו על תמיכה והקשבה ו-41% על אהבה. כ-10% מהאוכלוסייה סבורים ששותפות בדעות ובאמונות, בדומה ליחסי מין, חשובים להצלחה של קשר זוגי לאורך זמן.

בתשובה לשאלה מה הגורם העיקרי המשפיע על ההחלטה על מספר הילדים הרצוי במשפחה – 47% מהיהודים השיבו שהמצב הכלכלי של המשפחה הוא המכריע (8% מהחרדים ו-50% מהחילונים).

37% סבורים כי הגורם העיקרי הוא רצון ויכולת פיזית ורגשית של בני הזוג ו-7.4% השיבו שאמונה דתית היא הגורם העיקרי (47% מהחרדים). בקרב הערבים, 77% סבורים שהמצב הכלכלי הוא המכריע ו-12% שהרצון והיכולת הפיזית והרגשית של בני הזוג הם המשפיעים ביותר.

עוד עולה מהנתונים, כי כמחצית מהאוכלוסייה (49%) סבורים כי גירושין הם הפתרון הטוב ביותר לזוגות אינם מצליחים להתמודד עם בעיות ביחסים ביניהם. השיעור בקרב הגרושים סבורים כך (70%) גבוה מהשיעור בקרב הנשואים (47%) והרווקים (44%), הסבורים שהגירושין הם הפתרון.