גונבים דבש לקראת החג: בחודש האחרון נרשמה עלייה חדה בגניבת חלות דבש וכוורות, כך התריעו היום (ראשון) במועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים בישראל. במועצת הדבש ציינו שהזינוק בגניבות אירע בשיא אגירת הדבש, בחג הקורבן, לקראת חגי תשרי ובצל הקורונה והמשבר הכלכלי. להערכת הדבוראים, הנזק מגל הגניבות בתקופה האחרונה עומד על מאות אלפי שקלים.

כבכל בוקר, הגיע הדבוראי ניצן פצ'ורניק, דור חמישי למשפחת דבוראים, תושב נס ציונה, אל נקודות הצבת הכוורות הפזורות בשטחים הפתוחים לצד צמחי בר לטובת אגירת הדבש, במטרה לבדוק את מצבן ושלומן של הדבורים. פצ'ורניק גילה לתדהמתו, כי בשתי נקודות הצבה - בפארק בריטניה בסמוך לבית שמש וסמוך לצומת נחשון, נגנבו תכולתן של מעל ל- 60 כוורות ושאר הכוורות בשטח הושחתו. 

במועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים ציינו, כי גניבות חקלאיות וטרור חקלאי קיימים מזה שנים, אך בחודש האחרון נרשמה עלייה חדה מאוד במקרי הגניבות בכוורות בצפון ובדרום הארץ.

גניבת חלות דבש (צילום: מועצת הדבש)
גניבת חלות דבש (צילום: מועצת הדבש)

עוד נטען, כי גם אופי הגניבה השתנה, כאשר אם בעבר היו גונבים את הכוורת בשלמותה, עם הדבורים למטרת עסק ושימוש בכוורות לצורך האבקת גידולים חקלאיים, בחודש האחרון ניתן להבחין כי נגנבות לרוב חלות הגדושות דבש בעונה זו, אשר היו אמורות להיות בשלב הרדייה (תהליך הפקת הדבש), לקראת חג הקורבן החל השבוע וחגי תשרי הנמצאים בפתח. "הדבר מעיד על גניבה ממוקדת של דבש כמוצר מאכל ומכירתו", טוענים עוד במועצת הדבש.

מנתונים שנאספו עולה, כי במהלך יולי נרשמו גניבות ונזקים בלמעלה מ-300 כוורות. "השלל" של הגנים כלל כ-700 חלות דבש, המכילות כ-8,000 ק"ג דבש – זינוק חד לעומת אשתקד, כאשר אז נגנבו באותו פרק זמן כ-100 כוורות.

"מדובר בתופעה, איתה אנו הדבוראים, מתמודדים יום יום ובעיקר בעונות פריחה או רדיית דבש. אנו מנסים להתמודד עם תופעת הגניבות, על ידי התקנת ואף נעילת הכוורות במנעולים, אך גם זה לא מונע מכנופיות הגנבים המתוחכמים, להמשיך ולגנוב כוורות וחלות דבש, ניתן לראות בשטח הגניבה גם כוורות מנופצות. כנראה שכאשר הגנבים אינם לפתוח אותן ולאסוף את חלות הדבש, הם מנסים לנפצן וכך גם הכוורות שנותרות נהרסות כלי", ציין פצ'ורניק.

"מצוקה כלכלית קשה"

לדברי מנכ"ל מועצת הדבש, זאב מידן, תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד. "אופי הגניבות בחודש האחרון, של חלות דבש, מעיד על מצוקה כלכלית קשה בשל הקורונה וכן ניכר כי התגברותן נעשית לקראת חגים ומועדים, ובזמן בו הכוורת נחשבת כלכלית ביותר וגדושה בדבש". מידן יצא בקריאה לממשלה להגן על החקלאות וענף האבקה והדבש ולהקצות תקציבים למלחמה בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית.

גניבת חלות דבש (צילום: מועצת הדבש)
גניבת חלות דבש (צילום: מועצת הדבש)

בניסיון להתמודד עם התופעה, החל פיילוט "השומר החדש" בצפון הארץ, בשיתוף המשטרה, משרד החקלאות, הסיירת הירוקה של רשות הטבע והגנים ודבוראים. רכז שטח ב"שומר החדש", יובל בירנבאום, ציין כי הפיילוט יכלול הפעלת אמצעים טכנולוגים, סייר ורכז שטח, שיוקפץ בעת הצורך ביחד עם מתנדבים ובמקביל, ידאג להגברת הנוכחות בשטח.

לדבריו, אהוד הלוי, דבוראי מקיבוץ איילת השחר, כמות הכוורות המוצבות בשטחי הבר מגיעה לשיאה בעונ הזו, לאחר שכל האבקות המטעים ברחבי הארץ הסתיימו והדבורים מתפנות לאגירת הדבש. "רק ביוני-יולי נגנבו בגולן ובגליל כ-650 חלות דבש מלאות", ציינו עוד במועצת הדבש. בישראל פועלים כיום כ-510 דבוראים המטפלים בכ-120 אלף כוורות, מתוכן מוצבות כ-80 אלף כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.