הקרע בקואליציה מחריף: בצל חוסר ההסכמות על העברת התקציב בין הליכוד וכחול לבן, נרשמות התבטאויות חריפות משני הצדדים המגבירות את החשש הכבד מבחירות נוספות. בתוך כך, ח"כ מיקי זוהר אמר היום (ראשון) בראיון שהעניק לכאן רשת ב': "תהום פעורה בינינו (הליכוד) לבין כחול לבן בהרבה נושאים ברמה האידאולוגית".

זוהר החריף את המתקפה, והוסיף: "הדבר משול לזוג שרוצה להתגרש. מרגיש שאוטוטו נכנסים לרבנות וחותמים על הגט. התחושה שיש כרגע היא שלא משנה מה נעשה - זה עומד להסתיים בינינו לבין כחול לבן".

עוד אמר יו"ר הקואליציה: "לכל החלטה שאנחנו מקבלים יש מחיר. בגלל שאין כרגע יציבות קואליציונית - ההידרדרות הזאת רק תלך ותימשך. ככל שאנחנו מעבירים את הזמן, אנחנו לא מצליחים לתפקד כקואליציה טובה. היום הגענו לנקודה הכי גרועה מיום הקמת הממשלה. אנחנו בצומת קריטית שבה צריך להכריע לאן פנינו מועדות. אם גנץ ונתניהו יחליטו שלא ממשיכים לקיים את הממשלה - צריכים לנסות להקים ממשלה חליפית או ללכת לבחירות".

בעקבות דברים אלו, והרוחות הרוחשות בקואליציה סביב התפרקותה, יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ, אמר בשיחה עם מקורביו, בכירים במפלגתו כי: "אני לא זז בשיט מתקציב דו-שנתי", כך על פי פרסום הערב בחדשות כאן 11.

מאיר שפיגלר, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ (צילום: חיים צח, לע''מ)
מאיר שפיגלר, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ (צילום: חיים צח, לע''מ)

רה"מ: "תקציב חד-שנתי אפשר להעביר מחר"

לאחר מכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרה לתקשורת: "אנחנו יכולים להתגבר על עיקר המשבר הכלכלי. אנו צריכים להזרים בטווח מיידי כסף לתקציב של שלושה חודשים, מקסימום ארבעה. אנחנו לא יודעים הרי איך תיראה התמונה העולמית בטווח גדול יותר מזה. הממשלה לא צריכה ליפול, התקציב יכול לעבור מחר. השכל הישר שלי מדבר וגם של האזרחים".

עוד אמר נתניהו כי: "ביצענו שורה של צעדים כלכליים - עידוד לשכירים ועצמאיים, הארכת זכאות לדמי אבטלה ותקציב סיוע. אלו צעדים שיש להם משמעות להניע את גלגלי הכלכלה. ראינו את נתוני השימוש בכרטיסי האשראי שהגיעו פחות או יותר לרמה גבוהה, אבל זה מה שאנחנו רוצים - לייצר צריכה כדי לייצר ביקוש למוצרים ושירות לאנשים".

"השלב הבא", המשיך ראש הממשלה, "ואני מדבר על כך עם שר האוצר והיועצים - הוא איך לתמרץ צמיחה ותעסוקה בקורונה. יש תחומים שיכולים להתפתח באופן ייחודי. אנחנו עם יכולות חדשניות ודיגיטליות לא מבוטלות. בהשוואה בינלאומית, הרושם שלי הוא שאנחנו לא במקום הכי גרוע, בלשון המעטה".

השר כ"ץ לא הגיש את הצעתו

בראיון ב-103FM, התייחס שר האוצר ישראל כ"ץ לנושא התקציב, ואמר: "רה"מ, כמוני, חושב שצריך להגיש תקציב דחוף. בנוגע לתקציב, אומרים 20', 21', חודשיים, חודש, שבוע. יש שתי אלטרנטיבות - האחת, להגיש מיד בהתראה של יומיים כדי לסיים את המשא ומתן עם המשרדים מרגע הינתן האות של פקידי האוצר, להגיש תקציב שהוכן ואושר על ידי רה"מ, חוקי ההסדרים אושרו על ידי היועמ"ש, אפשר להגיש תוך יומיים להחליט ולהעביר אותו לכנסת".

מיקי זוהר, ישראל כ''ץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מיקי זוהר, ישראל כ''ץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"התקציב הקיים הוא ל-2020", המשיך כ"ץ. "אין תקציב דו שנתי כרגע מוכן. האפשרות השנייה, לחכות עד נובמבר לכל המוקדם ולהגיש תקציב דו שנתי. אני מציע פשרה. הצעתי להעביר תקציב זה, להאריך את משך האפשרות להגיש תקציב מ-25 באוגוסט, כי אם לא נגיש הולכים לבחירות לפי חוק יסוד שתוקן, לעשות את הדברים במקביל ולהמשיך בדיונים".

לשאלה האם ח"כ זוהר מנסה להפיל את הממשלה, השיב שר האוצר: "אין לי מושג. כאשר היה לי עמו חיכוך זה היה על רקע ניסיונו למנוע את החוק לסיוע בהיקף 90 מיליארד שקלים ואני אמרתי מי שיתייצב בדרכי אני אסיר אותו מהדרך - אם מהליכוד או מפלגה אחרת. אני בעד הציבור והאינטרס הציבורי ונגד כל ניסון לשנות את זה, מאותו רגע אין לי שום עניין מי עשה או ניסה לעשות. ברגע שהעברתי את החוק בפה אחד בתמיכה כוללת של הכנסת, הדבר הזה מבחינתי הסתיים. אני עמל על הביצוע שלו עם פקידי האוצר, וכולם עושים עבודה מסורה בביצוע המדיניות שאני מוביל".