לילה לא שקט: אחרי ירי הרקטה אמש לעבר שדרות, שיורטה על ידי כיפת ברזל, בזמן שצה"ל תקף בתגובה מספר יעדים ברצועת עזה, גם בגבול הצפוני הופר הלילה (שני) השקט היחסי ששרר בשבוע שעבר מאז ניסיון הפיגוע של חיזבאללה במוצב בהר דב. חוליית מחבלים שניסתה להניח מטען בגבול סוריה חוסלה על ידי כוח צה"ל. 

בגזרה הצפונית התקבל דיווח ראשוני על אירוע ביטחוני מעט אחרי חצות. לפי הודעת דו"צ, כוח צה"ל סיכל ניסיון הנחת מטענים בגבול סוריה. בהודעה נכתב כי "כוח מיוחד של יחידת מגלן שביצע מארב באזור דרום רמת הגולן, סמוך למוצב 116, זיהה חוליה של ארבעה מחבלים שהניחו מטענים בקרבת גדר הגבול".

"כוח צה"ל וכלי טיס של צה"ל ביצעו ירי במקביל על החוליה שמנתה ארבעה מחבלים ופגעו בהם. אין נפגעים לכוחותינו. כוחות פיקוד הצפון נמצאים בדריכות גבוהה לכל תרחיש, צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית בשטחו ולא יאפשר כל פגיעה בריבונות של מדינת ישראל", נמסר מדובר צה"ל.

סוללת כיפת ברזל שהוצבה בצפון (צילום: רויטרס)
סוללת כיפת ברזל שהוצבה בצפון (צילום: רויטרס)

חיזבאללה מפעיל באזור רמת הגולן התארגנות טרור של שכירי חרב סורים המופעלים על ידי הארגון, שאחריה עוקבים בישראל כבר כמה שנים. חיזבאללה בונה את התשתית הזו על מנת לבצע פיגועים לאורך הגבול ברמת הגולן, וכן במטרה לאסוף מידע מודיעיני. לטובת הפעולות הללו השתמש חיזבאללה גם באמצעים של הצבא הסורי באזור הרמה, לאורך הגבול.

לא מן הנמנע, למרות שהפרטים עדיין לא ידועים, כי האירוע הלילה ברמת הגולן, מתכתב עם המתיחות עם חיזבאללה לאורך גבול הלבנון, כך שאירוע שמתחיל לפני כשבועיים בסוריה עם מותו של פעיל חיזבאללה בתקיפת חיל האוויר הישראלי, עובר לסיכול פעולה בהר דב על ידי צה"ל שמסתיימת ללא נפגעים, וממשיך בניסיון הפיגוע הלילה לאורך הגבול ברמת הגולן, אירוע שחיזבאללה לא צפוי לקחת עליו אחריות.

בפיקוד הצפון, לצד הכוננות הגבוה ותגבור הכוחות בגבול לבנון, לקחו בחשבון גם אפשרות לתרחישים מסוג זה - ניסיון להוציא פיגוע נגד כוחות צה"ל באזור רמת הגולן - ונערכו אליו בהתאם. בתקופה האחרונה זוהו תנועות חשודות באזור המובלעת, האזור המדובר, ולאור כך, הוחלט להוציא פעולות של מארבים, בהם גם הכוח המדובר של מגלן, ששכב במארב וקיבל את הזיהוי מהתצפיות שבגזרה.

ספק רב אם חיזבאללה, גם אם הפיגוע היה מצליח ומתממש, היו לוקחים עליו אחריות. אחרי הכישלון הלילה ומה שמסתמן כסיכול מוצלח של צה"ל בוודאי שחיזבאללה יתנערו מהאירוע הזה. בהסתכלות רחבה יותר, האירוע הלילה, יחד עם הצלחת תפקוד הכוחות בשטח שסיכלו את האירוע, אינו מסמן כרגע על סיומה של הכוננות בגזרה הצפונית מול חיזבאללה.

כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

גורם ביטחוני בישראל: סיפקנו לחיזבאללה סולם לרדת מהעץ

האירוע הביטחוני הלילה הגיע בתום סוף שבוע שעבר ללא תקריות מיוחדות והפר את השקט שנשמר לאורך גבול הצפון. עם זאת, אף כי חלף שבוע מאז האירוע בהר דב - הזמן שעבר לא הפחית מהסיכוי לניסיון פיגוע נוסף של חיזבאללה. למרות ההשתדלות להכיל את ניסיון הפיגוע של ארגון הטרור הלבנוני במוצב בהר דב בשבוע שעבר, בצה"ל מעריכים כי נסראללה מתעקש על פיגוע נקמה, והכוננות בצפון ממשיכה להיות מהגבוהות ביותר - ככל הנראה, על סמך מידע נוסף שיש בידי הצבא.

ההנחה בצה"ל נותרה כי ארגון הטרור הלבנוני ממשיך לפעול בשטח על מנת להוציא פיגוע נקמה על מות אחד מאנשיו בהפצצה המיוחסת לישראל בשדה התעופה בדמשק לפני כשבועיים - ונכון לעכשיו לא צפוי שינוי במצב זה גם בימים הקרובים. על פי הערכת המצב העדכנית בפיקוד הצפון, מבחינת הרצון של חיזבאללה לבצע פיגוע נוסף - אין שינוי מאז ההחלטה שהתקבלה עוד לפני הניסיון להוציא אל הפועל את פיגוע הצליפה, ששובש על ידי כוחות צה"ל בשבוע שעבר. 

בישראל כזכור בחרו שלא לפגוע בחוליה, מתוך ניסיון לספק לחיזבאללה סולם ואפשרות לסיים את האירוע מבלי שיוביל להסלמה נוספת. נכון לעכשיו, ההערכה בישראל היא כי למרות הניסיון של ישראל להכיל את האירוע, ועל אף העובדה שצה"ל לא מפרסם ממצאים נוספים, שעשויים היו להביך את חיזבאללה - לא ירד עדיין גובה הלהבות. גורם ביטחוני מסר ל"מעריב" כי ישראל עשתה רבות על מנת לספק לחיזבאללה סולם ולסגור את האירוע מבלי שהוא ידרדר את האזור להסלמה. עם זאת, הסימנים בשטח מראים כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ממשיך להתעקש על פיגוע נקמה למרות המצב הקשה של לבנון, כך שארגונו מוסיף להיות מסונדל לאותן משוואות שהוא קבע.

כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוננות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

תמונת מצב זו מסבירה היטב את המשך תגבורי הכוחות של צה"ל בגזרת הצפון. לא מדובר רק בפעולות שמקורן בנקיטת צעדי ביטחון, אלא ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי לצה"ל יש סימנים ומידע נוסף, שעל בסיסם הוא שומר על רמת כוננות מהגבוהות ביותר לאורך הגבול. 

גם אתמול המשיכו להדגיש בצה"ל כי הכוננות הצבאית אכן גבוהה, אבל אין סיבה כי היא תפגע בשלב זה בשגרת החיים האזרחית ובאתרי התיירות, שנמצאים בתפוסה גבוהה בימים האחרונים למרות המתיחות.

במערכת הביטחון ישנה דריכות נוספת לקראת אירוע הצפוי היום: פרסום דוח משרד מבקר המדינה בנושא המיגון בעורף, שבו הושם דגש על הגזרה הצפונית. הדוח עוסק גם ברמת המיגון על מתקנים אסטרטגיים.