מתווה משרד החינוך לשנת הלימודים הקרובה ייצר עוד לפחות 140 אלף נושרים מבתי הספר - כך מזהירה עמותת מניפה, במכתב ששלחה לשר החינוך יואב גלנט.

מתווה הלימודים שפורסם באחרונה כולל, בשכבות הגבוהות יותר, יום לימודים אחד בשבוע, שבו מגיעים לבתי הספר, ולימודים מקוונים בשאר הימים. במניפה מזהירים מהשלכות המתווה, בעיקר בשל התמקדות בתיכונים בלמידה מרחוק בלבד.

עמותת מניפה מתמחה בהכשרת מורים ומשפחות לחינוך טיפולי והוליסטי למניעת נשירת בני נוער ממערכת החינוך. מנתוני משרד החינוך עולה כי ישנם 70 אלף בני נוער המוגדרים כנושרים. 

מנכ"לית העמותה, אתיה דן, מסבירה: "על כל תלמיד שמוגדר כנושר ושמשרד החינוך יודע עליו, ישנם עוד לפחות שניים שהם נושרים סמויים. אלו תלמידים שעל סף נשירה, שמגיעים לבתי הספר רק מדי פעם ומה שמציל אותם הוא הקשר האישי עם המחנך, הליווי הרגשי והלימודי והסביבה החברתית. אלו דברים שהלימודים המקוונים אינם מאפשרים לעשות".

למידה מרחוק (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)
למידה מרחוק (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)

היא מוסיפה: "בנוסף, לעשרות אלפי תלמידים אין מחשב בבית, כך שהם לא יוכלו להתחבר ללימודים מקוונים. המשמעות היא שמשרד החינוך מוותר על כל התלמידים הללו. לכן מספר התלמידים הצפויים להערכתנו לנשור בשל התוכנית הזו - ישלש את עצמו".

"אנחנו מלווים בכל שנה אלפי בני נוער שנשרו מהלימודים. הם באים מבתים מפורקים ומאוכלוסייה מוחלשת, ונמצאים ללא מסגרת פורמלית. אלו צעירים שאיבדו אמון במבוגרים בחייהם. את הנוער הזה אנחנו פוגשים אחר כך ברחובות כשהם מתגלגלים אל הסמים ואל עבריינות קלה וחמורה כאחד", מדגישה דן. 

במניפה מציינים כי הקורונה מדגישה את החוסר בכישורי חיים, בליווי רגשי ובמעטפת, וכי לא ייתכן בתקופה הזו להדגיש את הצורך בהשכלה - בלי מעטפת רגשית חינוכית.

"עמותת מניפה הוכיחה כי תלמידים שנשרו וקיבלו מעטפת כזו, חזרו ללמידה ולמצוינות מכל מצב ומכל מעגל סיכון", נאמר במכתב. "את ההשלכות השליליות של התוכנית הנוכחית אנחנו עלולים לראות בעוד מספר שנים, כשישראל תתמודד עם גל עבריינות גבוה משראתה אי פעם. על משרד החינוך לבנות תוכנית חירום ייחודית לבני הנוער שבסכנת נשירה, הכוללת ליווי רגשי, קשר אינטנסיבי עם התלמידים וערנות למצבי חרדה, עוני ואלימות".