טוויטר, פייסבוק, גוגל וטיק-טוק - ארבע מהרשתות החברתיות וענקיות האינטרנט הגדולות בעולם הגיעו היום (שני) לכנסת, לשימוע פומבי בנוגע לאנטישמיות ברשתות החברתיות. יו"ר וועדת העלייה והקליטה, ח"כ דוד ביטן וח"כ מיכל קוטלר-וונש קיימו את הדיון על מדיניותן של החברות, המאפשרת העלאת פוסטים וציוצים אנטישמיים. בדיון קודם שנערך לפני שבוע בוועדה, הודתה טוויטר שקריאות לרצח עם הן לגיטימיות ולא מפרות את מדיניותה בניגוד להתבטאויות בנושאים פוליטיים.

משרד התפוצות הציג בדיון נתונים שהופקו ע"י מרכז הניטור המתקדם שהמשרד מפעיל לזיהוי הסתה ברשתות החברתיות. המשרד הציג דוגמאות להסתה אנטישמית קשה באותן רשתות חברתיות, ביניהן: הכחשת השואה, האשמת היהודים בשואה, אנטישמיות קלאסית ואנטישמיות חדשה. 

שרת התפוצות, ח"כ עומר ינקלביץ', אמרה: "חופש הביטוי מסתיים היכן שההסתה האנטישמית מתחילה. על הרשתות החברתיות ליטול אחריות על התכנים המתפרסמים אצלן ולאמץ את הגדרת האנטישמיות ככלי מחייב לגבי תכנים אנטישמים בכל השפות. הסלחנות כלפי מסרים אנטישמים בשפה הערבית היא בלתי נסבלת. האף הארוך של היהודי בעיתון בערבית לא שונה מהאף הארוך בעיתונות באנגלית או בצרפתית, אנטישמיות היא אנטישמיות".

"אנו דורשים מהרשתות החברתיות לסגור לאלתר את הקבוצות האנטישמיות, לחשוף את הנתונים ולאפשר גישה אליהם בפלטפורמות שלהן וכך להפוך לשותפים במאבק למיגור התופעה ולא לעודדה ע"י מתן אפשרות להעלאת תכנים אנטישמיים ומסיתים ברשת", אמרה עוד ינקלביץ'. 

נציגת גוגל נועה אלפנט לפלר התייחסה בדיון לטענות הוועדה: "הגדרת 'דברי שטנה' בכללי הקהילה שלנו מתייחסת לבודדים וקבוצות, בין השאר על בסיס לאום. הדבר הזה נופל תחת כללי הקהילה. רק בשנה שעברה נעשו 30 שינויים בכללי הקהילה, ההבחנה בין ביקורת לגיטימית על קיום מדינה ישראל, גם אם לא לרוחנו, לבין קריאה לפגיעות בישראלים. קריאה לפגיעה בישראלים היא הבעייתית בין השניים".

"ההתייחסות של יוטיוב (בבעלות גוגל) בנושא היא מאוד רצינית, פומבית ושקופה לחלוטין. בנושא דברי שנאה, ישנה מדיניות הבנויה מ-4 תחומים: הסרה של תכני ובהם תוכן המקדם שנאה; קידום של תכנים מהמנים; צמצום הפצה של תכנים בעייתיים שעוברים קו אדום", אמרה אלפנט לפלר.

נציגת פייסבוק בדיון אמרה: "לגבי הטכנולוגיה, אנו משתמשים גם בבינה מלאכותית וגם בבני אדם,  בהרבה מקרים במיוחד בדברי שטנה, אנחנו משתמשים בבני אדם כדי לבדוק את התוצאות של הבינה המלאכותית. יש הבדל בין משהו שהוא אנטישמי הרבה שנים לבין מישהו שלא שמענו על השם שלו עד לפני יומיים, ופתאום יש גל של פוסטים מאותו בן אדם"

בשבוע שעבר נערך דיון בקונגרס האמריקני שעסק בכוח העצום של פלטפורמות הרשת החברתית, ובצורך שלהן לשנות את מדיניותן ולייצר שקיפות בנוגע להפצת "פייק ניוז" ותכנים בעיתיים.