חצי הכוס המלאה: קרן קדוש, בעלת בית הקפה הירושלמי המפורסם ''קפה קדוש', ניצלה את תקופת הקורונה המורכבת והחלה להעביר סדנאות אפייה מקוונות באמצעות ה'זום', שפנו גם לקהל הצעיר, בזמן שהעסק סגור. היא עלתה היום (שני) לשידור בתכניתם של יהודית גריסרו וגדעון אקו ב-103FM, וסיפרה להם כיצד הפכה את הלימון ללימונדה. "אמרתי לעצמי שזו הזדמנות טובה לשמח אנשים. גיליתי שזה נגיש יותר מאשר שאנשים יגיעו אלי כדי לעבור סדנה", סיפרה קדוש. 

מה היה לפני הקורונה, במהלכה ולאחר מכן?
"זה עניין של מזל. להרבה מאוד אנשים שהם בתחילת הדרך יותר קשה, ולא תמיד כשאתה בא עם רעיון חדש או יוזמה חדשה זה באמת מצליח. צריך להיות מבוסס ובשל. לאורך כל השנים שאנחנו מלווים אנשי עסקים, אנחנו מדברים על יצירתיות, והרבה פעמים דברים קורים מתוך חוסר. ישבנו בזמן הקורונה בבית, הבנו שאנחנו סגורים והתחלתי לקבל הודעות באינסטגרם 'נו עכשיו שהמקום סגור, יש לך הזדמנות להעביר סדנאות בזום'. 

אנשים כל הזמן מבקשים מאיתנו להעביר סדנאות, ולצערי הרב אנחנו לא מצליחים למצוא לזה זמן, כי אנחנו יצרנים במקור, והעבודה פיזית, אז קשה לצאת החוצה. לפני שנה החלטתי שפעם בשנה אעביר סדנה, כי אני מאוד נהנית ללמד את הדור החדש, וכשדיברו איתי על להעביר סדנה ב'זום' התחלתי להסתכל מה זה אומר. אנחנו אנשים מאוד לא טכנולוגיים. פתאום אמרתי לעצמי שזו הזדמנות טובה לעשות את זה כדי לשמח אנשים. גיליתי שזה נגיש יותר מאשר שאנשים יגיעו אלי לסדנאות". 

מה גילית שלא ידעת עליו קודם?
"כשאנשים באים אליי לסדנאות צריך לזכור את כל המידע, ואלו סדנאות שאני מעבירה רק לאנשי מקצוע שסיימו קונדיטוריה ופתאום סיימתי לצלם את הסדנה ואמרתי לעצמי, יש פה חומר שאפשר לשמוע שוב ושוב, וזה לא מהיר כמו בכיתה של אנשים שבאמת מבינים קונדיטוריה. היום אנחנו רואים שהפכנו להיות הקייטנה של בני נוער, בני 14-17, אנחנו רואים את ההצלחות שלהם, איך הם מצליחים להגיע למוצר מוגמר שלקונדיטור לוקח הרבה זמן ללמוד, זה מדהים".

קפה קדוש (צילום: אנטולי)
קפה קדוש (צילום: אנטולי)

אלו גילאים שלא כיוונת אליהם במקור?
"ממש לא, הסדנה הזאת נבנתה לאנשי מקצוע, לקונדיטורים מקצועיים. שנתיים רודפים אחרינו כדי שנעשה את המוצר הזה ופחות האמנתי בו, אמרתי שמי שרוצה ללמוד קונדיטוריה רוצה להרגיש ולגעת, בא לכל החלק החוויתי ולפגוש".

מה התובנות שלך מהתקופה הזו? 
"התובנות שלי הן גם תובנות שאני מנסה להעביר ביום יום, אני תמיד באה ואומרת שכשאנחנו נתקלים בחוסר. לדוגמה, אם קצפת נשברה - אנשים ממהרים לזרוק לפח. אני אומרת 'רגע, תעצור, תתבונן, תנסה לראות אם אפשר לתקן את המצב'. כל הזמן אני אומרת 'תנסו להיות יצירתיים, קחו את החוסר ותהפכו אותו לתהליך של למידה. תלמדו על עצמכם, תסיקו מסקנות. הרבה פעמים מהחוסר נוצרים הדברים הכי טובים שיכולנו לדמיין'. הקינוחים הכי טובים שלי נולדו מחוסר, אותו דבר כאן".

קורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

מעבר לחוסר ליצירתיות - מה עוד צריך במובן המנטלי?
"צריך לשבת, לעצור ולחשוב, לנתח את הדברים. אני חייבת לציין ש'קפה קדוש' קיים הרבה שנים והוא מקום שלא לקח הלוואות, זו נקודת מבט אחרת. אני באה ממקום אחר. נכון שהפסדתי אבל לא סכומי עתק. אין לי החזר משכנתא או החזר הלוואה. בסוף, עסק שמתמודד עם 50,000 שקל שכירות בחודש, תוסיפו על זה את חומרי הגלם, זה מקום שקשה מאד לאנשים להגיד 'אני עוצר להתבוננות, עושה 'סטופ' מהחיים ויש לי הזדמנות לבדוק את עצמי מלמעלה'. לכן אני אומרת למדינה – אסור לתת לאנשים האלו ליפול. יש כאלו שצריך לשמור עליהם כי אין להם את הזמן להיות יצירתיים. זה נורא חשוב, זה המסר שצריך להעביר, צריך להיות בראש נקי כדי להתבונן".