הקהילה היהודית הגדולה בניו יורק נשארה בלי נציג ישראלי בכיר. לישראל אין היום נוכחות רשמית בתפוצה הגדולה ביותר. הקונסול הכללי, דני דיין, סיים את תפקידו וחזר לישראל. ספק גדול אם כל הארגונים, הגורמים, אישי הציבור בישראל שבעקבות מגיפת הקורונה גילו ונזכרו שבניו יורק חיים יהודים והביעו בפומבי את דאגתם וכאבו את סבלם, מודעים בכלל לעובדה שהקהילה הגדולה נותרה בלי נציג בכיר של המדינה. מעניין אם שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', מעודכנת בהיווצרות החלל בנוכחות של קונסול כללי בניו יורק הנחשב לנציג הבכיר המוכר של ישראל בקהילה הגדולה.

ספק גדול יותר אם בעת שהזירה הפוליטית-מפלגתית בישראל לוהטת וכאוטית  איכפת למי שצריך להיות איכפת  שצריך בדחיפות למצוא, לבחור ולמנות קונסול כללי חדש בניו יורק. זהו אתגר, יעד לא פשוטים. דני דיין היה וייזכר כקונסול כללי מעולה, מצטיין, הטוב מבין אלה שמילאו תפקיד זה בשני העשורים האחרונים.

בארבע שנות כהונתו בניו יורק, דני דיין היה נוכח, מורגש פעיל ומפעיל בחיי הקהילה. כמי שכיהן כיושב ראש מועצת יש'ע, תושב התנחלות שקיבל את המינוי בניו יורק מראש הממשלה, הגיעו לכהונה בניו יורק עורר תחילה חששות ותחושות אי-נוחות בקרב האגף הליברלי של הקהילה שהוא  הגדול, המכריע והמוביל. דוקא כבעל רקע אידיאולוגי מוגדר דני דיין כקונסול כללי נתגלה במלוא ישרנותו, כנותו  ובהבנתו את אופי התפקיד והשליחות של נציג מדינת ישראל כולה מול ועבור הקהילה כולה.

דני דיין ייזכר במיוחד בקשרים, ביחסים, במגעים שקיים, טיפח ושמר באופן מוקפד עם כל חלקי הקהילה בניו יורק, ללא יוצא מהכלל. דיין קיים פגישות ושיחות עם מנהיגים, רבנים ואישים יהודים מכל החוגים והמחנות בקהילה. הוא קשר קשרים הדוקים עם נשיא וראשי התנועה הרפורמית ועם בכירי התנועה הקונסרבטיבית. יצר יחסים קרובים עם פעילים מחסידות חב'ד וזכה למחמאות מאישים בחסידות סטמור. כקונסול כללי גילה דני דיין מתינות, פיוס ורגישות להלכי הרוח ולתחושות החברתיות בקהילה. בכיר יהודי סיפר, כי בשיחה פרטית גילה לו הקונסול, שבאחד מביקוריו בישראל, בפגישה שקיים עם ראש הממשלה הוא ננזף על ידי נתניהו שגער בו על התייצבותו לימין הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי בנושאים שהממשלה חלוקה נגדם.

באחרונה הצטננו היחסים בין דיין לראשי התנועה הרפורמית בעקבות הצהרות נשיא התנועה ריק ג'ייקובס נגד מדיניות ממשלת ישראל בנושא הסיפוח. דני דיין מודע למשבר ביחסים בין ישראל לקהילה בניו יורק שהתעצם באחרונה. בשיחות עם בכירים יהודים בקהילה טוען דיין, שהמשבר נובע בעיקר ממה שהוא מגדיר "זרמים סוציופוליטיים פנים-אמריקאים" יותר מאשר השאלה מה עושה או לא עושה מדינת ישראל. דיין מדגיש במגעיו עם יהודים, שהוא מכבד את התנועה הרפורמית ואחרי שבודקים ומשקללים את הכל הוא סבור שהתנועה תורמת תרומה חשובה להמשך הקיום היהודי בארה'ב. הבעיה היא, טוען דיין, שמנהיגי  הרפורמים לא החליטו אם הם תנועה דתית או פוליטית.

בשיחות שדיין קיים עם מנהיגים ופעילים יהודים בקהילה, הוא מסביר שהקהילה עומדת בפני אתגרים לא פשוטים בתחום הבטחת המשכיותה. אבל בכל שיחה מדגיש דיין,  שזאת טעות לחשוב שהקהילה היא בדעיכה. לדבריו,יש בקהילה חיוניות גדולה, יצירתיות משמעותית. רואי השחורות יתבדו. לדברי רבנים, בכירים ועסקנים קהילתיים, הצלחתו המרשימה של דני דיין בתפקיד הקונסול הכללי היא תוצאה של מה שהם מגדירים "היותו יהודי".

"הוא יותר יהודי מישראלי. הוא מבין מה זה יהדות ויהודים כאן אהבו את זה", אמר בשיחה ראש ארגון יהודי. זאת אמירה שהאחראים על מינוי ממלא מקום לדיין צריכים יהיו לזכור.