אינני יודע כיצד אתם הייתם מגיבים למשמע "עדיין מחכה", השיר שבני הזוג זהר ויוני סער בחרו בו שיהיה היונה עם עלה הזית שהם משגרים לעולם מתיבת הנוח הפרטית שלהם בדרך לאלבום בכורה. ברם, כנראה אינני מפתיע אותם כשדווקא על רקע העיבוד הרוקיסטי המעודן לשיר אני שואל היכן ה...אקורדיון בסיפור.

כשתשמעו ששם המשפחה המקורי של זהר הוא פטר, מן הסתם יהיו מביניכם כאלה שיעלו בנקל על ההקשר. זהר סער היא בתו של נגן האקורדיון המופלא - הוא לא אהב שהגדירו אותו כמיתולוגי - תובל פטר, שצליליו עטפו בנוסטלגיה מלטפת את שירי "התרנגולים".

"אבא, זכרונו לברכה, היה אמור לנגן לאלבום, שהעבודה עליו נמשכה שנים", מספרת זהר כשדוק של עצב שזור בדבריה. "עברנו איתו על כל השירים ומביניהם היו ארבעה-חמישה שירים, שהבחנו שיתאימו לשילוב של צלילי אקורדיון. לא שיערנו שלא נגיע אליהם. הקלטנו לאט ושכבות-שכבות. שבועיים לפני שהגיע מועד ההקלטה שלו באולפן דום לב לקח אותו לפתע מאיתנו בפברואר 2015".

חיפשתם לו מחליף?
"עוד בשלב ההפקה המוקדם, כשחיפשנו מפיק מוזיקלי לאלבום, פנינו תחילה למשה לוי, שלא כולם יודעים שמעבר לעבודתו עם גדולי הזמרים, בהם שלום חנוך, הוא נגן אקורדיון ביסודו. כשנפגשנו, הוא סיפר כי התחיל לנגן בזכות אבא. מה שיצא זה שבסופו של דבר ההפקה המוזיקלית אמנם עברה לשמוליק דניאל, אבל כשיש באלבום נגינת אקורדיון, היא של משה לוי, שניגן באקורדיון הישן של אבא".

סיפורה של זהר (44) סער לבית פטר, כיום חוזרת בתשובה, הינו סיפור של נדודים וטלטלות. זהר נולדה לאביה ולאמה המנוחה בניו-יורק, שם הם למדו ואביה היה על סף דוקטורט בהיסטוריה רוסית. לאמה אלה היו נישואין שניים לאחר שבעלה הראשון נפל במלחמת ששת הימים בקרב על גבעת התחמושת. בשהייתה בארה"ב השתלבה אמה בתעשיית הקולנוע שם.

זהר באה עם הוריה ארצה בהיותה תינוקת. לדבריה, המחול היה בילדותה אהבתה הגדולה. באותן שנים היא היטלטלה בין היותה בישראל לצד אביה לבין היותה בארהב לצד אמה, שם סיימה בית-ספר למחול.

בשיאה של האינתיפדה השנייה, ב-2003, הייתה זהר בין נפגעי הפיגוע במועדון מייק'ס פלייס, בטיילת של חוף תל-אביב, שם אהבה לבלות, "מקום עם מוזיקה וריקודים קרוב לבית". "מעוצמת הפיצוץ עפתי בין שתי מכוניות וראיתי משהו בוער", היא נזכרת באימה. "נפצעתי בעורק מרכזי בברך. בסיעתא דשמיא הובהלתי לאיכילוב, שם הצילו אותי".

והחזרה בתשובה?
"כולם חושבים בטעות שלכך הגעתי בעקבות הפיגוע, אבל אז כבר הייתי בדרך לכך. אבא, שהיה חילוני במהותו, קיבל את זה בהבנה וברוח טובה". 

היא ויוני, בעלה, אז נגן גיטרה באירועים, הכירו ב-2008 . "יומיים לפני שהכרנו היית אמור ללכת להופעה של אבא ב'לבונטין 7'", היא מזכירה לו. "אכן, אני תמיד עם הגיטרה, אבל גם נמשכתי  לצלילי האקורדיון", הוא ממשיך את דבריה.

יוני, בן 41, הוא מנעוריו מוזיקאי שבמקביל נתן יד בעסק משפחתי ותיק בענף חומרי הבניין. יוני חזר בתשובה בעקבות זהר ולדבריו הוא חב לה תודה על כך. שניהם פיתחו טעם מוזיקלי משותף, הנוהה אל הפולק האמריקאי ואל הג'ז הישן והטוב.

הם חוזרים בתשובה "לייט", כפי שזה נקרא. "ככל שנמשכתי ליהדות, כן פחדתי מהחרדיות", מספרת זהר. "שנינו בדעה, שחוץ משמירת המצוות, כשחוזרים בתשובה, זה לא מחייב אותנו להשתנות ממה שאנחנו ולהיות משהו שאנחנו לא, או לעקור למקום אחר".

בין יוני לבין חותנו המוזיקלי נרקם קשר מיוחד. "מהרגע הראשון היה בינינו חיבור אישי ומוזיקלי", הוא מספר. "יוני מצטנע", זהר מתקנת אותו. "אבא שלי התאהב בו  מהרגע הראשון".

פטר היה ילד ירושלמי של אקורדיון. כשיהורם גאון, חברו מנוער, הלך לבחינה ללהקת הנח"ל, הוא ביקש שיהיה בה המלווה שלו - וניצוד על-ידי נעמי פולני. בהמשך תור הזהב האמנותי שלו היה בלהקת "התרנגולים" שהיא הקימה, כשהנגינה המשתפכת שלו הייתה מהמאפיינים הבולטים של הלהקה הבלתי נשכחת. בד בבד הוא ליווה את מיטב הזמרים וסגנונית הרחיק עד נגינה בהצגות של חנוך לוין, שהיה חברו.

30 שנה אחרי התרנגולים הגיע שיאו המוזיקלי השני של פטר, כשיצא ב"נינו וחצי", מופע מלווה באלבום משירי נינו רוטה, מלחין המוזיקה המכשפת לסרטיו של פדריקו פליני, גאון הקולנוע האיטלקי.   

הוא הצר על ירידת קרנו של האקורדיון במוזיקה הישראלית, הכלי שזמן רב היה בה נותן הטון. "האקורדיון היה הכלי האהוב בארץ וטובי המלחינים כתבו לו עד שהתחילה נגדו ריאקציה עם עליית הרוק'נ'רול, פוגי וכל השאר", הוא הלין ועם זאת הצביע על שיבה מסוימת לכלי של חייו.

לדעת פטר, העובדה ששיריו של סשה ארגוב הפכו למדורת השבט, לא היטיבה איתם. תשובת הנגד שלו לכך הייתה בחבירה לזמרת הרוק הנמרצת ירונה כספי. "בכך ששחררנו את סשה ממדורת השבט אני מקווה שזה מעודד את הקהל שלנו לרדת לעומקם של השירים", אמר. 

שנים הם פעלו על אש קטנה. עתה יודעים זהר ויוני שעם הופעת אלבומם, יהיה עליהם לצאת בהופעות עם שיריהם ואגב כך להיזכר בהופעותיו ממיסות הלב של תובל פטר, האב והחותן. 

"אנחנו מחכים להסרת מגבלות הקורונה כדי לצאת סוף-סוף עם השירים שלנו לקהל", מבשרת זהר. "זאת, כמובן בתנאי שנמצא ...בייבי-סיטר", יוני חותם בהומור.