המפלגות החרדיות מנסות למנוע בחירות, ומבצעות בימים אלה ניסיונות גישור בין הליכוד וכחול לבן בנושא אישור התקציב. ביהדות התורה הבהירו כי במידה והתקציב החד-שנתי יוביל לבחירות, הסיעה תתנגד לו. כמו כן, המפלגה החרדית יוצאת נגד הצעת החוק של סיעת "דרך ארץ", לפיה יש לדחות את מועד הגשת התקציב.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא, ואמר בביקור בחמ"ל פיקוד העורף, כי "אין לי כוונה לפרק את הממשלה. צריך להעביר תקציב לשלושה-ארבעה חודשים כרגע. צריך להזרים את התעסוקה ולהעביר את זה מהר ועכשיו".

סגן השר אורי מקלב מיהדות התורה מוקדם יותר ל"מעריב": "אנחנו תומכים בנתניהו גם כעת בנושא של התקציב החד-שנתי, אך לא במחיר של בחירות. אנחנו נעשה הכל כדי למנוע את זה, אנו פועלים לשמר את הקואליציה. ישראל צריכה תקציב באופן מידי, אך לא נתמוך בתקציב שיביא לבחירות. אם תקציב חד-שנתי יביא לבחירות לא נתמוך בו, אם יביאו חוק לדחיית מועד הגשת התקציב לא נהיה שותפים בזה". 

אורי מקלב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אורי מקלב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


בגזרת ש"ס, יו"ר המפלגה, השר אריה דרעי, נמנע מלאיים בפומבי או לעביר מסרים נזעמים לכיוונו של ראש הממשלה נתניהו. עם זאת, בשיחות סגורות הוא מעריך כי אנחנו בדרך לבחירות. מקורביו אומרים כי בשבועות האחרונים הוא פועל ללא הרף כדי לגשר בין נתניהו לגנץ, להביא לפשרה ולמנוע בחירות.

יו״ר ש״ס דרעי אמר אמש בראיון לחדשות 12: ״אמרתי היום גם לרה״מ וגם לגנץ - עם ישראל לא יסלח לנו לעולם אם נלך לבחירות. אני מנסה בכל דרך למצוא פשרה ופתרונות. עבדנו קשה להקים את הממשלה הזאת, לא ניתן לפרק אותה. אני לא מכיר ממשלת ימין של 61 מנדטים בימים אלו, איש לא דיבר איתי על דבר כזה. יש לנו ממשלה טובה ואני יעשה הכל להשאיר אותה״.

כזכור, גם בליכוד וגם בכחול לבן מתעקשים כל אחת על עמדתה. בליכוד ממשיכים לקדם תקציב חד-שנתי ואילו במפלגתו של גנץ מתעקשים על תקציב גם לשנת 2021. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כינס אתמול ישיבת סיעה סגורה. לדברי משתתפים בדיון, גנץ אמר כי מפלגתו "לא מוותרת בנושא התקציב". הוא הוסיף כי "הגיע לנקודה שבה הוא כבר לא מוכן להתפשר". כמו כן, גנץ נפגש השבוע בנפרד עם ראשי מפלגת יהדות התורה, השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, בניסיון לפתור את המשבר הקואליציוני סביב התקציב, אך הפגישות הסתיימו ללא הסכמות - כך דווח אמש בכאן 11.